Ćwiczenia narządu mowy

Stosując ćwiczenia oddechowe dziecko uczy się właściwej regulacji wdechu i wydechu w czasie mówienia. Szczególną trudność sprawia dziecku właściwe gospodarowanie powietrzem. Wówczas pojawiają się nienormalne artykulacje na wdechu. Z ćwiczeń oddechowych proponuje kilka zabaw, których celem jest powiększenie pojemności płuc dziecka:

1.Wyścig łódek. Do dwóch misek napełnionych wodą wkładamy łódki wykonane z papieru. Przesuwając łódkę dmuchając na nią dziecko używa siły wydychanego powietrza.

3. Wąchanie kwiatów. Dziecko dmucha na  kwiatek w ręku. Powoli wciąga powietrze nosem i równie powoli, aby zapamiętać ich zapach robią wydech ustami.

4. Naśladowanie śmiechu różnych ludzi;

-kobiety ha-ha-ha

-mężczyzny ho-ho-ho

-chłopca ha-ha-ha (hałaśliwie)

-dziewczynki hi-hi-hi (piskliwie)

5. Zabawa pt. „Przyjście wiosny na łąkę”. Wiosna czyli rodzic dotyka dziecko różdżką i „zamienia” w owady. Mówi do dziecka, teraz jesteś pszczółką, muchą, ptaszkiem itp. a dziecko naśladuje poszczególne głosy

6. Zabawa w pogodę. Na dźwięk „ szuu…” dziecko naśladuje wiatr, który szybko wieje (ruchy ramion nad głową). Przez cały czas mówi głośno „ szuuu, szuuu”. Na dźwięk „ plum” – naśladuje deszcz podskakując, w momencie opadania mówi „ plusk”. Na dźwięk „lalala” – dziecko kręci się wokół własnej osi z ramionami w bok; powoli kuca, kręcąc się. Przez cały czas mówi „lalala”,

Ewelina Narwojsz