Cele ogólne:
- utrwalenie znajomości schematu ciała i orientacji na płaszczyźnie
- rozwijanie kompetencji matematycznych
Cele terapeutyczne:
- doskonalenie precyzji ruchów i siły mięśni rąk (dłoni, palców)
- rozwijanie orientacji w schemacie ciała i na płaszczyźnie
- ćwiczenia spostrzegawczości
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- wydłużanie koncentracji uwagi na zadaniu
- rozwijanie myślenia
- rozwijanie inicjatywy
- liczenie w zakresie 8
Metody:
- objaśniająca
- praktycznego działania
Forma pracy:
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
arkusz papieru, mazaki, gazeta, klocki, kosz, zabawy paluszkowe
Przebieg zabawy
1. Ćwiczenia stymulujące pracę mózgu z jednoczesnym ćwiczeniem ruchów dłoni:
- leniwa ósemka- dziecko wykonuje leniwą ósemkę paluszkiem
- rysowanie oburącz kółek na dużym formacie.
2. Ćwiczenia siły mięśni dłoni, utrwalanie liczby 8.
Dziecko wybiera spośród rozłożonych na dywanie 8 klocków. Ustawia przed koszem, do którego ma wrzucić tę ilość klocków:
- rzuty do celu – kosza z jednoczesnym przeliczaniem do 8.
3. Zabawa paluszkowa rozwijająca sprawność palców.
„Cztery samochody”
Cztery samochody na półeczkach stały.
Każdy, choć podobny, inne koła miały.
Pierwszy duże i brązowe, jak misiowe łapki.
Drugi małe i zielone, jak łapki u żabki.
Trzeci całe żółte, jak cieplutkie słońce.
Czwarty niebieściutkie, jak chabry na łące.
Cztery samochody na półeczkach stały.
A po chwili do zabawy razem odjechały.
4. Utrwalanie orientacji w stronności ciała:
- narysowanie „kropki – przypominajki” na prawej dłoni dziecka
- wskazywanie prawej i lewej ręki oraz innych części ciała po lewej i prawej stronie wg poleceń rodzica.
5. Rozwijanie orientacji na płaszczyźnie:
- wskazywanie lewej strony kartki, prawej strony kartki, górnej i dolnej jej części
6. Zabawa w sklep.
- Rozmieszczanie towaru – zabawek na półkach sklepowych. Rodzic czyta dziecko naśladuje.
Do sklepu z zabawkami przywieziono towar. Pani sklepowa ułożyła:
– lalkę – na prawej, górnej półce
– skakankę na lewej, górnej półce
– klocki – na prawej, dolnej
– gry – na lewej, dolnej.
7. Zabawa paluszkowa na pożegnanie: „Co robi moja rączka?”
Co robi moja rączka?
Głaszcze tak miękko.
Szczypie: aj, aj, aj.
Tańczy: hop, hop, hop.
Klaszcze: klap, klap, klap.
Puka: puk, puk, puk.
Drapie: drap, drap, drap.
Do widzenia: pa,pa.
Ewelina Narwojsz