Co otrzymujemy od zwierząt? – 16.04.

Witamy wszystkich serdecznie w czwartek,

Nasza podróż do gospodarstwa wiejskiego powoli dobiega końca, ale spokojnie, jest tam jeszcze kilka ciekawostek do odkrycia

Na początek proponujemy ćwiczenia narządów mowy. Rodzicu, czytaj wiersz T. M. Massalskiej
„W gospodarstwie”. Zadaniem dziecka będzie naśladować odgłosy zwierząt.

Pieje kogut już od świtu:
– Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau.

A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

Porozmawiajcie krótko o wierszu. Oto pytania pomocnicze:
– Wymień zwierzątka, które wystąpiły w wierszu.
– Co robił kogut?
– Co robiła kura?
– Co robiła kaczka?
Rodzicu, dziecko powinno odpowiadając na te pytania nazwać odgłosy zwierząt, np. kogut – pieje, kura – gdacze, kaczka – kwacze… Być może będą to nowe słowa dla Twojego dziecka, więc utrwalajcie je w wolnej chwili.

Znamy już zwierzątka, które żyją w gospodarstwie wiejskim… A teraz chcemy Wam przypomnieć piosenkę z minionego tygodnia o pewnej niegrzecznej kurce. Utwór nosi tytuł „Gdacze kura ko, ko, ko”. Oto jej słowa.

Pewna kura na podwórzu ciągle gdacze,
Ciągle gdacze,
A gdy gdacze to wysoko w górę skacze,
W górę skacze,
Bardzo głośno i bez przerwy hałasuje,
Hałasuje,
I się niczym, ani nikim nie przejmuje,
Nie przejmuje.  
Maszerujemy w kole po dywanie, wysoko unosząc kolanka
Ref. Z rana ko, ko, ko, ko,
W nocy ko, ko, ko, ko,
Przez dzień cały ko, ko, ko,
Ciągle ko, ko, ko, ko,
Tylko ko, ko, ko, ko,
Na okrągło ko, ko, ko!  
Zatrzymujemy się i rytmicznie klaszczemy w dłonie
W przerwie między zwrotkami uderzamy w kolanka naprzemiennie raz prawą, raz lewą dłonią
Na podwórzu kura dzioba nie zamyka,
Nie zamyka,
Chociaż przy niej każdy uszy swe zatyka,
Swe zatyka,
Tym hałasem wszystkich wkoło denerwuje,
Denerwuje,
Więc na karę kura za to zasługuje,
Zasługuje.  
Maszerujemy w kole po  dywanie w przeciwnym kierunku niż poprzednio – unosimy palce stóp do góry, idziemy na piętach
Ref. Z rana ko, ko, ko, ko,
W nocy ko, ko, ko, ko,
Przez dzień cały ko, ko, ko,
Ciągle ko, ko, ko, ko,
Tylko ko, ko, ko, ko,
Na okrągło ko, ko, ko!  
Zatrzymujemy się i rytmicznie klaszczemy w rączki
W przerwie między zwrotkami uderzamy
w kolanka naprzemiennie raz prawą, raz lewą dłonią
Aż do kury raz policja przyjechała,
Przyjechała,
No i kurze za hałasy mandat dała,
Mandat dała.
Teraz kura cicho z żalu gdacze  w domu,
Gdacze w domu.
Na podwórzu nie przeszkadza już nikomu,
Już nikomu.
Poruszać będziemy się bokiem po kole – krokiem dostawnym
Ref. Z rana ko, ko, ko, ko,
W nocy ko, ko, ko, ko,
Przez dzień cały ko, ko, ko,
Ciągle ko, ko, ko, ko,
Tylko ko, ko, ko, ko,
Na okrągło ko, ko, ko!  
Zatrzymujemy się i rytmicznie klaszczemy w rączki


Rodzicu, przeczytaj tekst piosenki i zaproponuj dziecku, by wykonywało rytmiczne ruchy wskazane
w kolumnie obok.

Spróbujmy odpowiedzieć sobie na pytania:
– Co Cię rozśmieszyło w piosence?
– Czy coś Cię zasmuciło?
– Co wydaje Ci się niemożliwe w piosence?

Kochani, wracajcie do piosenki w ciągu dnia. Rodzicu, włącz dziecku piosenkę w wolnej chwili i śpiewajcie. Wspólne muzykowanie wprawi Was w radosny nastrój.

A teraz przenieśmy się do kuchni – zajrzyjmy do lodówki…
Znajdziecie tam na pewno różne serki, twarożki, śmietanę, mleko, wędlinki, paszteciki, jajka… Wyjmijcie te produkty na stół i zastanówcie się skąd one pochodzą? Odpowiedź jest oczywista – to artykuły pochodzenia zwierzęcego.

Rodzicu, opowiedz dziecku i wskaż wśród posiadanych produktów, co otrzymujemy od krów, kur, świni, kaczek i gęsi.

Dla utrwalenia przekazanych informacji proponujemy poniższy film.

Kochane Ślimaczki, wiemy już, jak ważną rolę w naszym życiu odgrywają zwierzęta. Produkty, które otrzymujemy z ich hodowli zawierają w sobie wiele wartości odżywczych, a więc są zdrowe.

Na zakończenie dzisiejszego spotkania udostępniamy Wam dwa przepisy na pyszny i zdrowy podwieczorek.

A w wolnej chwili – dla utrwalenia dzisiejszych zajęć – mały test!

https://wordwall.net/pl/resource/1459980

Miłego dnia życzą p. Agnieszka i p. Ewelina