Drodzy Rodzice i kochane Motylki 🙂 Dziś mamy poniedziałek 30 marca. Dzieci spójrzcie proszę za okno i powiedzcie jaka jest pogoda? Czy jest słonecznie, deszczowo a może wietrznie? Co widzicie? Czy z okna możemy dostrzec oznaki wiosny? Jeśli tak to jakie?
1. Dziś prosimy o przeprowadzenie swobodnej rozmowy na temat nowej pory roku- wiosny. Prosimy o zwracanie uwagi na wypowiadanie się dziecka całym zdaniem.
– Jaka pora roku się skończyła?
– Jaka pora roku się zaczęła?
– Jakie znasz wiosenne miesiące?
– Jaki miesiąc mamy teraz?
2. Motylki , a teraz obejrzyjcie obrazki wiosennych kwiatów, spróbujcie podzielić ich nazwy na sylaby.
3. Rodzicu przeczytaj dziecku opowiadanie M. Strękowskiej Zaremby „Ł jak ławka” następnie porozmawiajcie na temat przeczytanego opowiadania. Pod opowiadaniem znajdą Państwo proponowane przez nas pytania o tekstu. Prosimy zwracać uwagę, aby dziecko wypowiadało się całym zdaniem.
Następnego dnia Atlas znów wybrał się
na długi spacer. Poszedł nad leśne jezioro. Tam, na zielonej fali, kołysał się
biały łabędź. „Temu to dopiero dobrze – pomyślał kotek. – Fale wożą go na swoim
grzbiecie, a on nawet dziobem nie kiwnie”.
– Przepraszam cię, piękne stworzenie. Powiedz mi, jak się nazywasz – poprosił
grzecznie kotek. Łabędź uniósł białą szyję. – Zmykaj stąd, łobuziaku! – syknął
i odpłynął od brzegu. Atlas był oburzony.
– Wcale nie jesteś ładny! – zawołał. – Jesteś brzydki i niegrzeczny! A twoja
pierwsza literka musi być najbrzydsza pod słońcem! – To łabędź, …będź!, …będź!
– odezwał się znajomy głos echa. – To Ł…
Ł… Ł! – Ł? Nie znam takiej litery! – zawołał kotek. – Ale nic mi po niej – dodał. – Musi być głupia i niegrzeczna jak ten cały
łabędź – rozżalił się. – Nie przesadzaj,
lepiej popatrz na swoje łapki – odparło echo. – Dlaczego na łapki? Atlas przestraszył się, że znowu zapomniał je
umyć. – Łapki, …apki, …apki! –
powtórzyło echo. – Czy są głupie albo
niegrzeczne? – Ach! – kotek nagle
zrozumiał. – Łapki są na Ł! To musi być
wspaniała literka. Łabędź nie jest miły, ale łapki – chodzą, biegają, skaczą i
robią tyle pożytecznych rzeczy. Są pracowite i zręczne. A to dopiero odkrycie!
Dziękuję ci, echo! – Nie ma za co… co! co! Uradowany Atlas pobiegł do domu.
Zmęczony, usiadł na ławce przy ogrodzeniu. – Poznałem dzisiaj dziwną literkę –
rozmyślał głośno. – Jest miła i niemiła jednocześnie. Szkoda, że tylko dwie
rzeczy zaczynają się na Ł. – Co ty powiesz? – zatrzeszczała ławka. – A ja to
co? – Przepraszam – miauknął kotek. – Zapomniałem, że ty też jesteś na Ł. Znasz
jeszcze inne wyrazy zaczynające się na tę literkę? – Oczywiście! –
zatrzeszczała ławka i zaczęła tłumaczyć: – Gdyby nie Ł, siedziałbyś na -awce,
biegał po -ące, pływał -ódką, jadł -akocie albo popłakiwał kocimi -zami… –
Ojejej! Jak dużo wyrazów! – Atlas złapał się za łepek. – Bardzo dużo jak na
ostatnią literkę alfabetu – dodał. – Ostatnią? W żadnym wypadku! – stwierdziła
ławka. – To w takim razie jaka litera jest ostatnia? – Dowiesz się we właściwym
czasie. A teraz powtórz: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł – skrzypnęła wesoło
ławka. – A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł – powtórzył zmęczony kotek i
ziewnął przeciągle. – To łatwe – dodał. – Tak, ale to jeszcze nie wszystko –
odparła ławka. – Tyle literek nie wystarczy, aby budować z nich długie wyrazy i
całe zdania. Czeka cię jeszcze wiele pracy, kotku.
Pytania:
– Jakie nazwy na ł
poznał Atlas?
– Czy spodobała się mu ta literka?
– Czy to była ostatnia literka alfabetu?
3. Zapoznanie dzieci z literą ł- małą i wielką, drukowaną i pisaną.
– proszę aby dzieci wypowiedziały głoskę ł długo: łłłyyy
-proszę aby dzieci wypowiedziały głoskę ł krótko: ł,ł,ł,ł…
Co możemy powiedzieć o tej głosce ? (Jest to spółgłoska)
4. Analiza i synteza słuchowa słowa łopata
– dzielenie słowa łopata na sylaby ło-pa-ta
– dzielenie słowa łopata na głoski ł-o-p-a-t-a
– Co słyszycie na początku słowa łopata?
– Z ilu głosek składa się słowo łopata?
Podaj przykłady słów rozpoczynających się głoską ł (łodyga, łuk, łubin, łopata…), mających ją w środku (półka, głowa, igła, mgła…) oraz na końcu (dół, bawół, stół…)
Analiza i synteza słuchowa imienia Łucja
– dzielenie imienia na sylaby Łu-cja
– dzielenie imienia na głoski Ł-u-c-j-a
Co słyszysz na początku imienia Łucja ?
Karta pracy str. 62- dzieci popatrzcie na obrazek, powiedzcie co się na nim dzieje. Wskażcie na obrazku to co w swojej nazwie ma głoskę ł. Przeczytaj tekst samodzielnie lub z pomocą rodzica.
Karta pracy str. 63- Podzielcie nazwy obrazków na głoski. Narysuj pod obrazkami odpowiednią liczbę okienek. Przeczytaj połączenia litery ł z poznanymi literami. Rozwiążcie rebusy.
Karta pracy str. 64- dzieci rozszyfrujcie wyrazy. Narysujcie rozwiązania.
Karta pracy str. 65- Pisanie liter ł, Ł, po śladach, a potem samodzielnie. Wcześniej prosimy aby dzieci kreśliły kształty liter w powietrzu, na podłodze lub na rozsypanej kaszy.
5. Zabawa ruchowa Przeczytaj i naśladuj. Kochane dzieci popatrzcie na obrazki, spróbujcie samodzielnie odczytać nazwy. A teraz pokażcie do czego te narzędzia służą, naśladując czynności jakie się nimi wykonuje.
Kochani! Jeśli jeszcze macie siły i chęci do zabawy to: Włączcie energiczną muzykę i czas na wesołą gimnastykę. Kręćcie kołem, ile tylko dacie radę!
https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/?fbclid=IwAR3ROn-KnfuQxxGbC2ZryILr3M6SB8bPMppJFLYFdtF3T8Qb4I8wzR9g3zc
Mamy nadzieję, że bawiliście się świetnie! Do jutra! Życzymy Wam miłego dnia 🙂 Pozdrawiamy i ściskamy Pani Monika i Pani Julia 🙂
Źrodło:
Kolorowy Start cz.3 Mac Edukaja
Madeline
miastodzieci.pl