Zdalne nauczanie poniedziałek 20.04.2020r.

Dzień dobry Rodzice i Kochane Myszki dzisiaj mamy dla Was kolejne zabawy i zadania do wykonania. W tym tygodniu zapoznamy się ze sposobami dbania o przyrodę. Wszystkie zamieszczone w tym tygodniu materiały są propozycją dla Rodziców w ramach kształtowania u dzieci postawy proekologicznej.

„Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę” Barbara Szelągowska

Ada, podobnie jak pozostałe dzieci, codziennie po śniadaniu myła zęby. Starała się robić to bardzo dokładnie. Tego dnia jak zwykle wyjęła z kubeczka pastę i szczoteczkę, odkręciła kran i zaczęła szorować ząbki. Ciepła woda płynęła wartkim strumieniem do odpływu, a kubeczek z dinozaurem stał bezczynnie obok.

– Ado, prosiłam cię już kilka razy, żebyś nalewała wody do kubeczka, a kran zakręcała podczas mycia zębów – powiedziała pani. – Każdy z nas powinien oszczędzać wodę. Po to właśnie mamy kubeczki.

– Znowu zapomniałam – westchnęła dziewczynka. – Ale ja przecież nie leję dużo wody. Tylko troszeczkę. Naprawdę.

– Tak tylko ci się wydaje. Najlepiej będzie, jeśli zrobimy pewien eksperyment. Może to cię przekona do oszczędzania wody. Maciusiu, nalej wody do kubeczka i zacznij myć zęby. W tym czasie pani wstawiła miskę do sąsiedniej umywalki. – A teraz twoja kolej, Ado. Zacznij myć zęby – powiedziała pani i w tym samym momencie odkręciła kran.

– Skończyłam! – zawołała po pewnym czasie Ada. Pani natychmiast zakręciła kran i zaniosła miskę z wodą do sali. Wszystkim dzieciom rozdała jednorazowe kubeczki. – A teraz kolejno nabierajcie wodę z miski do swoich kubeczków.

– Jeden kubeczek, drugi, trzeci… Ada patrzyła z niedowierzaniem. – Jak to możliwe? To ja zużywam aż tyle wody? – zastanawiała się dziewczynka.

 – Niestety tak. Codziennie myjesz ząbki i codziennie marnujesz tyle wody, ile

zużywa cała nasza grupa.

 – To ja już na pewno się poprawię. Obiecuję.

– Bardzo się cieszę, że tak mówisz. Musicie wiedzieć, że na świecie są kraje, w których brakuje wody. Są takie miejsca, gdzie trzeba kopać specjalne bardzo głębokie studnie, żeby się do niej dostać. Woda, którą pijemy, to woda słodka. Wcale nie jest jej tak dużo.

– Proszę pani, ale przecież w morzu jest mnóstwo wody – zawołała Kasia.

– Owszem, Kasiu, ale ta woda nie nadaje się do picia, bo jest słona. Zarówno ludzie, zwierzęta, jak i rośliny potrzebują słodkiej wody do życia. Dlatego jest taka cenna. Nie powinniśmy marnować jej bez potrzeby.

– W takim razie w domu też zacznę oszczędzać wodę, i to nie tylko podczas mycia zębów – obiecała Ada, a inne dzieci przytaknęły.

– W takim razie – powiedziała pani – proponuję, żebyśmy nauczyli się na pamięć krótkiej rymowanki. Posłuchajcie: Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!

Wszystkie dzieci już po chwili zapamiętały słowa rymowanki. Obiecały również, że nie będą marnować wody.

Przykładowe pytania do dziecka po wysłuchaniu utworu:

– W jaki sposób Ada myła zęby?

– Dlaczego należy oszczędzać wodę?

– Co pani sprawdzała, lejąc do miski wodę, podczas gdy Ada myła zęby przy odkręconym kranie?

– Jak myślicie, ile kubków wody zmarnowało dziecko podczas mycia zębów?

Przykłady oszczędzania wody przez dzieci:

− branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,

− dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,

− gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie

Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Przeprawa”- rodzic układa na podłodze kamienie (posłużyć mogą kartki). Dziecko przechodzi po kamieniach tak, aby nie spaść. Po przejściu, dziecko może policzyć kamienie, na których stanęło.

Szlaczki – rysujemy po śladzie

Zabawa badawcza „Wysypisko śmieci”.

Zapoznanie z procesem zaśmiecania środowiska poprzez wykonanie doświadczenia z użyciem ręcznika papierowego, pisaka i wody. Dzieci otrzymują ręcznik jednorazowy, na którym pisakiem rysują schemat domu i znak umowny wysypiska śmieci (duża kropka), następnie pryskają je wodą ze spryskiwacza. Kropka się rozlewa. Wniosek z doświadczenia: śmieci się rozkładają, co źle wpływa na środowisko. Wytłumaczenie dzieciom, że w zależności od tego , co jest śmieciem, rozkładanie trwa różnie czasowo.

Rytmiczna rozgrzewka w podskokach
https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

Gimnastyka            

  • „Samochód do myjni”

Dziecko jest samochodem jedzie w różnym kierunku, naśladując odgłos jadącego pojazdu. Na hasło samochód wjeżdża do myjni zatrzymuje się i milknie – powtarzamy zabawę kilka razy.

  • „Dbamy o przyrodę”

Prosimy włączyć ulubioną piosenkę dziecka. Dziecko biega swobodnie w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i wykonuje czynność związaną z dbaniem o przyrodę kopie grządki, podlewa rośliny.

  • „Podlej rośliny”

Rodzic wciela się w rolę ogrodnika. Dziecko jest rośliną. Rośliny rosną- dziecko powoli podnosi się z przysiadu podpartego, unosi ramiona, po czym opada- wykonuje skłon w przód. Wtedy ogrodnik naśladuje czynność podlewania rośliny- zabawę powtarzamy.

  • „Drzewa i wiewiórki”

Rodzic wciela się w rolę drzewa. Dziecko jest wiewiórką. Drzewa rosną, kołyszą się w jedną i drugą stronę. Wiewiórki biegają. Na hasło: Człowiek! Wiewiórki uciekają do dziupli. Stają przed rodzicem- drzewem, który je oplata swoimi  rękoma.

Rysowany wierszyk „Kwiatek”

Do zadania potrzebna będzie kartka, ołówek, kredki.
https://www.youtube.com/watch?v=q1DFZOEADA4

Dzisiaj kwiatka narysuję

i mamusi podaruję.

Zacznę prosto od kółeczka

w środku koła jest krateczka.

Kwiatka w płatki przyozdobię

wokół koła szlaczki robię.

Czas na kreskę jest łodyżka

potrzebuję jeszcze listka.

Przy łodydze łezki długie

i już kwiatka koloruje.

Teraz kwiatka dam mamusi

ona za to da mi buzi.


Pozdrawiamy serdecznie Ewelina N. i Ewelina S.