Zdalne nauczanie – piątek 27.03.20r.

Witamy Mróweczki! Zaczynamy nowy dzień! A wraz z nim nowe zabawy i zadania… Zatem działamy!!!

Zadanie 1.

Wspólnie z rodzicami przypomnijcie sobie, jakie mamy pory roku, miesiące i dni tygodnia.

Zadanie 2.

Rodzicu przeczytaj proszę dziecku opowiadanie B. Kosmowskiej

,, Dziwna nieznajoma”, a następnie poproś dziecko, by odpowiedziało na pytania znajdujące się pod opowiadaniem.

– Mamy gościa!- krzyknął tata do drzwi.

– Jak to?- mama wpadła w przerażenie.- Nie spodziewałam się gości na obiedzie!

-I słusznie! Ktoś czeka na nas w parku-uspokoił ją tata.-Zjedzmy więc obiad i w drogę!

Połykaliśmy gorącą zupę, parząc sobie języki.

-Czy to kobieta?-spytała mama z lekkim lękiem.

-Mhm-przytaknął tata.

-Pewnie ciocia Mariola!- skrzywił się Mikołaj.

Ciocia jest dentystką i zawsze przypomina o kontrolnych wizytach.

-Nie!- tata był bardzo tajemniczy.

Po chwili staliśmy w kolorowych kaloszach pod blokiem. Na dworze mżyło.

-Tam ją widziałem!- tata wskazał ręką dziką część parku. Zwykle nikt w niej nie przebywał.

-Ruszajmy. Nie wypada, aby piękna dama zbyt długo na nas czekała.

-Zośka, co piękna dama robi sama w lesie?-sapał Mikołaj, gdy przedzieraliśmy się przez zarośla.

-Nie wiem-odsapnęłam.-Nie jestem piękną damą!

-Przed chwilą tu była-tata ściszył głos, pochylony nad leśną ściółką.- Spójrzcie!

Przed nami rozpościerał się dywan z białych kwiatków.

-Przebiśniegi!-mama aż sapnęła z zachwytu.-Jaki piękny dywan!

Tata stał już po drugiej stronie polany.

-I tu już była – pokazał nam skraj pagórka przysypany starymi liśćmi. Wystawały spod nich łebki innych kwiatów. Błyszczały w słońcu jak cekiny.

-Krokusy!- mama klasnęła w dłonie.- A tam, dalej, zawilce i sasanki!

Nagle, tuż przed nami, przeleciała para wesołych ptaków. Każdy miał w małym dziobie gałązkę lub trawkę.

-To szpaki-tata skierował na lecącą parę lornetkę.-Przybyły tu razem z naszą nieznajomą.

-Chyba wiem, kim jest!- Mikołaj klasnął w ręce.

-A ty Zosiu?-mama spojrzała na mnie z uśmiechem.- Domyślasz się, kim jest ta dziwna nieznajoma?

-Czy to…wiosna?-zapytałam z nadzieją.

-Tak!- zakrzyknęli wszyscy zgodnie.

Kiedy stało się jasne, kogo szukamy, nagle dostrzegłam ją wszędzie. Na każdym krzaczku. Porywała rosą dojrzewające pączki. A na leszczynie zakwitła czerwonymi kuleczkami. Zewsząd otaczał nas śpiew ptaków i pracowite brzęczenie.

-Co tak brzęczy?- Mikołaj nadstawił uszu.

-To pszczoły, dzielne pracownice! Spójrzcie, jak zaglądają do kwietnych kielichów. Przenoszą pyłki kwiatowe. Pomagają wiośnie rozkwitnąć-wyjaśniła mama.

,,Mama mogłaby pisać wiersza”- pomyślałam.

Nagle tata położył palec na ustach, a potem wyciągną rękę ku górze.

-Spójrzcie…- szepnął.

Nad nami przelatywały dwa piękne bociany.

-Mąż i żona!- krzyknął Mikołaj.

-Żona i mąż!- krzyknęłam ja.

-Wiosna!- krzyknęli równocześnie nasi rodzice.

  • Rozmowa na temat opowiadania ( proszę zwrócić dzieciom uwagę, aby wypowiadały się całymi zdaniami):

-Kim była dziwna nieznajoma? ( Dziwna nieznajoma była piękną damą-wiosną.)

-Jakie oznaki wiosny były wymienione w opowiadaniu? ( W opowiadaniu pojawiło się wiele oznak wiosny. Jedną z nich była mżawka, czyli drobniutki deszczyk. Na leśnej ściółce pojawił się dywan kwiatów, takich jak, np. przebiśniegi, krokusy, zawilce, sasanki. Na niebie latały szpaki i bociany. , itp.).

-Jakie emocje towarzyszyły bohaterom opowiadania podczas odkrywania kim jest dziwna nieznajoma? ( Byli oni zaciekawieni, zachwyceni, uradowani).

Zadanie 3.

Spróbujcie podzielić następujące słowa na sylaby i na głoski oraz wyróżnić głoskę w wygłosie, czyli określić, jaką głoskę słyszymy na końcu danego słowa.

-mżawka (sylaby: mża- wka) , ( głoski: m-ż-a-w-k-a) , ostatnia głoska (a),

-krokusy ( sylaby: kro-ku-sy) , (głoski: k-r-o-k-u-s-y), ostatnia głoska (y),

-trawa ( sylaby: tra-wa), ( głoski: t-r-a-w-a), ostatnia głoska ( a),

-bocian ( bo-cian), ( głoski : b-o-ci-a-n), ostatnia głoska (n)

Zadanie 4.

W celu utrwalenia oznak wiosny zapraszamy do obejrzenia, przy muzyce klasycznej, krótkiego filmiku, który znajdziecie w linku poniżej:https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

Zadanie 5.

Zapraszamy was do wykonania pracy plastycznej pt.,, Pani wiosna”. Praca może być wykonana dowolnie, według pomysłu dzieci. Nieważne czy to będzie pejzaż czy poszczególne oznaki wiosny. Może to być np. łąka z kwiatami, drzewa z pąkami listkami, ptakami, ale może to być jeden kwiat, jeden ptak ( krokus, bocian, jaskółka), wszystko zależy od pomysłowości dzieci. W tym celu możecie użyć farb czy też kredek.

Dla chętnych zamieszczamy również karty pracy.

oraz

Na koniec zapraszamy chętne dzieci do obejrzenia programu o wiośnie- https://www.youtube.com/watch?v=b6K4yDMGe1w

To już koniec naszych dzisiejszych edukacyjnych przygód!!!

Życzymy Wam rodzice oraz dzieciaki zdrowego, udanego weekendu!!!

Pani Ewelina i Pani Basia

Źródło: www.mac.pl, www.youtube.com, www.gov.pl/web/zdalnelekcje