Drodzy Rodzice
Dzisiaj chcemy zaproponować dzieciom opowieść ruchową połączoną z ćwiczeniami artykulacyjnymi – „Spacerkiem po lesie”. Prosimy czytając opowiadanie bawcie się razem z dzieckiem. Zobaczycie sami, że taka forma zabawy jest wspaniała dla dziecka. Udanej wycieczki!
Poprzez taką formę zabawy dziecko:
•inicjuje ruchy prowadzące do poznania własnego ciała, wyczucia ciężaru, czasu i przestrzeni,
•inicjuje ruchy kreatywne,
• rozwija zainteresowania przyrodnicze.
Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie opowiadania rodzica ,,Spacerkiem po lesie”.
Rodzic proponuje dziecku wybranie się, na niby, na wycieczkę do lasu. Prosi dziecko, aby naśladowało odgłosy i ruchy, o których będzie opowiadał i które będzie pokazywał.
Wybieramy się na wycieczkę do lasu, mamy brzydką pogodę, dlatego należy się odpowiednie ciepło ubrać. (Dziecko naśladuje za rodzicem czynności związane z ubieraniem się). Las znajduje się bardzo daleko, dlatego wybierzemy się na tą wycieczkę samochodem. (Dziecko jedzie samochodem po pokoju, mając za kierownice własne rączki). Gdy rodzic mówi stop dziecko zatrzymuje się, tak jak na czerwonym świetle, natomiast gdy mówi światło zielone dziecko jedzie dalej).
Już prawie jesteśmy w lesie. Idziemy cicho, aby nie spłoszyć zwierząt żyjących w lesie. (Dziecko skrada się na palcach). Drzewa poruszają gałęziami, słychać szum wiatru. (Dziecko naśladuje ruchy gałęzi drzew i szum wiatru: szszsz o różnym natężeniu).
Na ścieżce spotykamy wiewiórkę, która wesoło skacze i szuka orzechów na zimę. (dziecko naśladuje wiewióreczkę – skacze na ugiętych nogach, z rękami zgiętymi przed sobą pomiędzy drzewami, co pewien czas zatrzymuje się, przykuca i szuka orzechów).
Z drzewa na drzewo przelatuje dzięcioł. (dziecko naśladuje lot ptaka – porusza się, machając rękami). Właśnie usiadł na jednym z drzew. Posłuchaj, jak stuka dziobem w jego korę. (dziecko przykuca, rytmicznie stukając palcem o podłogę, powtarzając słowa: stuk, puk, stuk, puk). W oddali słychać, jak drwale piłują drzewo. (Dziecko naśladuje piłowanie drewna – zzz, zzz, zzz).
Na sośnie siedzi wróbel i głośno ćwierka. (dziecko przykuca i głośno ćwierka: ćwir, ćwir, ćwir). Idziemy dalej, przedzieramy się przez gęste zarośla, podnosimy wysoko nogi, omijając wysokie trawy. (dziecko pokazuje, jak przeciska się przez zarośla. Idzie, wysoko podnosząc nogi, jakby przechodziło przez wysokie trawy). Opadłe liście szeleszczą pod stopami. (dziecko szura stopami i powtarza: szur, szur, szur). Nagle w oddali pojawił się niedźwiedź. Cicho pomrukuje i szuka kryjówki, aby położyć się do zimowego snu. (dziecko idzie na czworakach i powtarza: wrr, wrr, wrr).
Na niebie pojawiły się ciemne chmury i zaczął padać deszcz. (dziecko Naśladuje ruchami palców padający deszcz, powtarza: kap, kap, kap.) Niestety, nasza wycieczka dobiegła końca. Schowajmy się przed deszczem (dziecko ubiera kalosze i otwiera parasol ) wychodzimy z lasu.