Dzień dobry dzieci. W tym tygodniu dowiedzieliście się , co to jest ekologia i wiecie jak dbać o przyrodę . Dzisiaj dowiemy się dlaczego warto oddychać czystym powietrzem , a żeby nam było łatwiej , zrobimy sobie mały eksperyment.
1.Do słoiczka lub butelki z niewielką ilością wody wrzucamy zapaloną, kolorową gazetę, po czym szybko zamykamy pojemnik. (W doświadczeniu muszą nam pomóc rodzice ponieważ niezbędne jest zadbanie o bezpieczeństwo). Po spaleniu gazety w słowiku pojawia się „dym”. Dzięki szczelnemu zamknięciu pojemnika dym w nim pozostaje. Dzięki temu doświadczeniu możemy dowiedzieć się o takim zjawisku, które niestety również występuje w naszym środowisku – czyli smogu
A co to jest smog i jak powstaje – Smog powstaje na skutek wymieszania powietrza z zanieczyszczeniami i spalinami, powstającymi w efekcie działalności człowieka, Odpowiadają za to fabryki, coraz większa liczba samochodów, palenie węglem, drewnem i innymi paliwami stałymi w piecach.
2. Teraz abyście mogli dowiedzieć się co to jest powietrze i po co nam jest potrzebne . Zrobimy kilka małych doświadczeń: ( Oczywiście bardzo prosimy Was rodzice o pomoc )
• Ślimaczki w pierwszym eksperymencie , usiądźcie wygodnie i oddychajcie głęboko, nabieramy powietrza i zatrzymujmy w płucach… następnie powoli wypuszczamy.
Wniosek – powietrze jest potrzebne do oddychania.
• Jeśli macie w domu strzykawkę to wciągnijcie do niej powietrze ( Rodzice Wam pomogą), a następnie wypuszczamy je do szklanki pełnej wody… powietrze „bąbelkuje” w wodzie.
Wniosek – powietrze jest niewidocznym gazem.
• Uruchamiamy suszarkę do włosów lub wentylator podkładamy obok chusteczkę – powiew powietrza wprawia w ruch nasza chusteczkę .
Wniosek – powietrze wprawia w ruch przedmioty .
• Powietrze wydmuchiwane przez suszarkę przenosi zapach perfum i zmywacza do paznokci.
Wniosek – powietrze jest nośnikiem aromatów.
Brawo już wiecie że powietrze jest wszędzie choć go nie widać
3.Przy kolejnym zadaniu potrzebne nam będą dwa emblematy: szara smutna chmurka i żółte wesołe słoneczko. Zadanie polega na: Rodzic podaje stwierdzenia dotyczące przyrody, dzieci podnoszą do góry odpowiedni emblemat w zależności od tego, czy coś służy czy szkodzi środowisku.
Przykładowe stwierdzenia:
• spaliny z samochodów zanieczyszczają środowisko – (chmurka),
• filtry na kominach pomagają dbać o powietrze – (słonko),
• spalanie śmieci to bardzo zła praktyka ludzi –( chmurka),
• sadzenie drzew sprzyja oczyszczaniu powietrza – (słonko),
• na chorym drzewie nie rosną listki – (chmurka).
4. Na zakończenie dzisiejszych zajęć, zapoznamy się z piosenka, która również opowiada nam jak dbać o środowisko. Mamy nadzieje, że Wam się spodoba i będziecie się przy niej świetnie bawić.
Pozdrawiamy p. Ewelina p. Agnieszka