Mamy nadzieję, że jesteście wypoczęci i gotowi do wspólnej zabawy 🙂 W tym tygodniu poznamy nową literkę 🙂
1.„Śniadanie Julka i Jagody” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej. Wprowadzenie litery „j,J”
Rodzice Julka i Jagody hodują krowy i kury. Kury znoszą jajka, a krowy dają pyszne, zdrowe mleko. Julek i Jagoda jedzą śniadanie. Mama przygotowała Julkowi jajka. Mówi, że zniosła je jego ulubiona kura Jarzębatka. Siostra Julka ma jogurt. Bardzo lubi jogurty, a szczególnie te, które mają smak jagodowy. Jajka i przetwory mleczne są zdrowe. A Julek mówi, że są smakowite.
Rozmowa na temat opowiadania.
– Jakie zwierzęta hodują rodzice Julka i Jagody?
– Kto znosi jajka? – Skąd bierze się mleko?
– Co mama przygotowała Julkowi na śniadanie?
– Jaka kura zniosła jajko? – Co na śniadanie je Julka?
– Jakie jogurty najbardziej lubi Jagoda?
– Co o jajkach i przetworach mlecznych mówi Julek?
2.Wyszukiwanie na ilustracji przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę „j”. Dzieci oglądają ilustrację i wymieniają nazwy zawierające głoskę j: jogurt jagodowy, jajka, Julek.
3.Analiza i synteza słuchowa słowa jagody, Janek
1)Dzielenie słowa jagody, Janek na sylaby ( ja-go-dy) (Ja- nek) i na głoski (j-a-g-o-d-y) (J-a-n-e-k).
2)Spytaj się dziecka co słyszy na początku słowa jagody/Janek?
3)Poproś dziecko o podanie słów rozpoczynających się głoską j (jeleń, jajko, jogurt itp.) , mających ją w środku ( kajak, fajka, bajka itp.,) oraz na końcu (kraj, maj, klej itp.)
4) Z ilu głosek składa się słowo jagoda/Janek?
5)Podajcie imiona rozpoczynające się na głoskę j ( np. Jola, Janek, Justyna, Jowita itp.)
4.Przygotujcie białe kartoniki w kształcie kwadratów. Następnie zbudujcie schemat słowa jagoda/ Janek. Dziecko układa tyle białych kartoników, ile słyszy głosek w tym słowie.
5. Określanie rodzaju głoski j.
Prosimy aby dzieci wypowiedziały głoskę j długo: jyyy…
A teraz niech dzieci wypowiedzą głoski j krótko: j,j,j,j,….
Co możecie powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska i oznaczamy ją na niebiesko)
6.Teraz zbudujemy model słowa jagoda/Janek. Prosimy wytnijcie czerwone i niebieskie kartoniki w kształcie kwadratu. Niech dziecko wskaże spółgłoski i samogłoski w słowie jagoda i Janek i odpowiednio ułoży kartoniki.
Następnie pod modelami słów jagoda, Janek umieszczamy poznane już litery: j, J, a, o, k, n, e, g, d, y. Możemy te litery ułożyć z nasion/guzików itp.
7.Pokaz litery j, J: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Prosimy zwracać uwagę na właściwy kierunek pisania litery.
8. Kreślenie nowo poznanej litery j, J w powietrzu, na podłodze, na plecach rodzica.
9. Pisanie litery j, J na tacach z kaszą manną. Prosimy zwracać uwagę na prawidłowy kierunek pisania litery j, J (wskazany jest on na planszy).
Po ćwiczeniach zapraszam do gry, która polega na „zbijaniu kretów”, których ilustracje rozpoczynają się na głoskę J, j. Na pewno spodoba Wam się ta gra. I czeka tam mała niespodzianka :)) Należy kliknąć w link:
https://wordwall.net/play/1344/176/742
W książeczkach „Odkrywam siebie – litery i liczby” robimy strony 76-78. Odczytujemy sylaby, układamy wyraz jagody (piszemy ołówkiem) oraz piszemy literkę j, J po śladach, a potem samodzielnie 🙂
Źródła: Odkrywam siebie przewodnik, materiały własne, wordwall, google, materiały własne