Zdalne nauczanie – środa 25.03.2020r.

Dziś proponujemy kilka zabaw rozwijających kompetencje matematyczne oraz ćwiczenia z różnymi przedmiotami: małą poduszką, chusteczką higieniczną, kartką papieru, ołówkiem

Na początek krótki wierszyk

1. Freblowski Ogródek autor: Sylwia Kustosz

W naszym ogródeczku rosły kwiaty wspaniałe,

w promieniach słonka kąpały się całe,

kropelki deszczu błyszczące piły,

były cudowne, swym pięknem cieszyły.

Rosły równo, jeden obok drugiego:

Pierwszy był długi, koloru czerwonego,

Drugi – krótszy, pomarańczowy,

trzeciego każdy płatek był kwadratowy,

Czwarty niebieski z płatkami okrągłymi,

piąty fioletowy – górował nad wszystkimi.

Szósty- króciutki, troszkę przestraszony,

bo jako jedyny – cały był zielony!

Jednak słonko wciąż grzało, deszczyk kwiatki poił,

 szósty kwiatek tak wyrósł, że aż się rozdwoił.

  • rodzic prosi dziecko, aby policzyło na paluszkach do sześciu
  • może także spośród klocków wybrać sześć w kolorze czerwonym i sześć w kolorze zielonym

2. Zabawa ,,Memory”

Na zakrętkach rysujemy np. symbole pogody lub naklejamy kółeczka w różnych kolorach pamiętając, że każda zakrętka powinna mieć swoją parę. Proponujemy zachęcić dziecko do samodzielnego  przygotowywania zakrętek do gry.

  • zabawa ta rozwija koncentrację, pamięć i spostrzegawczość.

2. Zabawa ,,Pokaż Króliczku gdzie masz zakrętkę?”

Prosimy dziecko, aby wybrało ulubioną zabawkę i kładziemy względem zabawki kolorowe zakrętki. Zadajemy dziecku pytania: gdzie znajduje się niebieska zakrętka? Zielona zakrętka znajduje się….? Po lewej stronie króliczka leży zakrętka w jakim kolorze? Świetnym sposobem na dalszą zabawę jest poproszenie dziecka, aby określało położenie zakrętki względem własnego ciała.

  • zabawa ta rozwija orientację przestrzenną: dzieci uczą się rozróżniania strony prawej i lewej, określania położenia obiektów względem zabawki oraz utrwala określenia „przed”, „za”, „obok”, „nad”, „na”, rozwijają orientację w schemacie własnego ciała.

3. Masaż relaksacyjny: „Spacer biedronki”(dziecko wykonuje polecenia paluszkowe na plecach rodzica lub brata czy siostry)
Biedroneczka mała po trawce biegała – dziecko delikatnie porusza palcami w różnych kierunkach,
nóżkami tupała – dziecko naprzemiennie uderza w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała – masuje je obiema rękami,
potem się ślizgała – dziecko przesuwa zewnętrzną stroną dłoni do góry,
do góry i w dół – wewnętrzną stroną dłoni w dół,
w kółko się kręciła – dziecko rysuje rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. – delikatnie uderzając pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać – dziecko stuka palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła – rysuje obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła.

Ćwiczenie 1- mała poduszka (drodzy rodzice wykonajcie je wspólnie z dzieckiem)

Kolory – siadamy naprzeciw siebie. Rzucamy do siebie poduszką wymieniając przy tym różne kolory np. czerwony, zielony, biały dodatkowo należy wymienić rzecz, owoc, warzywo w takim kolorze, jaki został wymieniony. Nie można jej złapać, gdy rzucający poduszkę  powie „czarny”! Osoba, która złapie, robi 3 przysiady.

Ćwiczenie 2- chusteczka higieniczna

Złap mnie – stojąc, dziecko chwyta chusteczkę palcami stopy i próbuje ją jak najwyżej podnieść.

Ćwiczenie 3- kartka papieru, ołówek

Rysowanie palcami stóp – dziecko siedzi na dywanie, umieszcza między palcami stóp jednej nogi ołówek, druga stopa przytrzymuje kartkę papieru.

Rodzicu proszę przeczytaj wierszyk, który znajduje się poniżej, zadaniem dziecka jest pokazywanie. Wiemy, że rozróżnienie lewej i prawej ręki dla niektórych dzieci jest  jeszcze za trudne, ale nasze Kochane „Myszki” chętnie się uczą.

Wierszyk z pokazywaniem „Ręce”

Mam pięć paluszków u ręki lewej

i pięć paluszków u prawej.

Pięć to niedużo, ale wystarczy

do każdej pracy i do zabawy.

Kciuk, wskazujący, potem środkowy,

po nim serdeczny, na końcu mały.

Pierwszy i drugi, trzeci, czwarty

na końcu piąty – trochę nieśmiały.

                       Udanej zabawy

Ewelina Narwojsz i Ewelina Siedy