Witam serdecznie. Dzisiaj przygotowałam wiersz o zwierzątkach wiejskich i kilka zabaw. Zachęcam również do obejrzenia filmu i zwierzątkach.
Słuchanie wiersza T. Fiutowskiej „Podwórkowa awantura”
Kura gdacze, kaczka kwacze,
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwicze,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
- Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka…
i już słychać go z daleka.
Koza meczy: - Mee, mee, mee …
Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury! - A sio, gęsi, a sio, kury!
Powiedziała, co wiedziała
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi. - Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo to koza groźna była. - Rozmowa na temat treści wiersza.
Wyjaśnienie niezrozumiałych słów : awantura
Wypowiedzi dzieci na temat, jakie zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze, kto próbował je uspokoić i w jaki sposób to zrobił.
Ćwiczenia słownikowe i dźwiękonaśladowcze „Naśladujemy odgłosy zwierząt”– rodzic mówi kolejno zwierzęta z wiejskiego podwórka. Dziecko określa co ono robi i naśladuje odgłosy, jakie wydaje. Np.
- kura dziecko mówi: kura (rodzic naprowadza je pytaniem co robi?), gdacze (jak?) – ko ko ko
- kaczka dziecko mówi: kaczka (co robi?) kwacze (jak?) kwa kwa kwa
- krowa dziecko mówi: krowa (co robi?) muczy (jak?) muu, muu, muu
- kot dziecko mówi : kot (co robi?) miałczy (jak?) miał, miał, miał
- pies dziecko mówi : pies (co robi?) szczeka (jak?) hau, ha
Zachęcam do obejrzenia filmu edukacyjnego: „Zwierzęta w gospodarstwie rolnym”
Zabawa ruchowa „Kaczka – rozwijająca świadomość prawej i lewej strony ciała i przestrzeni wg rymowanki :
Jak to miło być kaczuszką ,
Machać sobie prawą nóżką
Szczery uśmiech mieć na dziobie
Prawą nóżką tupać sobie .
Idzie kaczka nieboraczka ,
Śmiesznie człapie w luźnych laczkach .
Za tą kaczką druga kaczka
Idzie kaczek cała paczka .
Jak to miło być kaczuszką ,
Machać sobie lewą nóżką ,
Szczery uśmiech mieć na dziobie
Lewą nóżką tupać sobie .
Dziecko idzie po okręgu i odpowiednio do słów rymowanki, przystając przy tym, macha lub tupie nogą .
Pozdrawiam Ewelina Narwojsz
źródło Youtube film edukacyjny, wiersz i zabawy ruchowe i naśladowcze wydawnictwo MAC Ada i Olek