Dzień dobry Motylki! Witamy w kolejnym dniu zdalnego nauczania 🙂 Dzisiaj trochę pośpiewamy oraz poznamy teatrzyk cieni. Jesteście gotowi? Jeśli tak to zaczynamy!
- Zapraszamy na poranną rozgrzewkę 🙂
2. Motylki zapoznajcie się z nową piosenką pt. „Magiczne miejsce” 🙂 Zadaniem dzieci jest klasnąć w kolana, gdy usłyszą słowa „teatr” lub „w teatrze” .
1. Teatr to jest widownia i scena,
niby nic magicznego w tym nie ma.
Aż do chwili, gdy nagle na scenie
dziwne zacznie się dziać przedstawienie.
Ref: Bo w teatrze /3x
Czarodziejskie jest to, na co patrzę,
Gdy się tylko podnosi kurtyna,
to od razu czar działać zaczyna.
2. Każda bajka się zdaje prawdziwa,
gaśnie światło i scena ożywa.
Wszystko może się zdarzyć na scenie.
Działa czar, póki trwa przedstawienie.
Ref: Bo w teatrze…
3. Teatr gra, każdy ma, czego szuka,
A to wszystko nazywa się sztuka.
Gdy dorosnę, to może tu wrócę,
żeby zagrać na scenie w tej sztuce.
3. Zabawa dydaktyczna „Rodzaje teatrów” – rodzic pokazuje dziecku plansze ilustrujące rodzaje teatrów, dziecko opisuje co się na nim znajduje i nazywają rodzaj teatru. Można porozcinać plansze tak, aby dziecko karteczki z nazwami dopasowywało samodzielnie. Prosimy, aby dziecko podzieliło nazwy teatru na sylaby i policzyło ile jest sylab w danym słowie.
4. A teraz Motylki przeniesiemy się do teatru za pomocą opowieści ruchowej pt. „Wizyta w teatrze” – rodzic wypowiada kolejne zdania, a dziecko wykonuje następujące czynności 🙂
Pewna rodzina szykowała się właśnie na wyjście do teatru. Elegancko się ubrali, poprawili fryzury, założyli buty i kurtki i wyruszyli w drogę. Do teatru mieli bliziutko, więc wolny spacer minął im szybko. W teatrze zostawili kurtki w szatni i udali się na salę, aby zająć miejsca. Rodzice wyłączyli telefony i przypomnieli dzieciom, że w trakcie przedstawienia nie rozmawiamy i nie zachowujemy się głośno. Dzieci zgłodniały i miały ochotę coś zjeść, ale wiedziały, że tak nie wypada. W przerwie mama dała im przekąski i po pierwszym dzwonku cała rodzina udała się na swoje miejsca, aby nie spóźnić się na drugą część spektaklu. Na zakończenie przedstawienia wszyscy głośno bili brawa, a aktorzy byli bardzo zadowoleni, że sztuka wszystkim się podobała. W drodze powrotnej do domu dzieci dzieliły się z rodzicami wrażeniami z wizyty w teatrze.
5. Zabawa dydaktyczna pt. „ Wiem jak się zachowywać w teatrze” – rodzicu, przeczytaj dziecku poniższe zdania, zadaniem dziecka jest policzenie ile jest słów w każdym zdaniu. Niech dziecko określi za pomocą nakrętek, guzików czy patyczków.
Zadbaj o odpowiedni strój – prosty i elegancki.
Nie jedz podczas przedstawienia.
Nie korzystaj z telefonu.
Nie rozmawiaj w trakcie przedstawienia.
Oklaski po zakończeniu przedstawienia są mile widziane.
6. Zabawa ruchowa pt. „Kukiełki” – dzieci – „kukiełki” poruszają się w rytmie piosenki „Magiczne miejsce”. Na przerwę w muzyce „kukiełki” zastygają w bezruchu i starają się zachować obojętny wyraz twarzy. Zabawę prowadzimy przez czas trwania piosenki.
7. Poznawanie zjawiska powstawania cienia.
− Co to jest cień?
− Czy cień zawsze jest widoczny?
– Kiedy go nie widzimy?
− Co jest potrzebne do tego, żeby powstał cień?
Zabawa badawcza z lampą – obserwowanie powstawania cienia. Rodzic zasłania okna i zapala lampę, której światło jest skierowane na ekran lub na pustą ścianę. Bierze trzy duże klocki lub inne przedmioty, które układa w trzech różnych miejscach: jeden klocek obok lampy, drugi za lampą, a trzeci między lampą a ekranem, na który pada światło. Który klocek daje cień? Dlaczego?
8. Motylki teraz trochę się dowiemy na temat teatru cieni. W teatrze cieni zastępujemy grę aktorską różnymi sylwetami ludzi, zwierząt czy budynków itp. Ale również wykorzystujemy nasze same dłonie. Oczywiście, aby to się wszystko udało wystarczy ciemne pomieszczenie i lampka ze światłem 🙂 Zobaczcie jak wygląda taki teatrzyk 🙂
9. Zabawa ruchowa pt. „Jest światło – jest cień” – dzieci „cienie” poruszają się swobodnie, gdy rodzic włącza światło; zastygają w bezruchu, gdy je gasi.
10. Zabawy z cieniem. Dzieci umieszczają różne przedmioty na tle ekranu, na który pada światło lampy, i obserwują powstające cienie. Poruszają przedmiotami, obserwując, jak zmienia się wielkość cienia. Można przygotować z czarnego kartonu sylwety charakterystycznych postaci baśniowych i krótko przedstawić dane baśnie, korzystając z teatrzyku cieni.
Na miłe popołudnie polecamy filmik edukacyjny pt. „Calineczka – mini teatrzyk cieni” oraz bajeczkę „Światło i cień”
https://www.youtube.com/watch?v=KCfZ_Eem9PM
Życzymy miłego popołudnia 🙂 Wasze Panie 🙂
Źródła: przedszkouczek.pl, youtube.com, przedszkolankowo.pl, przewodnik metodyczny „Kolorowy start”