Witam Was „Liski” serdecznie 🙂
Jaki mamy dzisiaj dzień?
Jaki dzień był wczoraj?
Jaki dzień będzie jutro?
A oprócz tego, że jutro będzie środa, czy ktoś z Was wie, jaki dodatkowo będzie jutro dzień? Jakie jutro będzie święto?
Otóż jutro będzie Światowy Dzień Ziemi i z tej okazji przez cały tydzień będziemy rozmawiać o przyrodzie i o tym, jak powinniśmy o nią dbać 🙂
1. Kto z Was wie, co to jest ekologia?
Zapraszam Was na film, który przybliży Wam to zagadnienie. Oglądajcie uważnie, abyście mogli odpowiedzieć poprawnie na zadane pod koniec filmu pytania.
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ
– Co to znaczy, że ktoś jest ekologiczny?
– Jakie poznaliście sposoby oszczędzania wody?
– Jak możemy oszczędzać energię elektryczną?
– Co robimy z odpadami, śmieciami?
– Czy zużyte baterie można wyrzucić do kosza na śmieci?
– A co powinniśmy zrobić z przeterminowanymi lekarstwami?
Pamiętajcie o tych zasadach ekologicznych nie tylko w Dniu Ziemi, ale i przez cały rok. To bardzo ważne dla naszej planety. Jeśli na co dzień będziemy ekologiczni, to Ziemia odwdzięczy się nam czystym powietrzem, czystą wodą, bogatą roślinnością. W takim środowisku będzie miło nam żyć 🙂
2. Przypomnijcie sobie, co posadziliście w miniony piątek do doniczek czy skrzynek?
Czy cebula jest owocem czy warzywem?
Jaki ma zapach?
Jaki ma smak?
Czy widzieliście jak wygląda w środku?
Cebula nie ma jednorodnego miąższu w środku jak burak czy rzodkiewka, składa się z wielu warstw, które można odrywać pojedynczo.
Znacie powiedzenie „Ubierać się na cebulkę”? Wiecie co ono oznacza?
„Ubierać się na cebulkę” to znaczy zakładać na siebie wiele ubrań. Kiedy tak się ubieramy? Zgadza się, zimą. Lepiej jest założyć podkoszulek, koszulkę z krótkim rękawem i bluzkę z długim rękawem, którą zawsze można ściągnąć, gdy jest nam za ciepło, niż ubrać podkoszulek i na to gruby sweter, którego raczej nie ściągniemy, gdy będzie nam gorąco.
A czy wiecie, że cebula jest bogata w substancje bakteriobójcze i witaminę C, dzięki czemu jest dobra na przeziębienie i poprawia odporność, tak bardzo potrzebną nam wszystkim obecnie?
Jedzmy więc jej jak najwięcej, na zdrowie 🙂
3. Analiza i synteza słuchowa słowa „cebula”.
Podzielcie słowo „cebula” na sylaby. (ce-bu-la)
Ile jest sylab w tym słowie?
Podzielcie słowo “cebula” na głoski. (c-e-b-u-l-a)
Ile jest głosek w tym słowie?
Co słyszycie na początku słowa “cebula”?
Powiedzcie teraz rodzicom kilka przykładów słów, które rozpoczynają się głoską c… A teraz kilka przykładów z głoską c na końcu słowa… Teraz powiedzcie kilka przykładów z głoską c w środku słowa.
Wymówcie głoskę c krótko…, a teraz długo… Jaką jeszcze głoskę było słychać dodatkowo, gdy wybrzmiewaliście głoskę c długo? (y)
Czy głoska c jest spółgłoską, czy samogłoską? (spółgłoską)
Jakim kolorem będziemy ją oznaczać? (niebieskim)
4. Poznanie zapisu graficznego głoski c.
Poznajcie literę C, c– dużą i małą, drukowaną i pisaną.
Oto litery C, c drukowane.
Oto litery C, c pisane.
Do jakich liter są podobne litery C, c? Czym one się różnią między sobą?
Zgadza się, wielka litera „C” to niedomknięta wielka litera “O”, zaś mała litera “c” to niedomknięta mała litera “o”.
Znacie już litery “O” i “o”, umiecie je pisać, więc i z literkami „C” i „c” poradzicie sobie doskonale, jestem o tym przekonana 🙂
Napiszcie je palcem w powietrzu, po śladzie, przed ekranem monitora. A teraz napiszcie palcem na stoliku/ biurku.
5. Zabawa ruchowa
Wstańcie i poruszajcie się przy piosence.
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
6. Praca w kartach pracy cz.3.
Otwórzcie książeczki na stronie 54. Przyjrzyjcie się obrazkowi. Wskażcie na obrazku to, co w swojej nazwie ma głoskę c.
Przeczytajcie tekst znajdujący się pod obrazkiem.
Wykonajcie zadania na str. 55 – 57 zgodnie z poleceniami.
Piszcie litery pomału, utrzymując się w liniach.
Miłego dnia 🙂
Renata Hływa
Źródło:
youtube.com
google.com
W. Żaba – Żabińska, “Kolorowy start z plusem. Karty Pracy”, cz.3, wyd. mac Edukacja