Witajcie drodzy Rodzice i kochane dzieciaczki! Czy Wam też tak szybko minął weedend, jak nam? Czy zdążyliście nabrać siły i energii do dalszej zabawy? Mamy nadzieję, że tak !!! Tak więc zaczynamy!
Tematyka tygodnia: Wiosna, kapryśna wiosna.
Przypomnijcie sobie proszę, jaką mieliśmy w weekend pogodę. Zapewne powiecie, że w sobotę było ciepło, pięknie i słonecznie! Natomiast w niedzielę pogoda się zmieniła – już nie było słonecznie, a raczej pochmurno ,deszczowo, zimno…No cóż taka właśnie potrafi być wiosna…kapryśna…i o tym porozmawiały sobie w tym tygodniu.
Zadanie 1.
Prosimy rodziców, aby przeczytali dzieciom wiersz A. Dziechciarczyk ,, Marcowy tydzień”, a następnie wspólnie z dziećmi odpowiedzieli na pytania znajdujące się pod wierszem.
,, Marcowy tydzień”
Tydzień w marcu jest kapryśny
Jak i miesiąc cały
Wszystkie stany pogodowe
Do garnka wleciały
W poniedziałek słońce świeci
We wtorek śnieg pada
Środa bardzo wietrzna
Z czwartkiem nie chce gadać
Bo czwartek nas straszy
Rzuca kulki z nieba
A przecież nam gradu
Wcale nie potrzeba
W piątek jest pochmurnie
W sobotę deszczowo
W niedzielę słoneczko
Będzie przelotowo
Kapryśna pogoda
Kipi wszystko z garnka
Nie możesz być pewien
Wieczoru, poranka
Pogodę przeróżną
Warzy marzec w garze
Nie wiadomo, czy słońce
Czy też deszcz pokaże
Parasol noś z sobą
W cebulkę ubranie
Bo w marcu jak w garncu
Pogody mieszane
Spróbujcie odpowiedzieć całymi zdaniami na pytania:
-Jaki według autorki wiersza jest miesiąc marzec?
Odp. Miesiąc marzec jest kapryśny.
– Dlaczego mówi się, że miesiąc marzec jest kapryśny?
Odp. Miesiąc marzec jest kapryśny, ponieważ szybko i często zmienia się pogoda.
-Do czego w wierszu wleciały stany pogodowe?
Odp. Stany pogodowe wleciały do garnka.
– Jakie dni tygodnia pojawiły się w wierszu?
Odp. W wierszu pojawiły się następujące dni tygodnia: poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.
-Czy pogoda w każdym dniu tygodnia była taka sama?
Odp. W każdym dniu tygodnia pogoda była inna.
-W jaki sposób możemy się zabezpieczyć przed nagłą zmianą pogody?
Odp. Przed nagłą zmianą pogody możemy się zabezpieczyć nosząc ze sobą parasol oraz ubierając się na cebulkę, czyli zakładając na siebie kilka warstw ubrań. Pozwoli nam to w razie ocieplenia zdjąć z siebie ubrania, których już nie potrzebujemy.
Zadanie 2.
Określ z ilu wyrazów składa się zdanie:
Miesiąc marzec jest kapryśny . ( 4 wyrazy )
Aby dzieciom było łatwiej, rodzic powinien zdanie wypowiadać powoli, a dziecko po każdym usłyszanym słowie może klasnąć w dłonie i policzyć ile razy klasnęło.
Zadanie 3.
Poniżej prezentujemy planszę ukazującą znaczenie wiosennych przysłów. Prosimy, aby dzieci zwróciły uwagę na to, jakie symbole pogodowe znajdują się w garnku
Zadanie 4.
Aby przybliżyć dzieciom znaczenie obu przysłów, proponujemy posłuchać piosenek, które możecie odtworzyć klikając w poniższe linkihttps://www.youtube.com/watch?v=mSGgJIbdWO8, https://www.youtube.com/watch?v=AqBG2SmdOzc
Zadanie 5.
Na koniec proponujemy dzieciom zapoznanie się z symbolami pogody oraz stworzenie własnego kalendarza pogody
Poniżej przedstawimy gotową kartę Kalendarza pogody do wydrukowania-należy w niej wpisać odpowiednią datę ( możecie Państwo na osobnej kartce napisać dzieciom odpowiednią datę, a następnie poprosić je o odwzorowanie jej w Kalendarzu pogody) oraz narysować odpowiedni symbol pogody
Jeśli nie posiadacie drukarki, to nic straconego , możecie samodzielnie i według własnego pomysłu wykonać taki kalendarz pogody.
A! I pamiętajcie obserwacji dokonujemy codziennie przez cały tydzień, czyli przez siedem dni 🙂
Na tym kończymy dzisiejszą zabawę.
Życzymy Państwu i dzieciom ogromu słońca i radości !!!
Pani Ewelina i Pani Basia
Źródło: www.przedszkolankowo.pl, www.eduzabawy.com,
www. dzieckiebadz.pl, www.google.com