Wiosna na wsi

Witam serdecznie. Dzisiaj przygotowałam wiersz o zwierzątkach wiejskich i kilka zabaw. Zachęcam również do obejrzenia filmu i zwierzątkach.

Słuchanie wiersza T. Fiutowskiej „Podwórkowa awantura”
Kura gdacze, kaczka kwacze,
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwicze,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.

  • Dość awantur! Już wystarczy!
    Tak pies Burek głośno szczeka…
    i już słychać go z daleka.
    Koza meczy:
  • Mee, mee, mee …
    Czego psisko mądrzy się?
    Dla ochłody – wiadro wody
    poleją na głowy, brody!
    Wyszły z mody awantury!
  • A sio, gęsi, a sio, kury!
    Powiedziała, co wiedziała
    białą brodą pokiwała,
    pochyliła nisko rogi.
  • Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
    Awantura się skończyła,
    bo to koza groźna była.
  • Rozmowa na temat treści wiersza.
    Wyjaśnienie niezrozumiałych słów : awantura
    Wypowiedzi dzieci na temat, jakie zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze, kto próbował je uspokoić i w jaki sposób to zrobił.

Ćwiczenia słownikowe i dźwiękonaśladowcze „Naśladujemy odgłosy zwierząt”– rodzic mówi kolejno zwierzęta z wiejskiego podwórka. Dziecko określa co ono robi i naśladuje odgłosy, jakie wydaje. Np.

  • kura dziecko mówi: kura (rodzic naprowadza je pytaniem co robi?), gdacze (jak?) – ko ko ko
  • kaczka dziecko mówi: kaczka (co robi?) kwacze (jak?) kwa kwa kwa
  • krowa dziecko mówi: krowa (co robi?) muczy (jak?) muu, muu, muu
  • kot dziecko mówi : kot (co robi?) miałczy (jak?) miał, miał, miał
  • pies dziecko mówi : pies (co robi?) szczeka (jak?) hau, ha

Zachęcam do obejrzenia filmu edukacyjnego: „Zwierzęta w gospodarstwie rolnym”

Zabawa ruchowa „Kaczka – rozwijająca świadomość prawej i lewej strony ciała i przestrzeni wg rymowanki :

Jak to miło być kaczuszką ,
Machać sobie prawą nóżką
Szczery uśmiech mieć na dziobie
Prawą nóżką tupać sobie .
Idzie kaczka nieboraczka ,
Śmiesznie człapie w luźnych laczkach .
Za tą kaczką druga kaczka
Idzie kaczek cała paczka .
Jak to miło być kaczuszką ,
Machać sobie lewą nóżką ,
Szczery uśmiech mieć na dziobie
Lewą nóżką tupać sobie .

Dziecko idzie po okręgu i odpowiednio do słów rymowanki, przystając przy tym, macha lub tupie nogą .

Pozdrawiam Ewelina Narwojsz

źródło Youtube film edukacyjny, wiersz i zabawy ruchowe i naśladowcze wydawnictwo MAC Ada i Olek