JEŚLI CHCEMY WYRAŹNIE MÓWIĆ, MUSIMY ZADBAĆ, ABY NASZ JĘZYK I WARGI, KTÓRE SŁUŻĄ DO MÓWIENIA, BYŁY SPRAWNE. DLATEGO NALEŻY JE CZĘSTO ĆWICZYĆ!
PROPONUJĘ WAM DZISIAJ ZABAWĘ W “RYSOWANIE” WARGAMI I JĘZYKIEM
Narysuj koło wargami (wargi wysunięte do przodu, w “dzióbek”, wykonują
ruchy koliste) językiem (język kreśli koła – usta otwarte), w obie strony.
Narysuj kreskę poziomą wargami (wargi ściągnięte w “dzióbek” przesuwają się
w prawo i w lewo) i pionową (wargi ściągnięte w “dzióbek” w górę i w dół).
Narysuj kreskę poziomą (język przesuwa się w prawo i w lewo, do kącików ust) i kreskę pionową (język napięty przesuwa się w kierunku brody i nosa).
Narysuj minę smutną (warga dolna zakrywa wargę górną)
A teraz minkę wesołą(usta zamknięte – uśmiech)
ćwiczenie wykonaj 3 razy naprzemiennie.
„Wielkanocne harce” Marta Jelonek – zabawa ortofoniczna. Rodzic czyta rymowankę – dziecko powtarza wyrazy dźwiękonaśladowcze.
Na świątecznym stole harce i swawole!
Zając kica: kic, kic, kic! – kic, kic, kic!
Baran bryka: hyc, hyc, hyc! – hyc, hyc, hyc!
Kura gdacze: kud – ku – dak! – kud – ku – dak!
A pisanki na to: trach, trach, trach, trach!
Piszczy kurczę: pi, pi, pi! – pi, pi, pi!
Kogut chrapie: fi, fi, fi! – fi, fi, fi!
To Wielkanoc mu się śni.
„Skacząca piłka”
Wiersz ten służy do usprawniania narządów mowy. Wielokrotne powtarzanie sylaby la usprawnia czubek języka, utrwala prawidłową artykulację głosek l i a oraz przygotowuje do wymowy trudniejszej głoski r.
Mała Ala piłkę ma,
piłka skacze:
– La, la, la.
– La, la, la*
Ala Ani piłkę da,
piłka skoczy:
– La, la, la.
– La, la, la*
Ładnie fika piłka ta:
piłka tańczy:
– La. la, la.
– La, la, la*
Piłkę łapie mała Ala,
piłka skacze:
– La, la la.
– La, la la.*
Czy ktoś wdzięku więcej ma,
od tej piłki:
– La, la, la?
– La, la, la.*
Powtarzamy – Utrwalamy – Rozwijamy
Przykładowe ćwiczenia:Zabawy z ćwiczonymi głoskami
Utrwalanie wymowy głosek które były ćwiczone na zajęciach:
- wymyślamy i powtarzamy wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę np. „sz” szafa, szalik, szkoła, szuflada,
- wyszukujemy w pokoju, kuchni, zabawkach nazw z ćwiczoną głoską np. „ż”- żaba, żyrandol, Bożenka, łyżeczka (można zapisywać nazwy i policzyć kto ma więcej dziecko, czy rodzic)
- wymyślamy zdania z wyrazami z daną głoską, np. szafa – W pokoju stała szafa.
- wycinamy z gazet, ulotek różne przedmioty, produkty zawierające daną głoskę i naklejamy na karton,
- tworzymy ilustracje zawierające jak największą liczbę przedmiotów z daną głoską,
- opisujemy obrazki ze zwróceniem uwagi na wymowę,
- powtarzamy wiersze ze zwróceniem uwagi na artykulację ćwiczonej głoski,
- Czy dobrze mówię? – wypowiadamy słowa prawidłowe i z zamienianą głoską np. safa, salik, szkoła i umawiamy się np., że kiedy jest źle dziecko podnosi rękę.
Ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie do celu ( np. na kartkę papieru, przewróconego kubeczka) na kuleczki z waty, piórko, skrawki papieru,
- dmuchanie baniek mydlanych,
- zdmuchiwanie płomienia świeczki,
- dmuchanie aby płomień świeczki się przechylił,
- dmuchanie na wiatraczek,
- dmuchanie przez rurkę do kubeczka z wodą,
- wciągamy powietrze nosem i wymawiamy jak najdłużej samogłoski np. aaaaaa……
Gry logopedyczne do utrwalenia głoski „Ż”
Głoska Ż w wyrazach – Losowe karty (wordwall.net)
Znajdź parę – głoska [Ż] – Łączenie w pary (wordwall.net)
Źródło:
Szłapa K., Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj. Ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne dla najmłodszych.
Żaba- Żabińska W. , Owocna edukacja. Wspomaganie rozwoju mowy i emocji.
Pozdrawiam serdecznie Pani Ania 🙂