Zdalne nauczanie – poniedziałek 04.05.2020 r.

Dzień dobry Motylki! Witamy Was serdecznie po majowym weekendzie 🙂 Mamy nadzieję, że jesteście wypoczęci i macie dużo energii 🙂 Niedawno obchodziliśmy bardzo ważne święta dla małego i dużego Polaka. Mianowicie 2 maja – Dzień Flagi oraz Święto Konstytucji 3 maja. Związku z tym w tym tygodniu porozmawiamy o Polsce, czyli naszej ojczyźnie 🙂

  1. Po długim weekendzie trochę się rozruszajmy! 🙂

2. Swobodna rozmowa z dzieckiem – wprowadzenie w tematykę dnia. Rodzicu zadaj dziecku poniższe pytania. Pamiętajmy, aby dziecko wypowiadało się całym zdaniem i poprawnie gramatycznie 🙂

–  Kim jesteśmy?

– Jak się nazywa nasza ojczyzna, nasz kraj?

–  W jakiej miejscowości mieszkasz?

– Podaj swój adres zamieszkania

3.  Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz Cz. Janczarskiego „Co to jest Polska?”

– Co to jest Polska? –

Spytał Jaś w przedszkolu.

Polska – to wieś i las

i zboże w polu,

szosa, którą pędzi

do miasta autobus,

i samolot, co leci

wysoko, na tobą.

Polska- to miasto,

strumień i rzeka,

i komin fabryczny,

co dymi z daleka,

a nawet obłoki,

gdy nad nami mkną.

Polska to jest także twój rodzinny dom.

A przedszkole?

Tak – i przedszkole,

i róża w ogrodzie

i książka na stole.

4.  Zabawa dydaktyczna „Symbole narodowe” – zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi – godło, hymn, flaga na podstawie obrazków. Rozkładamy karteczki z nazwami symboli narodowych. Dziecko opisuje wygląd flagi i godła, Przyporządkowuje nazwy do odpowiednich kart obrazkowych – czytanie globalne i dzieli ich nazwy na sylaby i głoski. Wytłumaczenie dziecku, że każde państwo ma swoje godło, flagę i hymn czyli symbole narodowe. Flagę możemy zobaczyć podczas uroczystości państwowych i sportowych oraz na budynkach państwowych. To właśnie flagę możemy zawieszamy przed swoim domem podczas świąt narodowych np. 3 maja w Święto Konstytucji 3 maja, Dzień Flagi.

Polecamy poniższy filmik edukacyjny w celu utrwalenia wiadomości dotyczących symboli narodowych oraz mapy Polski 🙂

5.Zabawa słuchowa „Hymn Polski” – wysłuchanie hymnu Polskiego „Mazurek Dąbrowskiego”, który został napisany przez Józefa Wybickiego. Rodzicu wytłumacz dziecku, że hymn można usłyszeć podczas uroczystości państwowych i sportowych. W trakcie jego słuchania i śpiewania okazujemy szacunek stojąc na baczność.

6. Motylki posłuchajcie uważnie wiersza Cz. Janczarskiego „Barwy ojczyste”  , który przeczyta Wam rodzic. Następnie rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat wiersza. Proponujemy, aby dziecko nauczyło się wiersza na pamięć.

Powiewa flaga,

gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze

biel jest i czerwień.

Czerwień – to miłość,

biel – serce czyste…

Piękne są nasze

barwy ojczyste.

Propozycje pytań:

– Jakie kolory występowały w wierszu?

– Jakie barwy znajdują się na polskiej fladze?

– Co oznacza czerwień a co biel w wierszu?

7.Zabawa dydaktyczna „Patriotyczne wyrazy”. W tej zabawie rozwijamy analizę i syntezę słuchową. Rodzicu w tym zadaniu dziecko ma podzielić słowa na sylaby i głoski: flaga (sylaby fla-ga, głoski f-l-a-g-a), godło, mapa, hymn. Rodzic może podzielić sam wyrazy na głoski, a zadaniem dziecka jest odszyfrowanie wyrazu.

8. Zabawa ruchowa pt. „Orły do Gniazd” – zabawa utrwalająca umiejętności odczytywania poznanych dotychczas samogłosek. Rodzicu razem z dzieckiem przygotuj kartoniki z samogłoskami, wspólnie je napiszcie. Utwórzcie z włóczki/ sznurka koła w różnych odstępach od siebie i połóżcie w nich dane samogłoski.  Zadaniem dziecka będzie na przerwie w muzyce zająć miejsce w gnieździe z taką samą samogłoską którą rodzic trzyma w ręku/ bądź wypowie ją na głos.

9.Zabawa dydaktyczna „Polska” – zadaniem dziecka jest ułożenie z sznurka/ włóczki słowo Polska, hymn, kraj, flaga, godło, Wisła. Pamiętajmy o przypomnieniu dziecku, że Polska to nazwa naszego kraju i piszemy z dużej litery.

10. W celu utrwalenia symboli narodowych polecamy poniższą grę edukacyjną 🙂

Również dla chętnych umieszczamy karty pracy 🙂

11. A teraz się poruszajmy trochę 🙂 Motylki ubierzcie się w wygodne ciuchy i zaczynamy!

Życzymy miłego popołudnia 🙂 Pani Julka i Pani Monika 🙂

Żródła: przewodnik metodyczny „Kolorowy start”, przedszkouczek.pl, youtube.com,