Stymulowanie funkcji poznawczych. Zabawa w sklep.

Cele ogólne:

  • utrwalenie znajomości schematu ciała i orientacji na płaszczyźnie
  • rozwijanie kompetencji matematycznych

Cele terapeutyczne:

  • doskonalenie precyzji ruchów i siły mięśni rąk (dłoni, palców)
  • rozwijanie orientacji w schemacie ciała i na płaszczyźnie
  • ćwiczenia spostrzegawczości
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • wydłużanie koncentracji uwagi na zadaniu
  • rozwijanie myślenia
  • rozwijanie inicjatywy
  • liczenie w zakresie 8

Metody:

  • objaśniająca
  • praktycznego działania

Forma pracy:

  • indywidualna

Środki dydaktyczne:

arkusz papieru, mazaki, gazeta, klocki, kosz, zabawy paluszkowe

Przebieg zabawy

1. Ćwiczenia stymulujące pracę mózgu z jednoczesnym ćwiczeniem ruchów dłoni:

  • leniwa ósemka- dziecko wykonuje leniwą ósemkę paluszkiem
  • rysowanie oburącz kółek na dużym formacie.

2. Ćwiczenia siły mięśni dłoni, utrwalanie liczby 8.

Dziecko wybiera spośród rozłożonych na dywanie 8 klocków. Ustawia przed koszem, do którego ma wrzucić tę ilość klocków:

  • rzuty do celu – kosza z jednoczesnym przeliczaniem do 8.

3. Zabawa paluszkowa rozwijająca sprawność palców.

„Cztery samochody”

Cztery samochody na półeczkach stały.

Każdy, choć podobny, inne koła miały.

Pierwszy duże i brązowe, jak misiowe łapki.

Drugi małe i zielone, jak łapki u żabki.

Trzeci całe żółte, jak cieplutkie słońce.

Czwarty niebieściutkie, jak chabry na łące.

Cztery samochody na półeczkach stały.

A po chwili do zabawy razem odjechały.

4. Utrwalanie orientacji w stronności ciała:

  • narysowanie „kropki – przypominajki” na prawej dłoni dziecka
  • wskazywanie prawej i lewej ręki oraz innych części ciała po lewej i prawej stronie wg poleceń rodzica.

5. Rozwijanie orientacji na płaszczyźnie:

  • wskazywanie lewej strony kartki, prawej strony kartki, górnej i dolnej jej części

6. Zabawa w sklep.

  • Rozmieszczanie towaru – zabawek na półkach sklepowych. Rodzic czyta dziecko naśladuje.

Do sklepu z zabawkami przywieziono towar. Pani sklepowa ułożyła:

– lalkę – na prawej, górnej półce

– skakankę na lewej, górnej półce

– klocki – na prawej, dolnej

– gry – na lewej, dolnej.

7. Zabawa paluszkowa na pożegnanie: „Co robi moja rączka?”

Co robi moja rączka?

Głaszcze tak miękko.

Szczypie: aj, aj, aj.

Tańczy: hop, hop, hop.

Klaszcze: klap, klap, klap.

Puka: puk, puk, puk.

Drapie: drap, drap, drap.

Do widzenia: pa,pa.

Ewelina Narwojsz