Jedną z form aktywności muzycznej, realizowaną w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, jest słuchanie muzyki – nie tylko biernie, ale i aktywnie 😉
Aktywne słuchanie muzyki to niezwykle atrakcyjna metoda wprowadzania dziecka w świat różnych gatunków muzyki, zwłaszcza muzyki poważnej. Polega na łączeniu słuchania muzyki z różnymi formami aktywności podejmowanymi przez dziecko. Te formy to przede wszystkim proste zabawy rytmiczne połączone z melorecytacją lub śpiewem, zabawy rytmiczno-ruchowe, gra na instrumentach, opowieści ruchowe z elementami dramy lub pantomimy. Dzięki takim sposobom dziecko odkrywa różne aspekty dzieła muzycznego: jego formę, tempo, rytm, dynamikę i nastrój. Bawiąc się przy wybranym utworze muzycznym, osłuchuje się z utworem jakby mimochodem. Nie wiadomo kiedy utwór zapada mu w pamięć. Poprzez takie działania, muzyka, mimo że jest wielokrotnie słuchana, nie traci na swojej atrakcyjności, staje się bliska i rozpoznawalna. Dzięki tej metodzie dzieci kształcą swoją koncentrację, koordynację, poczucie rytmu, pamięć, słuch muzyczny i wiele innych elementów.
Oto jedna z form naszego aktywnego słuchania muzyki: