Ćwiczenia motoryki dużej i małej.

Cel ogólny zajęć:

·       Swobodna ekspresja ruchowa.

Cele szczegółowe zajęć:

  • Dziecko rozpoznaje dźwięki płynącego strumyka, wypowie się na jego temat,
  • dziecko dowie  się, że  słuchając tego  samego, każdy  z nas  słyszy  coś innego
  • najczęściej to, co chciałby słyszeć,
  • dziecko wykona taniec z chustą i wstążką,
  • dziecko wykona „masażyk” relaksacyjny swojemu rodzicowi,
  • dziecko przedstawi plastycznie „Swoje wiosenne marzenia”.

Metody pracy:

  • rozmowa, praktycznego działania

Formy pracy:

indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • Nagranie odgłosu leśnego strumyka, lekki niebieski materiał ( chusta), muzyka relaksacyjna, kartka  dla  dziecka, farby plakatowe, kredki.

 Przebieg zajęć

Zabawa „Przekazujemy sobie uśmiech”

Dziecko i rodzic siedzą naprzeciwko siebie. Rodzic mówi do dziecka
Wysyłam  ci powitalny  promyk uśmiechu,  który powróci  do  mnie w pośpiechu – dotyka ramienia dziecka i uśmiecha się. Dziecko odwzajemnia uśmiech bez słów, dotykając lekko ramienia rodzica i uśmiechają się do siebie nawzajem.

Zagadka słuchowa „O czym dzisiaj?” –(jeżeli to możliwe to proszę puścić dziecku nagranie)  dziecko słucha odgłosów leśnego strumyka, odgaduje, co to?

Opowieść ruchowa – Wiosenny spacer.

Odeszła już zima (dziecko macha rączką na pożegnanie), witamy piękną, słoneczną wiosnę (dziecko klaszcze). Maszerujemy, idziemy do lasu, aby na leśnej polanie szukać strumyka. (dziecko idzie w miejscu). Nadsłuchujemy śpiewu leśnych ptaków (dziecko trzymając się za ucho nasłuchuje), rozglądamy się po lesie (dziecko się rozgląda)- słuchaj, czy słyszysz, to chyba wiewiórki skaczą z gałęzi na gałąź, zabawimy się w nie (naśladowanie skakania wiewiórek). Maszerujemy dalej. Ciekawa jestem, czy niedźwiedzie obudziła już wiosna. Może uda się nam wypatrzyć niedźwiedzia przez lornetkę (dziecko patrzy przez lornetkę). Czy słyszysz, to chyba niedźwiedzie obudziły się ze snu zimowego (marsz z przechylaniem się na boki). Niedźwiedzie powróciły do swoich legowisk, a my idziemy dalej. Dotarliśmy na leśną polanę (O… jest strumyczek). Podejdźmy pomału i ostrożnie blisko strumyka, do którego przychodzą wszystkie zwierzęta napić się wody. Musimy trochę odpocząć. Siadamy przy strumyku, ale ostrożnie, żeby nie zmoczyć nóg.

Inscenizacja według  utworu  W. Badalskiej „Dla kogo piosenka” (wybór literatury H. Kruk wyd. I)


Zabawa  integracyjna  z  wykorzystaniem   lekkiego   materiału (taki jaki jest w domu dostępny) „Taniec strumyka”.

„Taniec strumyka” – swobodna ekspresja ruchowa na tle muzyki – taniec z materiałem. Rodzic proponuje dziecku, aby stało się strumykiem, swobodnym, radosnym lub smutnym, małym lub większym…Dziecko próbuje według własnej inwencji zatańczyć przy muzyce.

Zabawa plastyczna  „Moje wiosenne marzenia”.

Dziecko maluje farbami, albo kredkami pracę plastyczna według własnej wyobraźni.

Zabawa masażyk relaksacyjny ,,Strumyczek”

Najpierw rodzic rysuje dziecku na plecach treść masażyku i odwrotnie dziecko rysuje treść masażyku rodzicowi na plecach.


Tu płynie strumyczek, (rysujemy na plecach linię prostą wzdłuż kręgosłupa) faluje, wiruje. (rysujemy na plecach dziecka linię falistą) Tu się srebrzy, tam ginie,(delikatnie drapiemy je po plecach, wsuwamy palce za kołnierz) a tam znowu wypłynie.  (rysujemy na  plecach linię prostą wzdłuż kręgosłupa) Wtem przemknęła wiewiórka, (delikatnie szczypiąc, wędrujemy po   plecach na skos dłonią) zaświeciły dwa słoneczka, (zataczamy dłońmi koła na plecach) Spadł drobniutki deszczyk.(leciutko  stukamy opuszkami palców w plecy dziecka na dole) Czy cię przeszedł dreszczyk? (niespodziewanie, delikatnie   szczypiemy je w kark).

Ewelina Narwojsz