Dzień dobry Motylki! Witamy Was serdecznie po majowym weekendzie 🙂 Mamy nadzieję, że jesteście wypoczęci i macie dużo energii 🙂 Niedawno obchodziliśmy bardzo ważne święta dla małego i dużego Polaka. Mianowicie 2 maja – Dzień Flagi oraz Święto Konstytucji 3 maja. Związku z tym w tym tygodniu porozmawiamy o Polsce, czyli naszej ojczyźnie 🙂
- Po długim weekendzie trochę się rozruszajmy! 🙂
2. Swobodna rozmowa z dzieckiem – wprowadzenie w tematykę dnia. Rodzicu zadaj dziecku poniższe pytania. Pamiętajmy, aby dziecko wypowiadało się całym zdaniem i poprawnie gramatycznie 🙂
– Kim jesteśmy?
– Jak się nazywa nasza ojczyzna, nasz kraj?
– W jakiej miejscowości mieszkasz?
– Podaj swój adres zamieszkania
3. Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz Cz. Janczarskiego „Co to jest Polska?”
– Co to jest Polska? –
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś i las
i zboże w polu,
szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, na tobą.
Polska- to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak – i przedszkole,
i róża w ogrodzie
i książka na stole.
4. Zabawa dydaktyczna „Symbole narodowe” – zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi – godło, hymn, flaga na podstawie obrazków. Rozkładamy karteczki z nazwami symboli narodowych. Dziecko opisuje wygląd flagi i godła, Przyporządkowuje nazwy do odpowiednich kart obrazkowych – czytanie globalne i dzieli ich nazwy na sylaby i głoski. Wytłumaczenie dziecku, że każde państwo ma swoje godło, flagę i hymn czyli symbole narodowe. Flagę możemy zobaczyć podczas uroczystości państwowych i sportowych oraz na budynkach państwowych. To właśnie flagę możemy zawieszamy przed swoim domem podczas świąt narodowych np. 3 maja w Święto Konstytucji 3 maja, Dzień Flagi.
Polecamy poniższy filmik edukacyjny w celu utrwalenia wiadomości dotyczących symboli narodowych oraz mapy Polski 🙂
5.Zabawa słuchowa „Hymn Polski” – wysłuchanie hymnu Polskiego „Mazurek Dąbrowskiego”, który został napisany przez Józefa Wybickiego. Rodzicu wytłumacz dziecku, że hymn można usłyszeć podczas uroczystości państwowych i sportowych. W trakcie jego słuchania i śpiewania okazujemy szacunek stojąc na baczność.
6. Motylki posłuchajcie uważnie wiersza Cz. Janczarskiego „Barwy ojczyste” , który przeczyta Wam rodzic. Następnie rodzicu porozmawiaj z dzieckiem na temat wiersza. Proponujemy, aby dziecko nauczyło się wiersza na pamięć.
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień – to miłość,
biel – serce czyste…
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
Propozycje pytań:
– Jakie kolory występowały w wierszu?
– Jakie barwy znajdują się na polskiej fladze?
– Co oznacza czerwień a co biel w wierszu?
7.Zabawa dydaktyczna „Patriotyczne wyrazy”. W tej zabawie rozwijamy analizę i syntezę słuchową. Rodzicu w tym zadaniu dziecko ma podzielić słowa na sylaby i głoski: flaga (sylaby fla-ga, głoski f-l-a-g-a), godło, mapa, hymn. Rodzic może podzielić sam wyrazy na głoski, a zadaniem dziecka jest odszyfrowanie wyrazu.
8. Zabawa ruchowa pt. „Orły do Gniazd” – zabawa utrwalająca umiejętności odczytywania poznanych dotychczas samogłosek. Rodzicu razem z dzieckiem przygotuj kartoniki z samogłoskami, wspólnie je napiszcie. Utwórzcie z włóczki/ sznurka koła w różnych odstępach od siebie i połóżcie w nich dane samogłoski. Zadaniem dziecka będzie na przerwie w muzyce zająć miejsce w gnieździe z taką samą samogłoską którą rodzic trzyma w ręku/ bądź wypowie ją na głos.
9.Zabawa dydaktyczna „Polska” – zadaniem dziecka jest ułożenie z sznurka/ włóczki słowo Polska, hymn, kraj, flaga, godło, Wisła. Pamiętajmy o przypomnieniu dziecku, że Polska to nazwa naszego kraju i piszemy z dużej litery.
10. W celu utrwalenia symboli narodowych polecamy poniższą grę edukacyjną 🙂
Również dla chętnych umieszczamy karty pracy 🙂
11. A teraz się poruszajmy trochę 🙂 Motylki ubierzcie się w wygodne ciuchy i zaczynamy!
Życzymy miłego popołudnia 🙂 Pani Julka i Pani Monika 🙂
Żródła: przewodnik metodyczny „Kolorowy start”, przedszkouczek.pl, youtube.com,