Dzień dobry Mróweczki! Wyspani? Śniadanko zjedzone? Możemy zaczynać?
Zatem zapraszamy!
Zadanie 1.
Drodzy rodzice przeczytajcie proszę dzieciom opowiadanie B. Kosmowskiej ,, Dziwny rzecz koszykówki”, a następnie niech dzieci spróbują odpowiedzieć całymi zdaniami na pytania dotyczące tekstu.
,,Dziwny mecz koszykówki” B. Kosmowska
-Dziś nauczymy się, jak sprzątać świat- powiedziała nasza pani, a cała klasa w śmiech!
-Świat jest za wielki!- zawołał Kuba.
-Wszyscy go brudzą!- dodała Klara.
-Bez sensu! -prychnęła Miłka. -Nie mogę sprzątnąć pokoju, to jak mam odkurzyć świat?
-Jesteśmy za mali, żeby robić porządek na całej Ziemi!- poparł ją Maciek. A Maciek wszystko wie najlepiej.
-To prawda-uśmiechnęła się pani. -Jesteście mali, ale już potraficie nieźle bałaganić. Aby wasz mały świat lśnij i błyszczał, musicie poznać kilka sposobów na utrzymanie porządku. Wymyśliłam ciekawą zabawę…
-Sprzątanie zawsze jest nudne!- przerwał niegrzecznie Karol, nasz najlepszy klasowy koszykarz.
-A gra w kosza?- pani uśmiechnęła się do Karola.- Czy też jest nudna?
-Zagrajmy w kosza!- Karolowi zaświeciły się oczy.
-Właśnie to zrobimy!-odpowiedziała tajemniczo pani i postawiła na swoim biurku kolorowe wiaderka.
-To będą kosze do naszej gry – oznajmiła- Spójrzcie czym będziemy do nich celować…
Patrzyliśmy z niedowierzaniem, jak pani wyciąga z wielkich toreb coraz bardziej zdumiewające przedmioty. Kartony po mleku i sokach , gazety, pocięte papierki, butelki i słoiki. Jakieś metalowe zakrętki i gwoździe. Nawet ogryzki jabłek, nieświeże owoce i ziemniaczane obierki! Biurko powoli zamieniało się w barwny śmietnik. A pani z dziecięcą radością śmieciła dalej!
,, O rany! Gdyby teraz ktoś ważny zobaczył naszą panią, pewnie dostałaby uwagę do dziennika!”- pomyślałam z przestrachem. Bo my bardzo lubimy naszą panią.
– Na co czekacie?- pani spojrzała na nas ze zdumieniem. – Do roboty! Mam tu jeszcze sporo różnych śmieci. Rozrzućmy je wokół siebie!
Natychmiast ruszyliśmy z pomocą. A kiedy udało nam się zrobić bardzo, ale to bardzo wielki bałagan, spojrzeliśmy z przerażeniem po naszych ławkach. Wszędzie walały się niepotrzebne i zużyte rzeczy.
-Brzydko tu. Jak w moim pokoju – szepnął Jasiek.
-Brudno jak na naszym podwórku- westchnęła Laura.
-A zatem – pani włożyła na głowę czapkę z napisem ,, Ratownik świata”- przejmuję dowództwo w akcji: ,, Trafiaj celnie do kosza”.
To była cudowna zabawa! Otrzymaliśmy zadanie, aby do wiaderek, czyli koszy, jak upierał się Karol, wrzucać właściwe śmieci. Pani przygotowała dla nas czapki z takimi napisami, jakie widniały na koszach. niebieskie były z hasłem PAPIER. Żółte – PLASTIK I METAL. Na białych czapkach napisano SZKŁO BEZBARWNE, a na zielonych – SZKŁO KOLOROWE. Ja krążyłam po klasie w czarnej czapce, na której widniały słowa: ODPADY MIESZANE Pięć drużyn prześcigało się, aby jak najszybciej napełnić swoje wiaderka. Klasa piękniała z każdą chwilą. Nigdy nie sądziłam, że sprzątanie może być takie przyjemne! A kiedy już wszystkie śmieci znalazły się we właściwych koszach, pani wyjaśniła nam, do czego służy taka segregacja.
-Czy ktoś wie, co oznacza słowo recykling?- zapytała.
-To robienie nowych rzeczy ze starych!- wykrzyknął Maciek, bo on wszystko wie najlepiej.
-Brawo!- zgodziła się pani. – Pomyślcie, jak łatwo zdobyć surowce na nowe rzeczy. Wystarczy zadbać o stare. Jeśli je zbierzemy do wspólnego kosza, czyli kontenera, mogą stać się po raz kolejny szkłem, plastikiem albo metalem. Dlatego segregacja śmieci oraz sprzątanie są takie ważne.
-Recykling, recykling- powtarzał Kuba, kiedy wracaliśmy ze szkoły.-Wiesz, Zośka, to dobrze brzmi ten recykling- powiedział wreszcie.- Chyba tak nazwę mojego psa. Tata powiedział, że będę mógł go mieć, jak zacznę dbać o porządek…
Spróbujecie odpowiedzieć na następujące pytania:
- Co zaproponowała pani dzieciom?
- Na czym polegał mecz koszykówki?
- Co nam daje segregowanie śmieci?
- Czy chcielibyście uczestniczyć w takich zajęciach? ( Ja bardzo chętnie wzięłabym udział w takiej lekcji koszykówki, kto wie może kiedyś się uda takie zajęcia zorganizować…)
Zadanie 2.
Zachęcamy was także do obejrzenia krótkich bajek edukacyjnych o tym, co obecnie dzieje się z naszą planetą Ziemią
https://www.youtube.com/watch?v=3oYYDXW1mMc
oraz o tym, w jaki sposób jeszcze możemy zadbać o naszą planetę
https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs
Zadanie 3.
Prosimy, abyście rozwiązali krótki quizz. Wybierzcie jedną właściwą odpowiedź.
Dziecko wybiera pytanie. Rodzic odczytuje wraz z propozycjami odpowiedzi.
1.Gdy
zobaczysz leżącego na ziemi ptaka to:
a) głaszczesz go i sprawdzasz czy
jeszcze oddycha
b) zabierasz go do domu
c) nie dotykasz go i zawiadamiasz kogoś dorosłego
2.Segregując odpady, co wrzucamy do pojemnika na plastik?
a)szklane butelki;
b) butelki plastikowe;
c) pudełka
3.Co to jest recykling?
a) wyścig samochodowy;
b) powtórne wykorzystanie zużytych surowców, materiałów odpadowych;
c) przyjęcie urodzinowe
Zadanie 4
Zachęcamy was także do wykonania krótkiego eksperymentu
https://www.youtube.com/watch?v=_-3wg19H3MA
Zadanie 5.
Jeśli macie w domu farby zachęcamy was do wykonania pracy plastycznej pt.,, Malujemy niezniszczony las”- możecie namalować nie tylko drzewa, ale także zwierzęta, które możemy spotkać w lesie… To, w jaki sposób będzie wyglądała wasza praca zależy od was, od waszego pomysłu. To wy decydujecie o tym, jak będzie wyglądał wasz las -pamiętajcie tylko, żeby nie był zniszczony.
Zadanie 6.
Karty pracy dla chętnych z naszych książek ,, Kolorowy start z plusem cz.4″
oraz
Na koniec mamy jeszcze niespodziankę- list od Ziemi, z krótkim przesłaniem
Na tym kończymy dzisiejszą zabawę! Dbajcie o siebie i miłego weekendu!
Pani Ewelina i Pani Basia
Źródło: www. mac.pl, www.youtube.com, www.pastelowekredki.pl