Zabawy i ćwiczenia logopedyczne

JEŚLI CHCEMY WYRAŹNIE MÓWIĆ, MUSIMY ZADBAĆ, ABY NASZ JĘZYK I WARGI, KTÓRE SŁUŻĄ DO MÓWIENIA, BYŁY SPRAWNE. DLATEGO NALEŻY JE CZĘSTO ĆWICZYĆ!
PROPONUJĘ WAM DZISIAJ ZABAWĘ W “RYSOWANIE” WARGAMI I JĘZYKIEM


Narysuj koło wargami (wargi wysunięte do przodu, w “dzióbek”, wykonują
ruchy koliste)
 językiem (język kreśli koła – usta otwarte), w obie strony.
Narysuj kreskę poziomą wargami (wargi ściągnięte w “dzióbek” przesuwają się
w prawo i w lewo)
i pionową (wargi ściągnięte w “dzióbek” w górę i w dół).
Narysuj kreskę poziomą (język przesuwa się w prawo i w lewo, do kącików ust) i kreskę pionową (język napięty przesuwa się w kierunku brody i nosa).
Narysuj minę smutną (warga dolna zakrywa wargę górną)
A teraz
minkę wesołą(usta zamknięte – uśmiech)

ćwiczenie wykonaj 3 razy naprzemiennie.

„Wielkanocne harce” Marta Jelonek – zabawa ortofoniczna. Rodzic czyta rymowankę – dziecko powtarza wyrazy dźwiękonaśladowcze.

Na świątecznym stole harce i swawole!

Zając kica: kic, kic, kic! – kic, kic, kic!

Baran bryka: hyc, hyc, hyc! – hyc, hyc, hyc!

Kura gdacze: kud – ku – dak! – kud – ku – dak!

A pisanki na to: trach, trach, trach, trach!

Piszczy kurczę: pi, pi, pi! – pi, pi, pi!

Kogut chrapie: fi, fi, fi! – fi, fi, fi!

To Wielkanoc mu się śni.

„Skacząca piłka”

Wiersz ten służy do usprawniania narządów mowy. Wielokrotne powtarzanie sylaby la usprawnia czubek języka, utrwala prawidłową artykulację głosek l i a oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski r.

Mała Ala piłkę ma,

piłka skacze:

– La, la, la.

– La, la, la*

     Ala Ani piłkę da,

     piłka skoczy:

     – La, la, la.

     – La, la, la*

Ładnie fika piłka ta:

piłka tańczy:

– La. la, la.

– La, la, la*

     Piłkę łapie mała Ala,

    piłka skacze:

     – La, la la.

     – La, la la.*

Czy ktoś wdzięku więcej ma,

od tej piłki:

– La, la, la?

– La, la, la.*

Powtarzamy – Utrwalamy – Rozwijamy

Przykładowe ćwiczenia:Zabawy z ćwiczonymi głoskami

Utrwalanie wymowy głosek które były ćwiczone na zajęciach:

  • wymyślamy i powtarzamy wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę np. „sz” szafa, szalik, szkoła, szuflada,
  • wyszukujemy w pokoju, kuchni, zabawkach nazw z ćwiczoną głoską np. „ż”- żaba, żyrandol, Bożenka, łyżeczka  (można zapisywać nazwy i policzyć kto ma więcej dziecko, czy rodzic)
  • wymyślamy zdania z wyrazami z daną głoską, np. szafa – W pokoju stała szafa.
  • wycinamy z gazet, ulotek różne przedmioty, produkty zawierające daną głoskę i naklejamy na karton,
  • tworzymy ilustracje zawierające jak największą liczbę przedmiotów z daną głoską,
  • opisujemy obrazki ze zwróceniem uwagi na wymowę,
  • powtarzamy wiersze ze zwróceniem uwagi na artykulację ćwiczonej głoski,
  • Czy dobrze mówię? – wypowiadamy słowa prawidłowe i z zamienianą głoską np. safa, salik, szkoła i umawiamy się np., że kiedy jest źle dziecko podnosi rękę.

Ćwiczenia oddechowe:

  • dmuchanie do celu ( np. na kartkę papieru, przewróconego kubeczka) na kuleczki z waty, piórko, skrawki papieru,
  • dmuchanie baniek mydlanych,
  • zdmuchiwanie płomienia świeczki,
  • dmuchanie aby płomień świeczki się przechylił,
  • dmuchanie na wiatraczek,
  • dmuchanie przez rurkę do kubeczka z wodą,
  • wciągamy powietrze nosem i wymawiamy jak najdłużej samogłoski np. aaaaaa……

Gry logopedyczne do utrwalenia głoski „Ż”

Głoska Ż w wyrazach – Losowe karty (wordwall.net)

Znajdź parę – głoska [Ż] – Łączenie w pary (wordwall.net)

Źródło:
Szłapa K., Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj. Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych.
Żaba- Żabińska W. , Owocna edukacja. Wspomaganie rozwoju mowy i emocji.

Pozdrawiam serdecznie Pani Ania 🙂