Symbole narodowe – 28.04.

Kochane Dzieci,

Dziś przed nami temat baaardzo poważny. Z pewnością każde z Was słyszało określenie SYMBOLE NARODOWE i na pewno pamiętacie, że symbolami narodowymi Polski są: flaga, polskie godło i hymn. Spójrzcie poniżej na obrazki, które przedstawiają polska flagę i polskie godło. Spróbujcie z rodzicami omówić ich wygląd.

Polska flaga składa się z dwóch pasów poziomych. Na górze pas biały, na dole czerwony. Kolory znajdujące się na naszej fladze mają symboliczne znaczenie. Czerwień to miłość, miłość do ojczyzny, a biel – serce czyste i szczere.

Godłem Polski jest orzeł biały na czerwonej tarczy i choć istnieją głosy, że orzeł tak naprawdę nie jest orłem, to my nie będziemy tego aktualnie roztrząsać. Warto jednak przyjrzeć mu się bliżej, aby dostrzec, że na jego głowie lśni złota korona. A dziób i pazury orła również mają kolor złoty.

Zanim przejdziemy do dalszej rozmowy, proponujemy krótką zabawę ruchową „Flaga na wietrze”. Rodzicu, włącz dziecku piosenkę załączoną w linku.

Dziecko maszeruje przy muzyce, a na przerwę – podnosi rękę i naśladuje machanie flagą. Powtórzcie zabawę kilkukrotnie.

Tekst piosenki opowiada nam o polskich symbolach narodowych.

A teraz usiądźcie wygodnie, Rodzicu, przeczytaj dziecku treść opowiadania B. Szelągowskiej „Majowe święta”

Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.
– Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil.
– I ja też – powiedział Daniel.
– A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek.
– I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych… Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie.
– To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło.
– A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać?
– Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani.
– Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta. Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.
– O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie?
– To hymn Polski – odpowiedziała pani.
– A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy.
 – A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku? – To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali.
Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.
 – Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady.
– Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.

Rodzicu, zadaj dziecku pytania:
− Jakie barwy ma flaga Polski?
− Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
− Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
− Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?

Zwróćcie uwagę, by dziecko konstruowało zdania, jest to niezwykle ważne dla rozwoju jego mowy.

A kiedy omówicie już opowiadanie, to przygotujcie sobie kostkę do gry oraz dwie kartki: białą i czerwoną. Podzielcie je na prostokąty lub kwadraty. Rodzicu, zagraj ze swoim dzieckiem – „Zbudujemy Flagę Polski”. Jeden uczestnik otrzymuje czerwone kartoniki, drugi – białe. Na zmianę rzucajcie kostką i układajcie w sąsiadujących rzędach tyle swoich kartoników, ile wypadło oczek na kostce. W ten sposób powstanie dłuuuuga flaga Polski. Zabawę może Wam umilać piosenka, której wysłuchaliście wcześniej.

Kiedy skończycie grę, pamiętajcie, by podziękować sobie za zabawę!

Jeśli będziecie mieli ochotę na działanie plastyczno-konstrukcyjne, to sprawdźcie, czy jest w domu pusta rolka po papierze toaletowym. Spójrzcie, co można z niej wyczarować? „Godło Polski”!

Na początek Rodzicu, wyrysuj dziecku tarczę naszego godła. Niech dziecko samodzielnie ją wytnie.

Następnie odrysujcie obie dłonie dziecka i pomóżcie mu je wyciąć, bo to już nie jest taka prosta sprawa. Dziecko w tym czasie może okleić białym papierem rolkę po papierze i wyciąć koronę oraz dziób z żółtego papieru.

Sklejcie elementy i cieszcie się polskim godłem!

Natomiast po obiedzie lub krótkiej zabawie wróćcie jeszcze do nas na chwilę, bo został nam do omówienia jeszcze jeden symbol Polski – HYMN.

Hymn to uroczysta pieśń, która ma za zadanie coś pochwalić. Jeżeli dziś mówimy o Hymnie Polski, to znaczy, że będzie on wychwalał Polskę, a dokładniej jej sukcesy i odwagę. Polski hymn to Mazurek Dąbrowskiego. Jest to utwór, którego słuchamy stojąc w skupieniu i w ciszy. Odtwarzany jest tylko w niezwykle ważnych momentach, np. na ważnych świętach narodowych, czy zawodach sportowych.

Zachęcamy do wysłuchania Mazurka Dąbrowskiego

Na zakończenie dzisiejszych rozważań – pragniemy zwrócić uwagę na to, że wszystkim symbolom narodowym należy się szacunek, to znaczy, że nie można polskiej flagi i godła deptać, kopać czy wyrzucać, natomiast hymnu nie śpiewamy od niechcenia, dłubiąc w nosie, lub chrupiąc ciasteczka. Pamiętajcie!

Dziękujemy za uwagę i pozdrawiamy p. Agnieszka i p. Ewelina