Nauczanie zdalne-23.04 czwartek ” Świeże powietrze”

Dzień dobry dzieci. W tym tygodniu dowiedzieliście się , co to jest ekologia i wiecie  jak dbać o przyrodę . Dzisiaj dowiemy się dlaczego warto oddychać czystym powietrzem , a żeby nam było łatwiej , zrobimy sobie mały eksperyment.

1.Do słoiczka lub butelki z niewielką ilością wody wrzucamy zapaloną, kolorową gazetę, po czym szybko zamykamy pojemnik. (W doświadczeniu muszą nam pomóc rodzice ponieważ niezbędne jest zadbanie o bezpieczeństwo). Po spaleniu gazety w słowiku pojawia się „dym”. Dzięki szczelnemu zamknięciu pojemnika dym w nim pozostaje. Dzięki temu doświadczeniu możemy dowiedzieć się o takim zjawisku, które niestety również występuje w naszym środowisku – czyli smogu

A co to jest smog i jak powstaje – Smog powstaje na skutek wymieszania powietrza z zanieczyszczeniami i spalinami, powstającymi w efekcie działalności człowieka, Odpowiadają za to fabryki, coraz większa liczba samochodów, palenie węglem, drewnem i innymi paliwami stałymi w piecach.

2. Teraz abyście mogli dowiedzieć się co to jest powietrze i po co nam jest potrzebne . Zrobimy  kilka małych doświadczeń: ( Oczywiście bardzo prosimy Was rodzice o pomoc )

• Ślimaczki w pierwszym eksperymencie , usiądźcie wygodnie i  oddychajcie głęboko, nabieramy powietrza i zatrzymujmy w płucach… następnie powoli wypuszczamy.

Wniosek – powietrze jest potrzebne do oddychania.

• Jeśli macie w domu strzykawkę to wciągnijcie do niej powietrze ( Rodzice Wam pomogą), a następnie wypuszczamy je do szklanki pełnej wody… powietrze „bąbelkuje” w wodzie.

Wniosek – powietrze jest niewidocznym gazem.

• Uruchamiamy suszarkę do włosów lub wentylator podkładamy obok chusteczkę  – powiew powietrza wprawia w ruch nasza chusteczkę .

Wniosek – powietrze wprawia w ruch przedmioty .

• Powietrze wydmuchiwane przez suszarkę przenosi zapach perfum i zmywacza do paznokci.

Wniosek – powietrze jest nośnikiem aromatów

Brawo już wiecie że powietrze jest wszędzie choć go nie widać

3.Przy kolejnym zadaniu potrzebne nam będą dwa emblematy: szara smutna chmurka i żółte wesołe słoneczko. Zadanie polega na: Rodzic podaje stwierdzenia dotyczące przyrody, dzieci podnoszą do góry odpowiedni emblemat w zależności od tego, czy coś służy czy szkodzi środowisku.

Przykładowe stwierdzenia:

• spaliny z samochodów zanieczyszczają środowisko – (chmurka),

• filtry na kominach pomagają dbać o powietrze – (słonko),

• spalanie śmieci to bardzo zła praktyka ludzi –( chmurka),

• sadzenie drzew sprzyja oczyszczaniu powietrza – (słonko),

• na chorym drzewie nie rosną listki – (chmurka).

4. Na zakończenie dzisiejszych zajęć, zapoznamy się z piosenka, która również opowiada nam jak dbać o środowisko. Mamy nadzieje, że Wam się spodoba i będziecie się przy niej świetnie bawić.

Pozdrawiamy p. Ewelina p. Agnieszka