Usprawnianie percepcji wzrokowej

Cel:

– ćwiczenie pamięci wzrokowej i słuchowej oraz spostrzegawczości

– rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej

– rozwijanie umiejętności cięcia nożyczkami,

– utrwalanie pojęć: “z lewej”, “z prawej”, “na środku”

Metody:

słowna, oglądowa, czynna

Formy:

indywidualna

1. Kolorowanie konturowych obrazków

Pomoce: kartka papieru z “koralikami” do pokolorowania, kredki, nożyczki, kartka papieru z liniami krzywymi, klej

http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/korale-i-nici.pdf

Przebieg: Dziecko koloruje koraliki wg podanego rytmu, następnie je wycina.

Na drugiej kartce rysuje po śladach linii “nitki” do nawlekania “korali” – każda nitka w innym kolorze (ulubionym dziecka).

Dziecko “nawleka” na nitkę “koraliki” (przykleja) wg podanego rytmu do kolorowania.

2. Dobieranie obrazków do cieni

Pomoce: karta pracy z kształtami oraz ich cieniami, kredki

http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/kształty-i-cienie.pdf

Przebieg: Dziecko łączy kształty z ich cieniami; każdą parę łączy kredką w innym kolorze.

3. Wyszukiwanie różnic

Pomoce: dwie ilustracje różniące się 6 szczegółami, ołówek

http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/6-różnic.pdf

Przebieg: Dziecko otrzymuje dwa obrazki różniące się 6 szczegółami. Wyszukuje różnice i zaznacza je na jednym z obrazków.

4. Rozpoznawanie treści obrazków

Pomoce: trzy zestawy obrazków

http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/zestawy-obrazków.pdf

Przebieg: Dorosły pokazuje dziecku zestaw trzech obrazków, wspólnie z dzieckiem omawiają go, następnie odwraca zestaw i prosi, aby dziecko opowiedziało, co było na obrazku z lewej strony, z prawej i na środku.

To samo z pozostałymi zestawami obrazków.

5. Rozpoznawanie treści obrazków

Pomoce: diagram z obrazkami do pokolorowanie

http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/diagram.pdf

Przebieg: Dziecko otrzymuje diagram, w którym koloruje obrazki wg instrukcji dorosłego. Następnie dorosły poleca dziecku zapamiętać obrazek znajdujący się w określonym polu, a potem narysować na drugiej stronie kartki.

Przykładowe polecenia:

– Pokoloruj obrazek w polu A2

– Pokoloruj obrazek w polu B4

– Pokoloruj obrazek w polu C1

– Pokoloruj obrazek w polu D3 itd.

– Zapamiętaj co znajduje się w polu B2. Narysuj tę figurę.

Renata Hływa