Kochane Motylki! Witamy Was w tym przedświątecznym czasie 🙂 Dzisiaj porozmawiamy o wielkanocnych jajkach 🙂
- Na miły początek dnia trochę się rozruszajmy razem 🙂
2. Rodzicu porozmawiaj z dzieckiem o bardzo ważnym symbolu Wielkanocy jakim są pisanki. Wytłumacz dziecku, że kiedyś do farbowania jaj używano naturalnych barwników łupinek cebuli, wstążek owsa, szpinaku. W niektórych regionach Polski wydrapuje się zwory na pomalowanych skorupkach, okleja się jajka różnymi ozdobami, wycinankami z papieru itp.
3. A teraz Motylki uważnie posłuchajcie wiersza pt. „Kraszanki – drapanki” M. Tokarczyk
Gdy byłam mała to zapamiętałam, jak moja babcia łupiny z cebuli w garnuszku gotowała. Śmiałam się z tego niesłychanie, bo przecież łupinek nikt nie zjada na śniadanie. Więc po co babcia to gotowała? Zagadka czekała mnie do rozwiązania. Gdy Wielkanoc się zbliżała, to w Wielką Sobotę, z samego rana, po cichutku do kuchni zakradałam się i pod stołem schowałam się. Tak by babcia mnie nie ujrzała, bo bym zagadki nie rozwiązała. Na kuchni w garnuszku z łupinkami woda już bulgotała, a pokrywka cichutko stukała. Po chwili gotowania babcia z garnka wyciągała, nie łupinki – tylko jajka! Ale w zupełnie innym kolorze: niektóre były brązowe, a niektóre pomarańczowe. To już nie były jajka zwyczajne to były kraszanki od babci Janki. Cześć kraszanek do koszyka babcia włożyła, a na reszcie ostrym drucikiem wzorki porobiła. Po czym mówi do mnie: „patrz wnusiu kochana jaka drapanka powstała wspaniała”. Nie malowanka i nie pisanka, ale babcina drapanka. Tajemnica zatem przeze mnie została rozwiązana, po co babci są łupiny z cebuli do gotowania. Dzięki nim jajka piękny kolor nabierają, a potem w koszyczku do święcenia ruszają.
4. Prosimy utrwalcie Motylki piosenkę, którą poznaliście pt. „Znaki Wielkanocy” 🙂
5. Zabawa dydaktyczna „Kolorowe jajka” rodzicu zapoznaj dziecko z różnymi jajami wielkanocnymi m.in.
- kraszanki (jajka o czerwonej barwie),
- malowanki ( jajka jednobarwne),
- drapanki
- oklejanki (jajka z naklejonym obrazkiem, włóczki itp.),
- nalepianki (jajka ozdobione nalepionymi na skorupę wycinkami z papieru),
- pisanki ( przed zanurzeniem jajka w barwniku rysuje się na nim wzory woskiem)
Pokaż poniższe ilustracje, niech dziecko wyodrębni ilość głosek w danym wyrazie oraz niech je policzy 🙂
6. Ćwiczenia oddechowe pt. „Wyścigi pisanek”- dmuchanie w pisankę według ustalonych zasad
7. Polecamy poniższą stronę edukacyjną na której dzieci zaznaczają odpowiednią głoskę, którą słyszą w wyrazach. Przy okazji utrwalamy symbole wielkanocne 🙂
8. Następnie proponujemy poniższe prace plastyczne oraz zabawy badawcze do wyboru 🙂
- Wydmuszki
Potrzebujemy: wykałaczki, wydmuszki, koraliki/kasza, makaron w różnych postaciach/wycięte wzory z papierowych serwetek itp., klej, bibuła/włóczka
Wydmuszkę mocujemy na wykałaczce. Dziecko smaruje wydmuszkę klejem w płynie może obtoczyć ją w kaszy lub ozdobnych koralikach, przyklejamy ozdoby np. makaron w kształcie gwiazdek, włóczkę, wycięte wzory z papieru. To jest wyłącznie propozycją wydmuszkę może wykonać z dowolnych dostępnych materiałów J Liczymy na Waszą kreatywność!
- Zabawa badawcza pt. „Czy jajko umie skakać?”
Potrzebujemy: jajko, szklanka, ocet
Sposób wykonania: Surowe jajko umieszczamy w słoiku, zalewamy octem na 48 godzin. Po 48 godzinach obserwujemy co się stało (skorupka się rozpuści, zmywamy ją wodą). Jajko stało się miękkie i odbija się jak piłeczka 🙂 Ocet (kwas) działa na skorupkę jajka (jest ona z wapnia) i ją rozpuszcza.
- Zabawa badawcza „Czy jajko umie pływać?”
Potrzebujemy: jajko, 2 szklanki, woda, sól
Sposób wykonania: Dwie szklanki wypełniamy do połowy wodą. W 1 szklance rozpuszczamy kilka łyżek soli. Wkładamy jajka do szklanek. Obserwujemy co się stało. Jajko w solance pływa, a w wodzie opadło. Jajko jest cięższe od wody ale lżejsze od solanki i dlatego pływa w solance. Sól zgęściło nam wodę, która wyparła jajko na powierzchnię wody.
9. Dla chętnych również mamy karty pracy 🙂
Na miłe popołudnie polecamy słuchowisko pt. „Wielkanocne pyszności”
Kochani! Życzymy Wam wesołych i rodzinnych Świąt Wielkanocnych oraz mokrego dyngusa! Mocno ściskamy i tęsknimy! Pani Julka i Pani Monika 🙂
Źródła: przedszkolankowo.pl, przewodnik „Kolorowy start”, youtube.com