Cele
ogólne:
•
Kształtowanie umiejętności manipulowania przedmiotami,
• Rozwijanie twórczego i matematycznego myślenia
• Kształtowanie pojęć matematycznych
• Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i zdolności do wysiłku
intelektualnego.
Cele szczegółowe
dziecko:
• przelicza elementy w zbiorze
• rozumie pojęcie para,
• cieszy się ze wspólnie odniesionego sukcesu,
• wykorzystuje umiejętności matematyczne w grach i zabawach,
• doskonali zdobytą wiedzę,
• rozwija logiczne myślenie,
• współdziała z rodzicem
Metody pracy:
-czynne : zadań stawianych dziecku do wykonania,
– słowne: pogadanka, objaśnienie, dyskusja;
-oglądowe: pokaz
Forma pracy:
• indywidualna
Środki dydaktyczne:
• klocki i figury, centymetr krawiecki, liczmany np. guziki
• klamerki, kartony , kostki do gry, klocki, ołówki
Przebieg zajęć:
1.„Policz i dorysuj” (przeliczanie elementów w zbiorze) Zadaniem dziecka jest policzyć i dorysować tyle kształtów, aby ich ilość zgadzała się z cyfrą obok obrazków, następnie dziecko koloruje koła na zielono a trójkąty na niebiesko.
2.
„Podskocz tyle ile…” – zabawa połączona z ruchem
Pomoce:
kostka, klocki;
Przebieg zabawy: dziecko rzuca kostką, układa przed sobą tyle klocków ile ma
punktów na kostce i podskakuje na jednej nodze, obunóż tyle razy ile wskazują
punkty na kostce.
3. „Policz, ile brakuje?”
Rodzic rysuje dużego kwiatka na kartce. Zadaniem dziecka jest rzucić kostką i
ułożyć na płatkach kwiatów taka liczbę
guzików jaka wypadła na kostce.
4. „Wojna”
Pomoce: kostka do gry, klocki,
Dziecko z rodzicem rzucają na przemian kostką, który uczestnik ma większą liczbę na kostce zabiera tyle klocków, ile punktów wyrzucił. Zliczamy później liczbę punktów, wygrywa ten, kto ma więcej.
5. „Tropiciele tajemniczych kropek” jeżeli jest w domu gra ,,Domino”
Dziecko otrzymuje losowo dwie kostki domina. Dziecko układa kostki tak, aby na dokładanym polu było np. o dwa oczka więcej. Zabawa trwa aż do wyczerpania możliwości dokładania kostek domina.
Ewelina Narwojsz