Segregujemy śmieci – 24.04.

Kochani, dziś piątek, a więc kolejny tydzień się kończy. I chociaż kończymy też omawiać tematykę ekologiczną, to mamy nadzieję, że będziemy już teraz wszyscy dbać o przyrodę codziennie.

Bo czysta Ziemia – to szczęśliwa Ziemia i zdrowi ludzie…

Spójrzcie na obrazek…

Na pewno zauważyliście, że dzieci na obrazku opiekują się zwierzętami, są do nich przyjaźnie nastawione. Chłopiec z lewej strony ma w doniczce sadzonkę – być może to małe drzewo. Dziewczynka – ogrodniczka pewnie pielęgnuje pomidorki na krzaczkach i jabłka na jabłoni. Wszyscy są uśmiechnięci, a nasza planeta zadbana. Spójrzcie jeszcze, co robi dziewczynka w okularach? Segreguje śmieci. Niebieski kosz, który stoi obok niej służy do wyrzucania makulatury, czyli odpadów z papieru. Możemy do niego wrzucić niepotrzebne rysunki, książki, gazety…

Pomyślcie teraz, jakie rzeczy mogą być odpadami. Zapraszamy do wspólnej rytmicznej zabawy
„Raz, dwa, trzy, pstryk”. Wymyślcie swoją sekwencję ruchów. Podczas wypowiadania słów możemy np.:
– „raz, dwa, trzy” – skakać obunóż/uderzać rączkami o uda/tupać naprzemiennie nogami…
– „pstryk” – klaszczemy jeden raz w rączki/pstrykamy paluszkami/robimy jeden podskok.

Kiedy wypowiemy cały tekst – podajemy jeden przykład odpadów. np. „Raz, dwa, trzy – pstryk – worek plastikowy”.

Ta zabawa może być wykorzystywana także w innych sytuacjach, kiedy będziemy chcieli np. utrwalić oznaki wiosny, nazwy owoców, poznać zawody itd.

Kochani, codziennie produkujemy w naszych rodzinach całe worki śmieci. Niestety czasami lądują one w jednym śmietniku, a tymczasem część z nich mogłaby być ponownie wykorzystana. Stare kartony można przerobić na nowe książki czy na gazety. Zużyte szklane butelki mogą zostać przetopione i wykorzystane do produkcji nowych butelek. Taki proces nazywamy recyklingiem. Dowiedzmy się zatem, jak należy segregować śmieci, by było z tego, jak najwięcej korzyści. Polecamy film poniżej.

Warto włączyć dzieciom czasem jakąś bajkę edukacyjną. Korzyści są podwójne. Dziecko spędza przyjemnie czas i przy okazji poszerza swoją wiedzę. Wybierajmy bajki niosące wartości wychowawcze i dydaktyczne.

A teraz zabawmy się w „Śmieciarki”. Przygotujmy kartki w trzech kolorach: niebieską, żółtą i zieloną. Te kartki będą naszymi pojemnikami na śmieci. Dziecko wybiera jeden przedmiot z pokoju i wiezie go śmieciarką przy dźwiękach dowolnej muzyki (trzyma w dłoniach). Na przerwę w muzyce – dziecko zanosi wybraną rzecz na kartkę w kolorze, odpowiadającym tworzywu, z którego wykonany jest przedmiot. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Przed zakończeniem, chcemy Was jeszcze zapoznać z nowym terminem RECYKLING. To hasło już pojawiło się w dzisiejszych zabawach. Oznacza wykorzystywanie odpadów do wytwarzania nowych produktów. Odpady są odzyskiwane, np. myte, przetapiane, a następnie przetwarzane na nowe rzeczy. W ten sposób ograniczamy zużycie papieru, plastiku, czy szkła.

Poniżej znajdziecie symbol, którym oznacza się przedmioty nadające się do recyklingu. Wspólnie – podzielmy wyraz recykling na sylaby. Przeliczmy sylaby.

Niektórzy powiedzą – Łatwizna! Więc w wolnej chwili spróbujcie Drogie Dzieci rozwiązać zadanie interaktywne pt. „Zostań Mistrzem Segregacji”.

Oto link do niego
https://learningapps.org/display?v=p3m5hrfot20

Powodzenia!
p. Agnieszka i p. Ewelina