Zdalne nauczanie – wtorek 07.04.2020 r.

Dzień dobry kochane Motylki! Zapraszamy Was do kolejnych przygotowanych zabaw 🙂 Dzisiaj porozmawiamy o Świętach Wielkanocnych oraz troszeczkę się poruszamy 🙂

  1. Wprowadzenie do tematu zajęć. Rodzicu przeprowadź z dzieckiem rozmowę na temat Świąt Wielkanocnych.

Przykładowe pytania:

– Jakie Święta się zbliżają?

– Jakie zwierzęta kojarzą Wam się ze Świętami Wielkanocnymi?

– Z kim spędzasz Święta?

– Jak przygotowujesz się do Świąt Wielkanocnych?

Rodzicu opowiedz dziecku, że Wielkanoc nazywana jest Świętem Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa. Wierzą, że ofiarował swoje życie, żeby odkupić winy ludzi. Zwierzęciem ofiarnym przez wiele lat był baranek i jest on symbolem ofiary Chrystusa. Z czasem zaczęto święcić jajka i traktuje się je jako symbol rodzącego się życia. Ważnym symbolem zbliżających się świąt jest Niedziela Palmowa podczas której święcimy palmy. Jest to nawiązanie do witania Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy. Ważnym symbolem Wielkanocy są pisanki.

2. Motylki posłuchajcie uważnie wiersza czytanego przez rodzica pt. „Wielkanoc” O. Adamowicz. Prosimy pamiętać, aby po przeczytanym wierszu porozmawiać z dzieckiem o czym był. Poniżej podamy propozycję pytań oraz ilustracje do wiersza.

Wielkanocny baranek zamieszkał w koszyku,

Kolorowych jajek jest też w nim bez liku.

I smaczna szyneczka gotowa do święcenia,

Jeden drugiemu składa dziś życzenia.

Wielkanocne święta, o nich każdy pamięta,

Serce się raduje, uśmiech dziś króluje.

Dzwonimy do bliskich, kartki wysyłamy,

Choć mieszkają daleko, to o nich pamiętamy.

Do wspólnego śniadania z rodziną siadamy,

To, co poświęcone z koszyczka zjadamy.

Poniedziałek Wielkanocny to świąt drugi dzień,

Wszystkie dzieci już czekają, by móc wodą polać się.

Bo to przecież śmigus-dyngus – dużo wody trzeba,

Oby tylko nas nie skropił, jakiś deszczyk z nieba.

Wszystkim dużym i tym małym składamy życzenia,

Zdrowia, szczęścia i radości, niech Wam uśmiech w sercach gości,

Niech Wam jajeczko dobrze smakuje, a bogaty zajączek prezentami obdaruje.

WESOŁYCH ŚWIĄT!

Przykładowe pytania:

– O czym był wiersz?

– Jakie wystąpiły w wierszu wielkanocne zwyczaje?

– Co robimy w lany poniedziałek? (symbolika – osoba oblana miała mieć szczęście, a oblana dziewczyna miała wyjść szybko za mąż)

– Kiedy przygotowujemy koszyczek?

– Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego? Podaj też inne przykłady niż w wierszu.

– Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?

3.Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej „Jajka na łyżce” – ustawiamy  krzesełka w równych odstępach. Zadaniem dziecka jest przejście slalomem pomiędzy krzesełkami, trzymając na łyżce ugotowane jajko na twardo.

4.Zabawa dydaktyczna „ Tradycje Świąt Wielkanocnych”. Motylki teraz obejrzyjcie ilustracje dotyczących tradycji Świąt Wielkanocnych. Porozmawiajcie z rodzicami na ich temat. Rodzicu zadaj dziecku pytanie co to jest tradycja? (zasady postępowania przekazywane z pokolenia na pokolenie). Następnie rodzicu rozłóż ilustrację losowo, a dziecko niech stara się ułożyć je chronologicznie. W tym ćwiczeniu rozwijamy umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego. Zwracajmy uwagę, aby dziecko wypowiadało się całym zdaniem.

5.Dołączamy również plansze do zabawy czytelniczej pt. „Świąteczne dni”. Wycinamy dane karty i rozsypujemy je przed dzieckiem. Motylki spróbujcie dobrać sylaby, aby utworzyły wyraz. Ułatwieniem może być dobieranie kart w jednakowym kolorze. Policzcie ile jest sylab w każdym wyrazie.

6. A teraz zapraszamy do wspólnych ćwiczeń ruchowych z elementami metody W. Sherborne 🙂

1) Zaczniemy od ćwiczeń kształtujących świadomość schematu własnego ciała. Ćwiczenie pt. „Bajka o moim ciele” – rodzic i dziecko znajdują się w pozycji siedzącej i wykonują odpowiednie ruchy :

– rączki witają się z nóżkami,

– rączki spacerują w górę witają się z kolankami,

– potem z brzuszkiem (głaszczemy i masujemy), z szyją

– następnie z buzią

2) „Raki” – rodzic i dziecko leżą na plecach, z wyciągniętymi rękami za głowę odpychając się nogami,  przesuwają się na plecach po podłodze i próbują palcami ręki – szczypcami złapać inną poruszającą się w ten sposób osobę.

3) „Lustro” – dziecko i rodzic siedzą naprzeciwko siebie jedno wykonuje dowolne ruchy, gesty, drugie naśladuje jego ruchy.

4)Paczka” – dziecko zwija się w kłębek na dywanie a dorosły próbuje je „rozwiązać” (zmiana ról).

5)„Przepychanie” – dziecko i dorosły siedzą na dywanie plecami do siebie i próbują się przepychać plecami.

6)”Skała” – dziecko próbuje przesunąć rodzica, następnie zmiana.

7) „Naleśnik” – dziecko zawijamy w koc ( jak naleśnik) i toczymy po podłodze

7. Zachęcamy do wykonania poniższych kart pracy. Umieszcamy kilka kart do wyboru.

Pierwsza karta pracy dotyczy pokolorowania odpowiednio jajek oraz dziecko ma za zadanie ocenić wartość logiczną zdań. W drugiej i trzeciej karcie dziecko ma za zadanie poćwiczyć kreślenie szlaczków. W ostatniej karcie dziecko otoczyć pętlą litery, które tworzą wyraz Wielkanoc.

Przesyłamy gorące uściski naszym Motylkom i życzymy miłego dnia Pani Julka i Pani Monika 🙂

Źródła:

Przedszkolankowo.pl,  pedagogika-specjalna.edu.pl, przewodnik „Kolorowy start”, magazyn bliżej przedszkola nr  3.222/2020