Zdalne nauczanie – wtorek 09.06.2020r.

Witam wszystkie „Liski” w kolejnym dniu 🙂

Dziś Kochani zajmiemy się klasyfikacją instrumentów muzycznych ze względu na sposób wydobywania dźwięków 😉

1. Zapewne zauważyliście, chociażby podczas koncertów muzycznych, które odbyły się w naszym przedszkolu, że na różnych instrumentach muzycznych gra się inaczej, czyli w różny sposób wydobywa się z nich dźwięki.

Przyjrzyjcie się poniższemu zdjęciu:

Instrumenty muzyczne możemy podzielić na 3 grupy:

1) instrumenty perkusyjne, czyli takie, z których dźwięki wydobywamy potrząsając nimi lub uderzając w nie pałeczkami, szczotką czy dłonią,

2) instrumenty strunowe, czyli takie, które maja struny,

3) instrumenty dęte, czyli takie, w które należy dmuchać powietrze, czyli dąć, stąd ich nazwa, żeby wydobyć z nich dźwięki.

Każdą grupę instrumentów możemy podzielić jeszcze na podgrupy 😉

Instrumenty perkusyjne dzielimy na:

1) instrumenty niemelodyczne – to grupa instrumentów, na których muzycy mogą wygrać tylko rytm, np. bębenek, marakas, kołatka, tamburyn, trójkąt (na tych instrumentach nie zagramy żadnej melodii, dlatego mówimy o nich, że są to instrumenty niemelodyczne)

https://www.kursnamuzyke.pl/szkola-podstawowa/muzyka-w-4-6/instrumenty-muzyczne/instrumenty-perkusyjne/instrumenty-perkusyjne-niemelodyczne

2) instrumenty melodyczne – to instrumenty, na których muzycy mogą wygrać rytm i melodię.

https://www.kursnamuzyke.pl/szkola-podstawowa/muzyka-w-4-6/instrumenty-muzyczne/instrumenty-perkusyjne/instrumenty-perkusyjne-melodyczne

Instrumenty strunowe dzielimy na 3 podgrupy:

1) instrumenty smyczkowe, czyli takie, z których dźwięki wydobędziemy za pomocą smyczka, np. skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas,

https://www.kursnamuzyke.pl/szkola-podstawowa/muzyka-w-4-6/instrumenty-muzyczne/instrumenty-strunowe/instrumenty-smyczkowe

2) instrumenty szarpane, czyli takie, z których dźwięki wydobędziemy szarpiąc (delikatnie) struny palcami, np. gitara, harfa, banjo,

https://www.kursnamuzyke.pl/szkola-podstawowa/muzyka-w-4-6/instrumenty-muzyczne/instrumenty-strunowe/instrumenty-strunowe-szarpane

3) instrumenty uderzane charakteryzują się tym, że źródłem dźwięku jest uderzenie w struny; grający uruchamia mechanizm młoteczkowy (jak w fortepianie czy w pianinie), czy bezpośrednio uderza metalowymi łyżeczkami (jak na cymbałach).

https://www.kursnamuzyke.pl/szkola-podstawowa/muzyka-w-4-6/instrumenty-muzyczne/instrumenty-strunowe/instrumenty-strunowe-uderzane

Instrumenty dęte również dzielimy na 3 podgrupy:

1) instrumenty drewniane – mogą być metalowe (np. saksofon czy flet boczny), ale ustnik czy stroik są w tych instrumentach drewniane, np. saksofon, flet, obój, klarnet, fagot,

https://www.kursnamuzyke.pl/szkola-podstawowa/muzyka-w-4-6/instrumenty-muzyczne/instrumenty-dete/instrumenty-dete-drewniane

2) instrumenty blaszane charakteryzują się tym, że źródłem dźwięku nie jest ani instrument, ani ustnik, tylko usta grającego. Ażeby pojawił się dźwięk muzyk musi „zabzyczeć” na ustach układając je w odpowiedni sposób. Instrumenty zbudowane są w całości z metalu oraz posiadają metalowy ustnik. Grający zmieniając wysokość dźwięku naciskają tzw wentyle oraz regulują napięcie ust. Wyjątkiem jest puzon, który zamiast wentyli posiada suwak.

https://www.kursnamuzyke.pl/szkola-podstawowa/muzyka-w-4-6/instrumenty-muzyczne/instrumenty-dete/instrumenty-dete-blaszane

3) instrumenty miechowe charakteryzują się tym, że powietrze tłoczone jest przez miech lub inne urządzenia tłoczące, a za pomocą klawiszy bądź guzików (akordeon guzikowy) kierowane jest w odpowiednie miejsca instrumentu.

2. Praca w Kartach Pracy cz.4.

Wykonajcie zadania ze str. 24-27 zgodnie z poleceniami.

3. Dzień Przyjaciela

Kochani, dziś jest Dzień Przyjaciela 🙂

Powiedzcie rodzicom kto to jest przyjaciel 😉

Posłuchajcie, co mówiły o przyjaźni przedszkolaki z przedszkola w Białej Podlaskiej. W trakcie oglądania nagrania również możecie odpowiadać na zadawane w nim dzieciom pytania 😉

4. Praca w Książce, str. 86 („Kolorowy start z plusem”)

Przyjrzyjcie się ilustracjom. Powiedzcie, co na każdej ilustracji robi dobry kolega czy dobra koleżanka. (Proszę zwrócić uwagę, aby dzieci wypowiadały się całymi zdaniami)

5. Praca plastyczna „Mój przyjaciel”

Narysujcie portret swojego przyjaciela/ swojej przyjaciółki 🙂

6. Zadanie dla chętnych dzieci „Zakładka dla przyjaciela/ przyjaciółki”

Poszukajcie w wyprawce plastycznej (fioletowa teczka) zakładki do książki – wzór w Książce na str. 87.

Wykonajcie zakładkę według instrukcji podanej na drugiej stronie karty.

Kiedy nadarzy się okazja, możecie podarować swoje zakładki do książek swojemu najlepszemu przyjacielowi czy przyjaciółce 😉

7. Koronkowe przedstawienie.

Obejrzyjcie kolejne koronkowe przedstawienie 😉

Miłego dnia 🙂

Renata Hływa

Źródło:

pl.wikipedia.org

kursnamuzyke.pl

W. Żaba – Żabińska „Kolorowy start z plusem. Karty Pracy”, cz.4, wyd. mac Edukacja

youtube.com

W. Żaba – Żabińska „Kolorowy start z plusem. Książka”, wyd. mac Edukacja

„Kolorowy start z plusem. Wyprawka plastyczna”, wyd. mac Edukacja