Cel ogólny zajęć:
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dziecku.
- Kształcenie umiejętności liczenia obiektów niewidocznych i określanie ich liczby.
- Kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania.
Cele szczegółowe zajęć:
- Liczy obiekty niewidoczne (dźwięki) i określa ich liczbę.
- Umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie mu dostępnym.
- Wykorzystuje swoją wiedzę w praktyce.
- Współdziała i wymienia informacje.
- Dodaje i odejmuje przedmioty ustalając ich liczbę.
Metody pracy:
- elementy metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, ćwiczenia kinezjologii Dennisona, pedagogika zabawy, stawianie zadań do wykonania, działanie, pokaz, objaśnienia, instrukcja.
Formy pracy:
- indywidualna
Środki dydaktyczne
- kubek, kolorowe guziki, klamerki do bielizny, treść zagadek,
Przebieg zajęcia
1.„Witamy swoje palce” – rodzic mówi rymowankę, a dziecko realizuje jej treść
Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk
Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę
Następnie dziecko przelicza swoje palce poprzez dotyk o policzek z jednoczesnym nazywaniem ich. Określenie ile palców razem jest w obu dłoniach.
2.„Słyszę i liczę” – ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków.
Rodzic
wrzuca do kubka określoną liczbę guzików, fasoli, kostek itp. Co jest dostępne
w domu, w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Następnie rodzic układa
przed sobą tyle samo guzików itp. W celu sprawdzenia dziecko wysypuje z kubka
liczmany i liczy. Sprawdzamy kto miał tyle samo rodzic czy
dziecko.
Następnie rodzic klaszcze w dłonie, a dziecko podskakuje tyle razy ile klaśnięć
usłyszało.
3.Zabawa z klamerkami „Dodajemy i odejmujemy”
Dziecko otrzymuje 10 klamerek, manipuluje nimi, próbuje – dodaje i odejmuje klamerki, ustalając wynik działania.
4.„Matematyczne zagadki”
1) Jak nazywa się duży palec u dłoni?
2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
3) Którą dłoń podajemy na powitanie?
4) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
5) Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
6) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
8) Ile to jest razem 3 i 3?
9) Ile boków ma trójkąt?
5.„Kapturek myśliciela” – ćwiczenie kinezjologii Dennisona poprawiające koncentrację.
Dziecko chwyta małżowinę uszną kciuki, palcem wskazującym i środkowym, masuje delikatnie dwa, trzy razy do góry, odwraca głowę w lewo, następnie w prawo i wykonuje taki sam masaż.
6. Proszę aby dziecko pokolorowało i przeliczyło do 10-ciu. Dziecko może także samo napisać cyfrę 10 i narysować 10 serduszek.
www.coloring-pages-kids.com
Ewelina Narwojsz