Rodzaj zajęć:
rewalidacja dziecka objętego kształceniem specjalnym z uwagi na występowanie afazji motorycznej z utrudnieniami w komunikacji werbalnej oraz znaczącymi deficytami rozwojowymi
Cel ogólny zajęć:
- rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi,
Cele szczegółowe zajęć:
- dziecko zna sposoby porozumiewania się,
- wyraża emocje gestem i ruchem,
- buduje prawidłowe relacje z drugą osobą
Metody pracy:
- rozmowa
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:. treść opowiadania, ilustracje do opowiadania, kartony, kredki, klej, flamastry, nożyczki, papier
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie wg „Pedagogiki zabawy”- Klanza
Witam Cię,
zaczynamy, już czas.
Jestem ja, jesteś ty
raz, dwa, trzy.
2. Zabawa – opowiadanie „Smutny król”
Rodzic czyta dziecku treść opowiadania:
W pewnym królestwie żył król, który nigdy się nie uśmiechał. W pałacu królewskim ściany były szare i puste, a wokół panowała cisza i ciemność. Król smucił się z powodu nudnego życia, a nikt nie potrafił go rozweselić. Rodzic proponuje dziecku, aby pomogło królowi. Pokazuje dziecku dwie duże ilustracje: jedna przedstawiająca smutnego króla, druga wnętrze pałacu. Zadaniem dziecka jest pokazanie różnych min, które rozweselą króla.
3. „Zabawy z partnerem” w parach według metody ruchu rozwijającego W. Sherborne.
Rodzic i dziecko
- „Lustro”- dziecko i rodzic siedzą naprzeciwko siebie, rodzic wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, dziecko naśladuje jego ruchy- zmiana ról.
- Dziecko leży na podłodze, rodzic turla je w różne strony – zmiana ról.
- Dziecko siedzi na podłodze w siadzie prostym, opiera się plecami o rodzica, oboje napierają plecami na drugą osobę – zmiana ról.
- „Prowadzenie ślepca” – dziecko ma zamknięte oczy, rodzic prowadzi go po pokoju – zmiana ról.
- (Bogdanowicz M., Kisiel B., Przesnyka M.)
4. Zabawa „Masażyk”
Rodzic i dziecko
Na plecach dziecka rodzic „rysuje” treść recytowanego przez rodzica wierszyka.
Stolarz młotkiem stuka – stukanie pięścią
Lekarz w plecy stuka – delikatne pukanie palcami
Kucharz w garnku miesza – koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią
Praczka pranie wiesza – delikatne szczypanie
Rolnik grabi siano – grabienie palcami obu rąk z góry na dół
Muzyk gra co rano – naśladowanie ruchów pianisty
I ja też pracuję – wskazanie na siebie
Obrazek rysuję – dowolny rysunek palcami na plecach partnera.
5. Rysunek „Smutny król – wesoły król”
Dziecko na jednej stronie kartki rysuje smutnego, a na drugiej stronie – króla wesołego.
Ewelina Narwojsz