Dzieci z różnych stron świata – środa 03.06

Dzień dobry kochane dzieci. Wczoraj odwiedziliśmy Afrykę a dzisiaj zapraszamy WAS na Indiańską wyprawę.

O życiu Indian:

Indianie byli pierwszymi mieszkańcami Ameryki. Żyli oni w plemionach, na czele których stali wodzowie. Indianie najczęściej mieli czarne długie włosy, śniadą cerę, nosili głównie ubrania uszyte ze skóry, a mężczyźni zakładali pióropusze. Obecnie Indianie żyją w rezerwatach i chociaż ich życie nie przypomina dawnych czasów, to jednak niektóre zwyczaje zachowali do dziś.

Opowieść „W Indiańskiej Wiosce”

Dawno, dawno temu żyło sobie Indiańskie plemię Tiki-Taka. Indianie z tego plemienia mówili swoim własnym językiem, na przykład witali się tak:

(przykładamy prawą rękę do serca i odchylamy ją zataczając półkole, mówiąc: Wingapo! (czyt. łingapo) )

Plemię to mieszkało w ogromnych namiotach, które nazywano tipi. ( łączymy rączki nad głowami )

W środku namiotów paliło się ogniska, przy których w mroźne wieczory można było ogrzać swoje ręce.                                                                             ( wyciągamy ręce do środka, chcąc je ogrzać przy ognisku, pocierając dłonie)

Tej nocy, odbywała się właśnie narada plemienia. Indiański wódz z wielkim pióropuszem na głowie, obwieścił, że w wiosce kończą się zapasy jedzenia i czas wyruszyć na polowanie. Wszyscy Indianie zatem wyszli z tipi i wsiedli na swoje konie mustangi.   

( udajemy, że wsiadamy na konie; konie trochę się wiercą, ale na szczęście udaje się zapanować nad sytuacją)/.

Indianie żegnają się z rodziną… 

( posyłamy w powietrzu całuski we wszystkie strony)

….i wyruszają na polowanie…

( siadamy na podłodze i uderzamy dłońmi o kolana imitując dźwięk stukotu kopyt. Uwaga! pokonujemy przeszkody! – podnosimy ręce wysoko do góry, jedziemy przez błoto – lekko stukamy dłońmi o policzki, potem przez szuwary – pocieramy dłońmi o siebie)

… aż dotarli na miejsce! Zeskoczyli z koni i rozglądają się we wszystkie strony, gdzie czai się jakiś bizon.

(Pokazujemy ruch zsiadania z konia i rozglądamy się dookoła/)

Nagle Indianin Sokole Oko, zauważył, że coś przemknęło mu przed oczyma i wszyscy Indianie zaczęli po cichutku skradać się w tamtym kierunku.

( skradamy się w kierunku pokazanym przez rodzica kierunku)

Udało się znaleźli wielkie MANGO !

Teraz wszyscy wyciągają łuki, naciągają je i oddają pierwszy strzał, drugi i trzeci!

(naśladujemy wykonywanie strzału z łuku)

W wiosce zapanowała wielka radość.

( skaczemy z radości)

2. Zabawa logopedyczna dla zespołu Indian „Szeke, szeke” – ćwiczymy narządy mowy

Na górze – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” na górze)

Na dole – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” na dole)

Na prawo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” z prawej strony)

Na lewo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” z lewej strony)

3. Indianie żyli w zgodzie z naturą. Dużo czasu poświęcali na wsłuchiwanie się w głosy przyrody, a nawet potrafili wywołać deszcz wykonując odpowiedni taniec.

Taniec deszczu – w rytm indiańskiej muzyki , tańczymy taniec wywoływania deszczu. Tutaj już liczy się tylko wasza wyobraźnia).. Na sam koniec kładziemy się na podłodze, przykładamy ucho do podłogi nasłuchując przyjście deszczu a paluszkami stukamy o podłogę naśladując mżawkę. Ciekawe czy uda nam się wywołać deszcz 

4.Pokolorujcie rysunek Tipi ( czyli domku Indian)

5. Na zakończenie piosenka Indiańska