20 listopada – Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka

Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć,

nauczyłem się w przedszkolu – o tym jak żyć,

co robić, jak postępować, współżyć z innymi,

patrzeć, odczuwać myśleć, marzyć

i wyobrażać sobie lepszy świat.

~Robert Fulghum

Przedszkole jest pierwszą instytucją, w której dziecko nabywa kompetencje społeczne. W  atmosferze spokoju i akceptacji poznaje własne prawa i reguły życia w grupie.
Wiek przedszkolny jest okresem intensywnego rozwoju psychofizycznego dzieci. W tym czasie kształtują się pierwsze postawy moralne , nawyki mające wpływ na przyszłe życie. Dzieci uczą się odróżniania dobra od złego, wartościowania zachowań własnych i kolegów, poznają reguły w grupie. Przedszkole tworzy takie warunki aby dzieci mogły doświadczać, co dobre dla nich samych i dla ich otoczenia, aby nabyły takie kompetencje społeczno- moralne, które umożliwią im funkcjonowanie w szerszej społeczności. Przedszkole dba też o to aby wychowankowie mieli świadomość istnienie własnych praw. Ogromną rolę w uświadamianiu praw i obowiązków odgrywa nauczyciel. Istnieje stała potrzeba uświadamiania dzieciom, jak również ludziom dorosłym praw dziecka.
Dorośli doskonale znają swoje prawa, niejednokrotnie zapominają o tym, że również i dzieci będąc częścią społeczeństwa mogą korzystać ze swoich praw zawartych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Konwencji Praw Dziecka.

PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA:

Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, m.in.:

  • każde dziecko ma prawo do uśmiechu
  • do kształtowania sprawności fizycznej
  • do rozwijania swojej kreatywności
  • do nauki zdrowego stylu życia
  • do zabawy i bycia sobą

A w szczególności ma prawo do:

  • indywidualnego rozwoju i własnego tempa tego procesu
  • warunków sprzyjających rozwojowi
  • bezpieczeństwa i akceptacji takim, jakim jestem
  • godności i nietykalności osobistej
  • wyrażania swobody myśli, sumienia i wyznania
  • nienaruszalności osobistej
  • ochrony zdrowia
  • poszanowania własności
  • znajomości swoich praw
  • korzystania z dóbr kultury
  • aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi oraz własnego zdania, własnych uczuć
  • aktywnego udziału w kontaktach społecznych na terenie przedszkola
    oraz w środowisku
  • zabawy i nauki
  • miłości i szacunku
  • badania i eksperymentowania
  • doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczone względami bezpieczeństwa)
  • różnorodnego, bogatego w bodźce oraz poddającego się procesom twórczym otoczenia
  • wypoczynku, gdy jestem zmęczone
  • ochrony przed wszelkimi formami przemocy zarówno fizycznej jak psychicznej

W trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów dziecko ma w przedszkolu obowiązek:

  • przestrzegać zasad oraz umów zawartych w Kodeksie Przedszkolaka
    oraz w kontrakcie grupowym
  • przestrzegać zasad bezpieczeństwa tj. zgłaszać wszelkie przykre wypadki, uszkodzenia, związane ze zdrowiem, sygnalizować złe samopoczucie  i potrzeby fizjologiczne
  • dbać o zdrowie swoje oraz innych
  • szanować sprzęt oraz zabawki znajdujące się w przedszkolu
  • dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa
  • przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikających
    z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych.

Opracowała

Agnieszka Tadajewska