Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową

Cele:

– usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,

– podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała,

– kojarzenie doznań ruchowych z obrazem graficznym,

– przyzwyczajanie do kontroli wykonywanego  ruchu graficznego,

– rozwijanie umiejętności prawidłowego i sprawnego posługiwania się nożyczkami,

– rozwijanie umiejętności grafomotorycznych.

Metody:

słowna, oglądowa, czynna

Formy:

indywidualna

Przebieg:

1. Kreślenie kół w powietrzu.

Zadaniem dziecka jest kreślenie różnych kształtów w powietrzu raz jedną ręką, raz drugą.

2. Tor przeszkód.

Zadaniem dziecka jest pokonanie przygotowanego dla niego toru przeszkód np. przeskoczenie jakichś przedmiotów, ominięcie przeszkody, przejście pod krzesłem itp.

3. Zabawa z piłeczką lub woreczkiem.

Zadaniem dziecka jest rzucanie do celu (kosza/ pudełka) woreczkiem lub piłeczką (zamiennie klockami czy małymi pluszakami).

4. Obrysowywanie rąk i innych przedmiotów.

Zadaniem dziecka jest obrysowanie swoich rąk i wykonanie z nich rysunków (np. jakichś zwierzątek).

5. Wycinanie nożyczkami.

http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/linie.pdf

Zadaniem dziecka jest wycinanie nożyczkami po linii prostej, krzywej, falistej itp.

6. Rysowanie wzorów po śladzie.

http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/wąż.pdf

Zadaniem dziecka jest narysowanie dokładnie po śladzie wzoru i szlaczka, bez wychodzenia poza linię.

7. Chodzenie z książką na głowie.

Zadaniem dziecka jest spacer z książką na głowie.

Renata Hływa

Źródło:

R. A. Hływa „Szlaki, zygzaki i inne kreślaki. Ćwiczenia grafomotoryczne usprawniające rękę piszącą”, wyd. Harmonia, str.97