Wesoła Wielkanoc


Kochane Liski! Przygotowałyśmy dla Was wiele ciekawych propozycji zadań i zabaw na cały tydzień przedświąteczny.

I. ,, Wielkanoc ” – słuchanie wiersza O. Adamiwicza.

Wielkanocny baranek zamieszkał w koszyku,
Kolorowych jajek jest też w nim bez liku.
I smaczna szyneczka gotowa do święcenia,
Jeden drugiemu składa dziś życzenia.
Wielkanocne święta, o nich każdy pamięta,
Serce się raduje, uśmiech dziś króluje.
Dzwonimy do bliskich, kartki wysyłamy,
Choć mieszkają daleko, to o nich pamiętamy.
Do wspólnego śniadania z rodziną siadamy,
To, co poświęcone z koszyczka zjadamy.
Poniedziałek Wielkanocny to świąt drugi dzień,

Wszystkie dzieci już czekają, by móc wodą polać się.
Bo to przecież śmigus-dyngus – dużo wody trzeba,
Oby tylko nas nie skropił, jakiś deszczyk z nieba.
Wszystkim dużym i tym małym składamy życzenia,
Zdrowia, szczęścia i radości, niech Wam uśmiech w sercach gości,
Niech Wam jajeczko dobrze smakuje, a bogaty zajączek prezentami obdaruje.
WESOŁYCH ŚWIĄT!

II. Prosimy aby dzieci po wysłuchaniu wiersza odpowiedziały na poniższe pytania:

  • O jakich tradycjach wielkanocnych jest mowa w wierszu?
  • Co wkładamy do koszyczka według wiersza?
  • W jaki sposób możemy złożyć życzenia bliskim, którzy mieszkają daleko?
  • Jaki jest najważniejszy posiłek podczas pierwszego dnia świąt wielkanocnych?
  • Co robi się w Poniedziałek Wielkanocny?
  • Jakie inne tradycje wielkanocne znacie?

III. Wielkanoc nazywana jest Świętem Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa. Wierzą, że ofiarował swoje życie, żeby odkupić winy ludzi. Zwierzęciem ofiarnym przez wiele lat był baranek i jest on symbolem ofiary Chrystusa. Z czasem zaczęto święcić jajka i traktuje się je jako symbol rodzącego się życia. Ważnym symbolem zbliżających się świąt jest Niedziela Palmowa podczas której święcimy palmy. Jest to nawiązanie do witania Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy. Ważnym symbolem Wielkanocy są pisanki.

IV. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej „Jajka na łyżce” – Prosimy o ustawienie   krzeseł w równych odstępach. Zadaniem dziecka jest przejście slalomem pomiędzy krzesełkami, trzymając na łyżce ugotowane jajko na twardo.

V. Zapraszamy do wykonania zadań on-line pt. „Kolorowe pisanki” z projektu „Uczymy dzieci programować”. Do wykonania są 3 zadania. Pierwsze to łączenie cech: barwa – wzór, w drugim również połączymy cechy. Tym razem wzór i liczbę. Trzecie zadanie, to przeliczenie pisanek w koszyku i wskazanie właściwej odpowiedzi . https://view.genial.ly/605f0d496bd9330d1ecc3c43#?secret=SwUZgG92oqhttps://view.genial.ly/605f0d496bd9330d1ecc3c43/interactive-content-kolorowe-pisankiby-anna-swic

VI. Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej pt. „Zajączek wielkanocny”.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Cute-Paper-Bunny-Craft.jpg

VII. Zabawą rozbudzającą kreatywność – „Pisanka Wielkanocna” – należy ułożyć na podłodze wielką kolorową pisankę z różnych materiałów ( skakanki lub gruba wełna, guziki, klocki, słomki itp..)

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Screenshot_20210328-215858_Gallery-590x1024.jpg

VIII. Prosimy o zapoznanie się z tekstem i melodią piosenki pt. „Znaki wielkanocne”

1.Te mazurki ozdobione migdałami,

Te koszyki wypełnione pisankami,

Te baranki ulepione z marcepanu,

Bazie kotki od staruszki ze straganu,

Ref:

To są znaki tradycyjnej Wielkanocy,

Kiedy życie się odradza,

Do swej mocy!

To znaki rozbudzonej świeżo wiosny,

Świat staje się znów zielony i radosny.

2.Te palemki od bibuły kolorowe,

Baby z lukrem, wyrośnięte bo drożdżowe,

No a potem jeszcze lany poniedziałek,

Śmingus – dyngus pełen mokrych niespodzianek.

 IX. Prace plastyczno – techniczna pt. „Wielkanocna wydmuszka” – rozwijająca motorykę małą oraz kreatywność i samodzielność dziecka.

Potrzebne będą;

– wykałaczki,

– wydmuszki,

– koraliki/kasza

– makaron w różnych postaciach/wycięte wzory z papierowych serwetek itp.

– klej

– bibuła/włóczka

Wydmuszkę mocujemy na wykałaczce, smarujemy wydmuszkę klejem w płynie może obtoczyć ją w kaszy lub ozdobnych koralikach, przyklejamy ozdoby np. makaron w kształcie gwiazdek, włóczkę, wycięte wzory z papieru. To jest nasza propozycja, bo wydmuszkę może wykonać także z dowolnych materiałów dostępnych w domu. Liczymy na Waszą kreatywność!

