Witam Was, „Liski”, w kolejnym dniu 🙂
Wczoraj poznaliście kilka gatunków kwiatów łąkowych, a dzisiaj poznacie wybranych mieszkańców łąki 🙂
1. Zapraszam Was na film:
https://www.youtube.com/watch?v=V6Mu5Xlruw0
Wymieńcie nazwy mieszkańców łąki, których widzieliście w filmie. Podzielcie ich nazwy na głoski.
Jakich mieszkańców łąki jeszcze znacie?
osa pospolita
![](http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/05/osa-dachowa.jpg)
![](http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/05/gf-jmUN-9rE6-6X17_osa-pszczoa-jpg-664x0-nocrop.jpg)
Przyjrzyjcie się pszczole i osie – spróbujcie dostrzec różnice w wyglądzie między tymi owadami 😉
Pszczoły mają ubarwienie brązowo-czarne, osy – żółto-czarne; tułów pszczół pokryty jest meszkiem, os – jest prawie gładki; odnóża pszczół są grubsze, os – cienkie.
trzmiel
![](http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/05/trzmiel.jpg)
Trzmiele to kuzyni pszczół. Są duże, gęsto owłosione, często jaskrawo ubarwione, ale zwykle z przewagą czerni lub też całkiem czarne. Mają bardzo duże znaczenie w gospodarce rolnej, ponieważ poszukując pyłku, którym się żywią, zapylają wiele gatunków roślin uprawnych, polowych i szklarniowych oraz dziko rosnących.
dżdżownica
![](http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/05/dżdżownica.jpg)
Wyraz „dżdżownica” pochodzi od „dżdżu”, tj. „deszczu” – zwierzęta te wychodzą po deszczu na powierzchnię ziemi, stąd ich nazwa. Zwierzęta te drążą korytarze, do których wciągają części roślin i ściółkę, przyczyniając się do spulchniania gleby, do zwiększenia ilości zawartego w niej powietrza i wody, przemieszczania jej składników, a wydalane przez nie substancje organiczne i mineralne również ją użyźniają.
jaszczurka zwinka
![](http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/05/Jaszczurka-1024x682.jpg)
Jaszczurki te są aktywne za dnia. Lubią wygrzewać się rankiem na słońcu, by po południu polować w niskiej trawie na owady. Gdy temperatura przekracza 40 °C, chowają się do wykopanych przez siebie norek. Wieczorem wracają do swoich kryjówek, gdzie spędzają noc.
padalec zwyczajny
![](http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/05/padalec.jpg)
Padalce to beznogie jaszczurki. Z wyglądu przypominają węża z powodu uwstecznienia kończyn. Przyjmuje różnorodne ubarwienie, na grzbiecie spotyka się zwykle odcienie brązu, na brzuchu czerń u samic i żółtawy deseń u samców. Występuje kilka odmian barwnych, w tym turkusowa. Osobniki młode ubarwione są inaczej od dorosłych. Głowa i ogon są bardzo słabo wyodrębnione od tułowia.
Padalce polują głównie na ślimaki nagie (bez muszli) i dżdżownice, nie są zbyt szybkie. Poruszają się wykonując wężowate ruchy ciała.
czajka zwyczajna
![](http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/05/Czajka-4.jpg)
Gniazda czajek to nieosłonięte zagłębienia w ziemi w otoczeniu niskich roślin (nie krępujących ruchów), wyścielone skąpo trawą. W Polsce czajki objęte są ochroną gatunkową ścisłą.
bocian biały
![](http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/05/Bocian4-1024x656.jpg)
Bocian biały zjada szereg zwierząt, w tym owady, ryby, płazy, gady, małe ssaki i małe ptaki. Większość ze swojego pożywienia znajduje na podłożu, wśród niskiej roślinności oraz w płytkich wodach.
kret
![](http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/05/kret.jpg)
Odżywia się dżdżownicami, larwami owadów i drobnymi kręgowcami, które lokalizuje dzięki czułemu słuchowi oraz włosom czuciowym na pysku i ogonie, czułym na drgania.
zając szarak
![](http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/05/ZajC485c202.jpg)
Nogi tylne zająca nazywa się skokami, natomiast uszy – słuchami. Zające szaraki są wyłącznie roślinożerne. Piją wodę ze zbiorników sporadycznie, najczęściej wystarcza im rosa z roślin, którymi się żywią. Wiosną i latem spożywają niewielkie nadziemne części roślin, jesienią mogą zjadać korzonki lub inny wydobywany spod ziemi pokarm roślinny. W zimie obgryzają gałązki drzew i krzewów, wczesną wiosną zjadają młode pędy. Zające szaraki nie kopią nor. Śpią w wyciśniętych podczas leżenia nieckach, które nazywa się kotlinkami. Odżywiają się zarówno w dzień, jak i w nocy.
2. Zapraszam Was na gimnastykę 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=TPHa1hK81CI
3. Praca w kartach pracy (niebieska okładka)
Wykonajcie zadania na str. 88 – 89 zgodnie z poleceniami.
4. Poszukajcie w wyprawce plastycznej (fioletowa teczka) kartę z biedronką.
![](http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/05/99133604_259900458397908_5321479752647704576_n-770x1024.jpg)
Wykonajcie pracę zgodnie z instrukcją podaną na drugiej stronie karty.
Miłego dnia 🙂
Renata Hływa
Źródło:
youtube.com
google.com
pl.wikipedia .org
W. Żaba – Żabińska “Kolorowy start z plusem. Czytam, piszę, liczę”, wyd. mac Edukacja
“Kolorowy start z plusem. Wyprawka plastyczna”, wyd. mac Edukacja