Dzień doby Mróweczki! Witamy kolejny dzień! Jak Wasze zdrówko? Mamy nadzieję, że u was, podobnie jak u nas, wszystko ok. Możemy zaczynać naszą edukacyjną podróż? Zatem zaczynamy!
Tematyka tygodnia: W świecie teatru.
Zadanie 1.
Dziś zapoznamy się z literą h, H.
Przyjrzyjcie się proszę poniższemu obrazkowi, a następnie odpowiedzcie na pytania
*Co widzicie na przedstawionym obrazku?
*Na czym jeżdżą przedstawione na obrazku dzieci?
*Czy robią to w bezpieczny sposób? Czego im brakuje?
Pewnie wszyscy zgodnie odpowiecie, że na obrazku widzimy dziewczynkę i chłopca jeżdżących na hulajnodze. Nie jeżdżą w bezpieczny sposób, ponieważ brakuje im sprzętu, który chroniłby ich przed ewentualnymi urazami. Dzieci nie mają kasku oraz ochraniaczy na łokcie i kolana.
Spróbujcie zastanowić się nad następującymi zagadnieniami:
- Dzięki czemu hulajnoga się porusza?
- Od czego zależy szybkość jej poruszania się?
- Dlaczego ma taką nazwę?
- Czym jeszcze możemy poruszać się po podwórku?
Przedstawiłyśmy wam dziś obrazek dzieci jeżdżących na hulajnodze dlatego, że sam wyraz hulajnoga zaczyna się na literę… No właśnie jaką literę? Tak, tak dobrze mówicie na literę h, z którą właśnie dziś mamy się dokładniej zaznajomić.
*Analiza i syntez słuchowa słowa hulajnoga:
- Podzielmy słowo hulajnoga na sylaby ( hu- laj-no-ga) Ile mamy sylab? – 4 sylaby
- Podzielmy słowo hulajnoga na głoski ( h-u-l-a-j-n-o-g-a) Ile mamy głosek? – 9 głosek
- Co słyszycie na początku słowa hulajnoga? – głoskę h.
*Zastanówmy się teraz, jakie jeszcze możemy podać przykłady słów rozpoczynających się głoską h? ( hak, hamak, homar, huśtawka, harmider, hałas…)
Podajmy teraz przykłady słów mających głoskę h w środku (echo, rachunek, marchewka) oraz na końcu ( dach, groch, pech, strach…). Pewnie zwrócicie mi uwagę, że się pomyliłam, bo wymieniłam i napisałam przykłady takie jak echo, pech, gdzie w zapisie jest ch, a nie h? Nie pomyliłam się, bo wszystkie wymienione słowa zawierają głoskę h (kiedy je wypowiadamy słyszymy h). Czasami głoska h różni się graficznym zapisem – raz występuje jako jedna litera h, a czasami, jako dwie litery ch ( ale o tym będziecie się uczyli w szkole).
*Określanie rodzaju głoski h.
Zastanówmy się teraz czy głoska h jest samogłoską, czy spółgłoską?
- Wypowiedzcie proszę głoskę h długo: hhhyyy…
- Wypowiedzcie proszę głoskę h krótko: h,h,h, h, h…
- Co możemy powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska)
*Teraz zastanówmy się, jakie znamy imiona rozpoczynające się głoską h? ( Halina, Hela, Hieronim, Heniek, Herbert, Hilary…)
Czy w naszej grupie są dzieci, których imiona rozpoczynają się na głoskę h? Tak , tak są …To Hania i Hubert – Pozdrawiamy ich serdecznie 🙂
W takim razie podzielmy sobie teraz słowo Hubert
- na sylaby ( Hu-bert )
- na głoski ( H-u-b-e-r-t)
Poniżej przedstawiamy wam planszę przedstawiającą literę h, H- małą i wielką, drukowaną i pisaną wraz z kierunkiem ich pisania
Zadanie 2.
Weźcie kawałek sznurka, nitki lub wstążeczki i spróbujcie z nich ułożyć literę h, H.
Zdanie 3.
Spróbujcie odczytać poniższe sylaby
Zadanie 4.
Proponujemy wam także zabawę sylabową. Możecie patrząc na monitor odnajdywać ukryte słowa stworzone z połączenia sylab. Jeśli macie drukarkę możecie sobie wydrukować kartę, pociąć sylaby, podzielić na graczy i próbować na zmianę odszukiwać ukryte słowa. Komu się uda znaleźć więcej słów, ten wygrywa.
Na koniec oferujemy wam dzieciaczki karty pracy z naszych książeczek ,, Kolorowy start z plusem cz. 4″
Karta do głoskowania i czytania
Karta do czytania
Karta do pisania litery h
Na dziś to już koniec naszych edukacyjnych wyzwań. Zapraszamy na jutro!
Pozdrawiamy serdecznie:
Panie Ewelina i Basia
Źródło: www. mac. pl, www. google.pl,
pedagogika-specjalna.edu.pl www.eduzabawy.com