Zdalne nauczanie – 5.05.2020r. wtorek

Witamy we wtorek kochani!

Na dobry początek naszej wtorkowej, tęczowej przygody zapraszamy do obejrzenie poniższego filmu dzięki któremu dowiecie się w jaki sposób powstaje tęcza! Słuchajcie uważnie 🙂

Po obejrzeniu zadajcie dzieciom następujące pytania: Ile kolorów ma tęcza? Czy potrafisz je wymienić?  W jaki sposób powstaje? Czym jest światło białe? Kiedy i gdzie możemy ją zobaczyć? Czy miałeś okazję ją zobaczyć? Czy podobało Ci się to kolorowe zjawisko?

A teraz wysłuchajcie wiersza A. Pysin pt. „Tęcza nad rzeką”. Zachęcamy was do ilustrowania ruchem utworu – czynności do wykonania podajemy w nawiasach 🙂

„Tęcza nad rzeką”

Gdzieś wysoko nad wioseczką (wskaż ręką nad głową), bije grom (klaśnij w dłonie).
Zawieszony ponad rzeką tęczy krąg (zatocz ręką łuk).
Krąg wysoki, kolorowy, świetlny łuk.
Pod nim chmurek rząd deszczowych (opuszczaj rękę, poruszając palcami) suszę zmógł.
Ile ma kolorów tęcza? Siedem barw (pokaż 7 palców).
Jeśli chcesz, rób z nich naręcza i się baw.

Następnie poprosimy rodziców o odczytanie tekstu znajdującego się poniżej a was, Drogie Sówki o przygotowanie farb i białych kartek. Waszym zadaniem będzie wykonanie poleceń zawartych w tekście i oznaczonym tłustym drukiem. Następnie wymieszajcie dowolne farby ze sobą i stwórzcie nowe kolory dla tęczy, nadajcie im też nazwy. Liczymy na waszą niezawodną kreatywność. Powodzenia!

Na początku tęcza miała tylko 3 kolory: czerwony, zielony i niebieski. Wszyscy się nią zachwycali – dzieci, dorośli, zwierzęta i rośliny. Po pewnym czasie jednak, te same kolory znudziły się tęczy. Co tu zrobić, by być piękniejszą? – myślała tęcza. I całkiem przypadkiem malując niebo zmieszała czerwień z zielenią i tym sposobem była piękniejsza o jeden kolor – żółty. Minął jakiś czas i tęcza chciała być jeszcze większa i jeszcze piękniejsza, by sprawiać jeszcze większą radość dzieciom, dorosłym, roślinom i zwierzętom, które na nią patrzyły, ale nie wiedziała jak to zrobić. Z tych nerwów pomieszała niechcący czerwień z niebieskim i otrzymała następny wspaniały kolor – różowy. Była bardzo zadowolona. Po pewnym czasie zapragnęła, by niebo wyglądało jeszcze wspanialej. Zaczęła dolewać jedną farbę do drugiej i tym sposobem otrzymywała przeróżne kolory. I tak tęcza robi do dziś – coraz miesza swoje kolory, by stawać się większą, piękniejszą, podobać się dzieciom, dorosłym, roślinom, zwierzętom, słońcu i chmurkom.

A na koniec – zagadki. Zobaczymy jak dobrze znacie kolory 🙂

1. To będzie bardzo łatwa zagadka: jakiego koloru jest niebo, kiedy jest ładna pogoda? (niebieski);

2. Tego koloru szukajcie w makach lub w muchomorze (czerwony);

3. Marchewka zawsze ten kolor kryje, ale też takie bywają dynie (pomarańczowy);

4. Liście są taki i trawa też, jaki to kolor, już chyba wiesz (zielony);

5. W jakim kolorze są piękne fiołki i smaczne śliwki? (fioletowy);

6. To kolor ciepły i miły jak promienie słońca i płatki słonecznika (żółty);

Uzupełnijcie też proszę karty pracy ze strony 24 i 25 w żółtej książce.

Cudownego dnia dla Was kochani. Ściskamy,

Marta i Natalia

Źródła: przedszkola.edu.pl, edukacja.edux.pl, youtube.com