Cel:
– ćwiczenie pamięci wzrokowej i słuchowej oraz spostrzegawczości
– rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
– rozwijanie umiejętności cięcia nożyczkami,
– utrwalanie pojęć: „z lewej”, „z prawej”, „na środku”
Metody:
słowna, oglądowa, czynna
Formy:
indywidualna
1. Kolorowanie konturowych obrazków
Pomoce: kartka papieru z „koralikami” do pokolorowania, kredki, nożyczki, kartka papieru z liniami krzywymi, klej
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/korale-i-nici.pdf
Przebieg: Dziecko koloruje koraliki wg podanego rytmu, następnie je wycina.
Na drugiej kartce rysuje po śladach linii „nitki” do nawlekania „korali” – każda nitka w innym kolorze (ulubionym dziecka).
Dziecko „nawleka” na nitkę „koraliki” (przykleja) wg podanego rytmu do kolorowania.
2. Dobieranie obrazków do cieni
Pomoce: karta pracy z kształtami oraz ich cieniami, kredki
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/kształty-i-cienie.pdf
Przebieg: Dziecko łączy kształty z ich cieniami; każdą parę łączy kredką w innym kolorze.
3. Wyszukiwanie różnic
Pomoce: dwie ilustracje różniące się 6 szczegółami, ołówek
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/6-różnic.pdf
Przebieg: Dziecko otrzymuje dwa obrazki różniące się 6 szczegółami. Wyszukuje różnice i zaznacza je na jednym z obrazków.
4. Rozpoznawanie treści obrazków
Pomoce: trzy zestawy obrazków
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/zestawy-obrazków.pdf
Przebieg: Dorosły pokazuje dziecku zestaw trzech obrazków, wspólnie z dzieckiem omawiają go, następnie odwraca zestaw i prosi, aby dziecko opowiedziało, co było na obrazku z lewej strony, z prawej i na środku.
To samo z pozostałymi zestawami obrazków.
5. Rozpoznawanie treści obrazków
Pomoce: diagram z obrazkami do pokolorowanie
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/diagram.pdf
Przebieg: Dziecko otrzymuje diagram, w którym koloruje obrazki wg instrukcji dorosłego. Następnie dorosły poleca dziecku zapamiętać obrazek znajdujący się w określonym polu, a potem narysować na drugiej stronie kartki.
Przykładowe polecenia:
– Pokoloruj obrazek w polu A2
– Pokoloruj obrazek w polu B4
– Pokoloruj obrazek w polu C1
– Pokoloruj obrazek w polu D3 itd.
– Zapamiętaj co znajduje się w polu B2. Narysuj tę figurę.
Renata Hływa