X. Zabawa badawcza pt. „Czy jajko umie skakać?”

Potrzebne będą: jajko, szklanka, ocet

Sposób wykonania: Surowe jajko umieszczamy w słoiku, zalewamy octem na 48 godzin. Po 48 godzinach obserwujemy co się stało (skorupka się rozpuści, zmywamy ją wodą). Jajko stało się miękkie i odbija się jak piłeczka 🙂 Ocet (kwas) działa na skorupkę jajka (jest ona z wapnia) i ją rozpuszcza.

XI. Zabawa badawcza „Czy jajko umie pływać?”

Potrzebujemy: jajko, 2 szklanki, woda, sól

Sposób wykonania: Dwie szklanki wypełniamy do połowy wodą. W 1 szklance rozpuszczamy kilka łyżek soli. Wkładamy jajka do szklanek. Obserwujemy co się stało. Jajko w solance pływa, a w wodzie opadło. Jajko jest cięższe od wody ale lżejsze od solanki i dlatego pływa w solance. Sól zgęściło nam wodę, która wyparła jajko na powierzchnię wody.

XII.Zestaw wiczeń ruchowych z elementami metody W. Sherborne

1) Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu własnego ciała – pt. „Bajka o moim ciele” – rodzic i dziecko znajdują się w pozycji siedzącej i wykonują odpowiednie ruchy :

zabawa ruchowa „ręka, noga”
Stuk, stuk, stuk moja ręka lewa
Stuk, stuk, stuk moja ręka prawa
Stukam nimi głośno, wyklaskuję brawa
Tup tup, tup moja lewa nóżka
Tup tup, tup moja prawa nóżka
Tupię nimi głośno
Chodzę jak kaczuszka

2) „paluszek zginam” – paluszek zginam i prostuję, paluszkiem prawe oko wskazuję itd.

3)zabawa „jajko małe, jajko duże” – dzieci w pozycji leżącej zajmują jak najmniej i jak najwięcej miejsca na podłodze

4) „turlające się jajka”- dzieci leżąc na brzuszkach obracają się wkoło

5) Ćwiczenia oparte na relacji razem „turlanie jajka” – dorosły turla dziecko po podłodze

6) „w koszyczku„ – dorośli przenoszą siedzące na kocu dziecko

7) Ćwiczenia relaksacyjne;

,,wielkanocny masażyk” – o malowaniu pisanek
Pewna pani malowała pisanki: (rysujemy jajko)
pierwsza pisanka była w paseczki,
druga pisanka była w kropeczki,
trzecia pisanka była w zygzaki,
a czwartą pisankę zdobiły ptaki
Piąta pisanka była zamazana
a ta pani to moja mama:)

XIII. Wesoła zabawa przy wielkanocnym stole związanej z pisankami, która nazywa się ,,TACZANKA” – Turlamy po stole malowane jajka zderzając je ze sobą. Wygrywa osoba, której pisanka się nie potłucze.

XIV. Gra edukacyjna pt. „Wielkanocne zwyczaje” -1). Określamy wartość logiczną zdań. 2). Dla dzieci czytających – układamy z wyrazów zdania. 3).Dopasowujemy napis do obrazka.

Rodzice! Aby otworzyć te zadania należy kliknąć w poniższe linki zaznaczone na niebiesko.

ttps://wordwall.net/pl/embed/39142dcc13a24887a30e1be240d7fe76?themeId=2&ref=oembed#?secret=0tYqj4UAa5https://wordwall.net/pl/resource/1179725/wielkanocne-zwyczajehttps://wordwall.net/pl/embed/631cf033970c4bce9f2cee86d1f146cf?themeId=0&ref=oembed#?secret=p3y4soMbkAhttps://wordwall.net/pl/resource/1347073/wielkanocno-wiosenne-porządki-w-słowachhttps://wordwall.net/pl/embed/f82a7cf53ae646f5acca6d02c675429a?themeId=43&ref=oembed#?secret=8b3atXwyfDhttps://wordwall.net/pl/resource/1025362/wielkanoc

XV. Rozwiazywanie zadań tekstowych na dodawanie i na odejmowanie w zakresie 10.

  1. W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?
  2. Lenka miała 10 pisanek. 5 pisanek dała babci i 2 dziadkowi. Ile pisanek jej zostało?
  3. Tomek włożył do koszyka 5 pisanek. Ania dołożyła jeszcze 5. Ile pisanek jest w koszyku?
  4. Franio włożył do koszyka 8 pisanek. Hania wyjęła 3. Ile pisanek zostało w koszyku?

XVI. Opowiadanie B. Szelągowskiej „Wielkanocne pyszności”

XVII. Zadania do wykonania w kartach pracy :

Zielone książki od strony 55 do strony 61.

Drodzy Rodzice! Przygotowane propozycje są do wyboru, a w kartach pracy obowiązkowo do wykonania na podanych stronach.

Życzymy Wam Zdrowych i Wesołych Świąt – Wasze panie.

Źródła:

Przedszkolankowo.pl,  pedagogika-specjalna.edu.pl, przewodnik „Odkrywam siebie”, magazyn bliżej przedszkola nr  3.222/2020, przedszkouczek.pl, materiały własne.