Cele:
– usprawnianie motoryki rąk,
– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
– rozwijanie umiejętności grafomotorycznych,
– rozwijanie umiejętności odwzorowywania określonych figur geometrycznych, cyfr i liter,
– rozwijanie chwytu pęsetkowego,
– rozwijanie zmysłu dotyku,
– rozwój mowy.
Metody pracy:
słowna, oglądowa, czynna
Formy pracy:
indywidualna
Pomoce: kubeczek jednorazowy, klamerki do wieszania bielizny, ziarna fasoli, płaski talerzyk, mąka pszenna, sól kuchenna, tacka, 3 miseczki, ciepła woda, szklanka, miska
Przebieg:
1. Prosimy, by dziecko „przypięło” klamerki do wieszania bielizny na brzegu kubeczka jednorazowego (na całym jego obwodzie), a następnie, by je „odpięło”.
2. Nasypujemy na tackę lub płaski talerz trochę mąki pszennej czy soli i prosimy dziecko, by palcem wskazującym ręki piszącej kreśliło wskazane przez rodzica figury geometryczne, cyfry czy litery.
3. Przekładamy z torebki na stół kilkanaście nasion fasoli i prosimy dziecko, by, posługując się klamerką do przypinania bielizny, przełożyło te nasiona na płaski talerzyk, a następnie, posługując się kciukiem i palcem wskazującym, przełożyło nasiona fasoli z talerzyka z powrotem do torebki.
4. Do jednej miseczki nasypujemy pół szklanki mąki pszennej, do drugiej miseczki – pół szklanki soli kuchennej, do trzeciej miseczki nalewamy pół szklanki ciepłej wody. Dziecko zanurza w każdej miseczce swoją dłoń i dzieli się z rodzicem odczuwanymi przez nie wrażeniami dotykowymi.
5. Do większej miski przekładamy składniki użyte w poprzednim zadaniu. Dziecko swoimi dłońmi wyrabia masę solną, z której następnie formuje różne kształty – kostki (sześciany), kule, walce, wężyki, a z nich ślimaczki, figury geometryczne itd.
Miłej zabawy 🙂
Renata Hływa