Kochane Motylki! Witamy Was serdecznie po weekendzie! Mamy nadzieje, że jesteście wyspani i możemy już zaczynać 🙂 W tym tygodniu przewodnia tematyka to „Mali ekolodzy”. Dzisiaj zaczniemy od poznania kolejnej nowej literki 🙂
- Na początek powitamy się krótką rymowanką.
Powitania nadszedł czas (wszyscy machają do siebie nawzajem)
miło dzisiaj widzieć Was! (wszyscy uśmiechają się do siebie)
Ręce w górę (wszyscy podnoszą ręce w górę)
mały skok (wszyscy podskakują niziutko)
teraz w górę – hop, hop, hop! (wszyscy podskakują wysoko na każde słowo „hop”)
2.Zabawa dydaktyczna „O to Ziemia” – prezentacja obrazku ilustrującego planetę Ziemię, przeczytanie przez rodzica kilka ciekawostek na podstawie poniższych planszy. Wprowadzenie dziecka w tematykę całego tygodnia.
3.Analiza i synteza słuchowa słowa żaba
- Dzielenie słowa żaba na sylaby i na głoski,
- Spytaj się dziecka co słyszy na początku słowa żaba?
- Poproś dziecko o podanie słów rozpoczynających się głoską ż (żyrafa, żurek, żyrandol itp.) , mających ją w środku ( kożuch, mrożonki, bażant itp.,)
- Z ilu głosek składa się słowo żaba?
- Podajcie imiona rozpoczynające się na głoskę ż ( np. Żaneta, Żelisław itp.)
4. Przygotujcie białe kartoniki w kształcie kwadratów. Następnie zbudujcie schemat słowa żaba, czyli niech dziecko ułoży tyle białych kartoników, ile słyszy głosek w tym słowie.
5.Określanie rodzaju głoski ż.
- Prosimy aby dzieci wypowiedziały głoskę ż długo: żżżyyy…
- A teraz niech dzieci wypowiedzą głoski ż krótko: ż, ż, ż, ż, ż….
- Co możecie powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska i oznaczamy ją na niebiesko)
6.Teraz zbudujemy model słowa żaba. Prosimy wytnijcie czerwone i niebieskie kartoniki w kształcie kwadratu. Niech dziecko wskaże spółgłoski i samogłoski w słowie żaba i odpowiednio ułoży kartoniki. Pod spodem możemy z nakrętek ułożyć litery, które utworzą słowo żaba.
7.Pokaz litery ż: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Prosimy zwracać uwagę na właściwy kierunek pisania litery.
8.Kreślenie nowo poznanej litery ż, Ż w powietrzu, na podłodze, na plecach rodzica.
9.Możemy ułożyć nową poznaną literkę Ż, ż z guzików, nakrętek bądź nasion w celu utrwalenia jej 🙂
10. Umieszczamy również karty pracy w celu utrwalenia nowej literki 🙂 W trzeciej karcie mamy policzyć ile jest liter w wyrazach oraz zaznaczyć odpowiednią liczbę. W czwartej karcie pracy utrwalimy prawidłową pisownię litery ż. Rodzicu pamiętaj aby zwrócić uwagę na prawidłowy kierunek pisania litery przez dziecko oraz prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego 🙂
11.Poćwiczmy razem! Trochę ruchu na pewno nam się przyda 🙂 Zapraszamy Was do wspólnych ćwiczeń ruchowych przy muzyce 🙂
Motylki mamy nadzieję, że jutro będziecie również z nami 🙂 Uściski gorące od Pani Julki i Pani Moniki 🙂
Źródło: Mac edukacja – kolorowy start cz.4, youtube.com