Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć,
nauczyłem się w przedszkolu – o tym jak żyć,
co robić, jak postępować, współżyć z innymi,
patrzeć, odczuwać myśleć, marzyć
i wyobrażać sobie lepszy świat.
~Robert Fulghum
Przedszkole jest pierwszą instytucją, w której dziecko nabywa kompetencje społeczne. W atmosferze spokoju i akceptacji poznaje własne prawa i reguły życia w grupie.
Wiek przedszkolny jest okresem intensywnego rozwoju psychofizycznego dzieci. W tym czasie kształtują się pierwsze postawy moralne , nawyki mające wpływ na przyszłe życie. Dzieci uczą się odróżniania dobra od złego, wartościowania zachowań własnych i kolegów, poznają reguły w grupie. Przedszkole tworzy takie warunki aby dzieci mogły doświadczać, co dobre dla nich samych i dla ich otoczenia, aby nabyły takie kompetencje społeczno- moralne, które umożliwią im funkcjonowanie w szerszej społeczności. Przedszkole dba też o to aby wychowankowie mieli świadomość istnienie własnych praw. Ogromną rolę w uświadamianiu praw i obowiązków odgrywa nauczyciel. Istnieje stała potrzeba uświadamiania dzieciom, jak również ludziom dorosłym praw dziecka.
Dorośli doskonale znają swoje prawa, niejednokrotnie zapominają o tym, że również i dzieci będąc częścią społeczeństwa mogą korzystać ze swoich praw zawartych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Konwencji Praw Dziecka.
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA:
Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, m.in.:
- każde dziecko ma prawo do uśmiechu
- do kształtowania sprawności fizycznej
- do rozwijania swojej kreatywności
- do nauki zdrowego stylu życia
- do zabawy i bycia sobą
A w szczególności ma prawo do:
- indywidualnego rozwoju i własnego tempa tego procesu
- warunków sprzyjających rozwojowi
- bezpieczeństwa i akceptacji takim, jakim jestem
- godności i nietykalności osobistej
- wyrażania swobody myśli, sumienia i wyznania
- nienaruszalności osobistej
- ochrony zdrowia
- poszanowania własności
- znajomości swoich praw
- korzystania z dóbr kultury
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi oraz własnego zdania, własnych uczuć
- aktywnego udziału w kontaktach społecznych na terenie przedszkola
oraz w środowisku - zabawy i nauki
- miłości i szacunku
- badania i eksperymentowania
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczone względami bezpieczeństwa)
- różnorodnego, bogatego w bodźce oraz poddającego się procesom twórczym otoczenia
- wypoczynku, gdy jestem zmęczone
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy zarówno fizycznej jak psychicznej
W trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów dziecko ma w przedszkolu obowiązek:
- przestrzegać zasad oraz umów zawartych w Kodeksie Przedszkolaka
oraz w kontrakcie grupowym - przestrzegać zasad bezpieczeństwa tj. zgłaszać wszelkie przykre wypadki, uszkodzenia, związane ze zdrowiem, sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne
- dbać o zdrowie swoje oraz innych
- szanować sprzęt oraz zabawki znajdujące się w przedszkolu
- dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa
- przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikających
z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych.
Opracowała
Agnieszka Tadajewska