Zdalne nauczanie- 06.04.20r. poniedziałek

Witaj, witaj! Nowy dzień z uśmiechem przywitaj!

Dzień dobry! Witamy Was serdecznie po weekendzie! Jak Wasze samopoczucie? Mamy nadzieję, że u Was wszystko ok i że jesteście gotowi do wspólnego działania. Zaczynamy? Tak… tak…tak…

Tematyka tygodnia: Wielkanoc.

Zadanie 1.

Małymi krokami zbliżają się do nas Święta Wielkanocne, dlatego chciałybyśmy wam mróweczki przytoczyć kilka ciekawostek związanych z tymi świętami. Zatem posłuchajcie:

  • Wielkanoc nazywana jest Świętem Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa.Wierzą, że ofiarował swoje życie, aby odkupić winy ludzi.
  • Zwierzęciem ofiarnym przez wiele lat był baranek, dlatego został on symbolem ofiary Chrystusa.
  • Jajka z czasem zaczęto święcić, traktując je jako symbol rodzącego się życia.
  • Zające traktowano jako symbol płodności , dostatku i wierzono, że to zając przynosi świąteczne jajka.
  • Ważnym symbolem Wielkanocy są pisanki. Tradycja malowania jajek jest znana od starożytności. Do farbowania jaj używano: łupinek cebuli, wstążek owsa, szpinaku, kory drzew. W niektórych rejonach Polski wydrapywano wzory na pomalowanych skorupkach lub oklejano jajka sitowiem, wycinankami z papieru, tkaniną…

Jednym z najważniejszych symboli Świąt Wielkanocnych są jajka, które są oznaką rodzącego się życia. Zatem o jajkach porozmawiamy przez chwilę… Zastanówmy się nad kilkoma kwestiami. Spróbujcie wspólnie z rodzicami odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Czy wszystkie jajka są takiej samej wielkości? ( jajka mają różną wielkość, są małe, np. przepiórcze, średnie- kurze i duże – strusie)
  • Czy wiecie z czego składa się jajko? Jaka jest jego budowa? ( Jajko zbudowane jest z białka i z żółtka, które okrywa na zewnątrz skorupka).
  • Czy poza kurczaczkami, które wykluwają się z jajek, znacie jeszcze inne zwierzęta, które przychodzą na świat w taki sposób? Takimi zwierzętami są ptaki, ale także np. żaby, żółwie, węże, krokodyle, dinozaury…
  • Jakie potrawy możemy przygotować z jajek? ( Jajecznica, omlet, jajka sadzone itp.)

Zapraszamy Was do obejrzenia krótkiej bajki o jajkach link znajduje się tutaj:https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

Zadanie 2.

Zapoznanie z literą j, J – małą i wielką, drukowaną i pisaną.

Pewnie zdążyliście się już zorientować, że słowo jajko, o którym wcześniej mówiliśmy, zaczyna się na głoskę j. Spróbujmy zatem bliżej przyjrzeć się głosce i literze j ( Pamiętamy, że głoskę mówimy i słyszymy, literę piszemy i widzimy).

*Dokonajmy analizy i syntezy słuchowej słowa jajko.

  • Podzielmy słowo jajko na sylaby ( jaj-ko)- Ile jest sylab? ( 2 )
  • Podzielmy słowo jajko na głoski (j-a-j-k-o)- Ile mamy głosek? (5)
  • Spróbujcie proszę podać przykłady słów rozpoczynających się głoską j ( jeleń, jagody, jarzębina, jogurt, jeż…), mających ją w środku (kajak, fajka, bajka…) oraz na końcu ( kraj, maj, klej, gaj…).

* Określanie rodzaju głoski. Zastanówmy się czy głoska j jest samogłoską czy spółgłoską.

  • Wypowiedzcie głoskę j długo: jjjyyy…
  • Wypowiedzcie głoskę j krótko: j, j. j, j….
  • Co możemy powiedzieć o tej głosce? Jest ona spółgłoską.

* Zastanówmy się teraz jakie imiona rozpoczynają się głoską j? ( Jola, Janek, Justyna, Jowita, Jadwiga, Jacek, Jagoda itd.)

  • Podzielmy słowo Janek na sylaby ( Ja- nek)
  • Podzielmy słowo Janek na głoski ( J- a- n- e- k )

*Zapoznajcie się teraz proszę z planszą przedstawiającą literę j- małą oraz wielką, drukowaną i pisaną oraz kierunkiem ich pisania

Zachęcamy Was również do obejrzenia krótkiego filmiku edukacyjnego dotyczącego litery j. https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY

Zadanie 3.

Zabawa Układanki literowe– do tej zabawy możecie wykorzystać ziarenka kawy, rodzynki albo fasolę. Zabawa polega na układaniu z kawy, rodzynek czy też fasoli poznanych liter. Możecie poprosić rodziców, aby w myślach wypowiadali kolejne litery z alfabetu, w momencie kiedy wy powiecie stop, rodzic wypowiada literę, jaką macie ułożyć.

Zadanie 4.

Spróbujecie odczytać krótkie nazwy zwierząt i przedmiotów przedstawionych na obrazkach poniżej

Zadanie 5.

Poniżej przedstawiamy kartę pracy z naszych książeczek ,, Kolorowy start z plusem 3″. Nazwijcie proszę obrazki, podzielcie ich nazwy na głoski. Następnie przeczytajcie sylaby i krótkie wyrazy.

Zadania dla chętnych.

Dla chętnych proponujemy także kartę do czytania

oraz kartę do nauki pisania litery j

Na tym kończymy naszą dzisiejszą zabawę. Jeśli wydaje Wam się, że zadań jest dużo, czy też któreś sprawiają Wam jakąś trudność, możecie je opuścić lub wrócić do nich po jakimś czasie. Nie martwcie się, że czegoś nie wykonaliście, czy też że nie możecie czegoś wydrukować, zawsze możecie nieco zmienić zadanie, zmodyfikować je… Chodzi o to, abyście wykonując proponowane przez nas zadania dobrze się przy tym bawili!!!

Zatem głowa do góry, promienny uśmiech na buźkę i powodzenia!

Z pozdrowieniami i uściskami:

Pani Ewelina i Basia

Źródło: www.mac.pl, www.youtube.com, eduzabawy.com, panimonia.pl,

www.kaligrafowanie.pl