Cele:
– usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
– podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała,
– kojarzenie doznań ruchowych z obrazem graficznym,
– przyzwyczajanie do kontroli wykonywanego ruchu graficznego,
– rozwijanie umiejętności prawidłowego i sprawnego posługiwania się nożyczkami,
– rozwijanie umiejętności grafomotorycznych.
Metody:
słowna, oglądowa, czynna
Formy:
indywidualna
Przebieg:
1. Kreślenie kół w powietrzu.
Zadaniem dziecka jest kreślenie różnych kształtów w powietrzu raz jedną ręką, raz drugą.
2. Tor przeszkód.
Zadaniem dziecka jest pokonanie przygotowanego dla niego toru przeszkód np. przeskoczenie jakichś przedmiotów, ominięcie przeszkody, przejście pod krzesłem itp.
3. Zabawa z piłeczką lub woreczkiem.
Zadaniem dziecka jest rzucanie do celu (kosza/ pudełka) woreczkiem lub piłeczką (zamiennie klockami czy małymi pluszakami).
4. Obrysowywanie rąk i innych przedmiotów.
Zadaniem dziecka jest obrysowanie swoich rąk i wykonanie z nich rysunków (np. jakichś zwierzątek).
5. Wycinanie nożyczkami.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/linie.pdf
Zadaniem dziecka jest wycinanie nożyczkami po linii prostej, krzywej, falistej itp.
6. Rysowanie wzorów po śladzie.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/wąż.pdf
Zadaniem dziecka jest narysowanie dokładnie po śladzie wzoru i szlaczka, bez wychodzenia poza linię.
7. Chodzenie z książką na głowie.
Zadaniem dziecka jest spacer z książką na głowie.
Renata Hływa
Źródło:
R. A. Hływa „Szlaki, zygzaki i inne kreślaki. Ćwiczenia grafomotoryczne usprawniające rękę piszącą”, wyd. Harmonia, str.97