Cele:
– usprawnianie funkcji percepcyjnych (słuchowych, wzrokowych) wspomagających kształtowanie umiejętności czytania i pisania,
– usprawnianie koordynacji słuchowo-ruchowej,
– usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
Metody pracy:
słowna, oglądowa, czynna
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
pudełko „niespodzianka” ze świeczkami, serpentynami, balonami, kartoniki z rymami, rozsypanka sylabowa, domino, karty pracy, kredki, płyta cd, odtwarzacz cd
Przebieg:
1. Wprowadzenie do tematu – pudełko „niespodzianka”
Dziecko otrzymuje pudełko z akcesoriami urodzinowymi (świeczki, serpentyny, balony). Ma za zadanie powiedzieć z czym kojarzą mu się te przedmioty.
2. Odczytywanie imion
Dziecko odczytuje imiona dzieci, które Balbina zaprosiła na przyjęcie, a następnie zapisuje je w zeszycie.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/załącznik-nr-1.pdf
3. Układanie rymów
Dorosły mówi, że Balbina poczęstowała gości różnymi przysmakami. Rozkłada kartoniki z nazwami tych przysmaków. Dziecko nazywa je. Obok dorosły rozkłada obrazki, których nazwy rymują się z przysmakami. nazywa nazywa je. Następnie układa rymujące się wyrazy w pary.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/załącznik-nr-2.pdf
4. Rozsypanka sylabowa
Dorosły mówi, że Balbina dostała wiele prezentów. Zadaniem dziecka będzie teraz ułożenie nazw prezentów z rozsypanki sylabowej i przyklejenie na karcie pracy pod odpowiednim obrazkiem.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/załacznik-nr-3.pdf
5. Zabawa ruchowa przy muzyce – „Dziwne kroki”
Dorosły zaprasza dziecko na środek sali do zabawy w dziwne kroki. Zadaniem dziecka jest uważne słuchanie dorosłego i wykonywanie jego poleceń.
– spacerujemy po sali tak zwyczajnie,
– chodzimy jak ludzie bardzo zmęczeni,
– jesteśmy smutni,
– poruszamy się delikatnie, jakbyśmy byli ze szkła,
– idziemy z ciężkim workiem na plecach,
– przedzieramy się przez śnieżne zaspy,
– chodzimy po gorącym piasku,
– skaczemy przez kałużę,
– jesteśmy bardzo radośni, szczęśliwi, bo idziemy na urodziny.
6. Gąsienica (domino)
Dziecko otrzymuje kółka z obrazkami i układa gąsienicę w ten sposób, żeby ostatnia głoska słowa była jednocześnie pierwszą głoską następnego słowa. Przed ułożeniem należy nazwać obrazki. Zaczynamy układanie od słowa „serce”. (załącznik nr 5)
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/załącznik-nr-5.pdf
7. Dekorowanie tortu
Na koniec dziecko rysuje po śladzie tort i świeczki (może go pokolorować). Wykonuje ćwiczenie oddechowe – pięciokrotnie „zdmuchuje” świeczki. Zwracamy uwagę, że powietrze wciągamy przez nos, a wydychamy ustami.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/tort.pdf
Renata Hływa