Cele:
– rozwijanie percepcji słuchowej,
– rozwijanie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej,
– rozwijanie narządów artykulacyjnych,
– rozwijanie sprawności manualnej,
– rozwijanie umiejętności wyrażania swoich myśli za pomocą rysunku
Metody pracy:
słowna, oglądowa, czynna
Formy pracy:
indywidualna
Pomoce dydaktyczne: 10 plastikowych nakrętek, wydrukowana karta pracy, ołówek, kredki, kartka papieru
Przebieg:
1. Wyodrębnianie zdań w tekście.
Policz zdania w opowiadaniu.
Rodzic przeczyta opowiadanie, powoli, delikatnie akcentując koniec każdego zdania (krótka pauza).
Po każdym usłyszanym zdaniu połóż przed sobą nakrętkę. 1 zdanie = 1 nakrętka.
Mama kupiła jajka, masło i jabłka na placek. W misce jest mąka i cukier. Do tej miski mama wbija 3 jajka. Dodaje masło i miksuje malakserem. Teraz obiera jabłka i układa na blaszce. Mama wkłada placek do piekarnika. Ale ten placek ma aromat! (7 zdań)
Ile masz nakrętek przed sobą?
2. Określanie liczby słów w zdaniu.
Policz słowa w zdaniach. Możesz liczyć na paluszkach, a możesz wykorzystać do liczenia nakrętki. 1 słowo = 1 paluszek lub nakrętka
Dziś świeci słońce. Ile słów jest w zdaniu? (3)
Dzisiaj jest słoneczna pogoda. Ile teraz usłyszałeś/-aś słów w zdaniu? (4)
Dzisiaj jest bezchmurna pogoda i pięknie świeci słońce. A teraz ile słów usłyszałeś/-aś w zdaniu? (8)
3. Podział słów na sylaby.
Podziel słowa na sylaby. Policz je (sylaby).
kot, mysz, koń, pies, dom
kotek, myszka, konik, piesek, domek
samolot, parasol, żyrafa, pomidor, lotnisko
kaloryfer, lodowisko, telewizor, torfowisko, hipopotam
4. Podział słów na głoski.
Podziel słowa na głoski.
Powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku dzielonego słowa, a jaką na końcu?
ul, por, usta, burak, cebula, kapusta, marchewka
5. Praca z kartą pracy
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/05/T-i-D-na-usługach-głoski-R.pdf
Powiedz, co widzisz na obrazkach?
Połącz każdy obrazek ze sylabą, jaką słyszysz na początku jego nazwy.
Pokoloruj obrazki.
6. Rysowanie na dany temat.
Narysuj 6 rzeczy, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską, co Twoje imię. To mogą być przedmioty, kwiaty, owoce, warzywa itp.
Renata Hływa
Źródło:
A. Bator „Elementarz sześciolatka”, wyd. Aksjomat
www.harmonia.edu.pl/pl/i/EDUKACJA-W-DOMU/