Dzień dobry przedszkolaki! Zaczynamy kolejny dzień wspólnej nauki. Dzisiaj zapraszamy Was w podróż dookoła świata. Porozmawiamy o dzieciach z różnych stron świata. Jesteście gotowi? Możemy zaczynać?
Na początek proponujemy zabawę logopedyczną, która usprawni Wasze narządy mowy, a więc: język, wargi i żuchwę. Rodziców prosimy, aby zademonstrować dzieciom jak należy prawidłowo wykonać dane ćwiczenie, kilkakrotnie je powtarzając.
Kochani, stańcie przed lustrem i słuchając krótkiego opowiadania, które przeczytają Wam rodzice, wykonujcie polecenia zgodnie z poniższą instrukcją.
Język wyruszył w podróż dookoła świata (rysujcie koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Wędrował przez góry i doliny (unoście język za górne i za dolne zęby), a potem wspiął się na wysoką górę (czubkiem języka dotykajcie do górnego wałka dziąsłowego), z której rozpościerał się przepiękny widok. Bardzo go zadziwił (wysuwajcie wargi do przodu – ooooo).Kiedy z niej zszedł, zobaczył gromadkę dzieci i przywitał się z każdym osobno (dotykajcie językiem każdego zęba osobno na górze i na dole). Potem długo płynął łódką i machał wiosłami (przesuwajcie język do prawego i do lewego kącika ust). Na koniec wsiadł do samolotu, który leciał wysoko nad chmurami (przesuwajcie język po górnej wardze), aż wreszcie wylądował na ziemi (chowajcie język za dolne zęby).
Teraz usiądźcie wygodnie i uważnie posłuchajcie wiersza, o którego przeczytanie prosimy Waszych rodziców.
„Dzieci świata”
(W. Faber)
W Afryce w szkole na lekcji,
śmiała się dzieci gromada,
gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
że gdzieś na świeci śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
też w szkole w chłodnej Grenlandii,
nie uwierzył, że są na świecie
gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
a jednak wierzymy w lodowce,
w gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
Rozmowa na temat wiersza. Spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań:
- Z czego śmiały się dzieci w Afryce?
- Dlaczego dzieci śmiały się ze śniegu?
- Gdzie do szkoły chodził Eskimos?
- Kto mówił, ze gdzieś na świecie pada śnieg?
- W co nie chciał uwierzyć Eskimos?
Zachęcamy także do obejrzenia poniższych ilustracji, przedstawiających dzieci z różnych stron świata.
Rodzice! Zachęćcie dzieci do opisywania, kogo przedstawiają fotografie, co robią na nich dzieci oraz jak wyglądają.
Teraz chciałybyśmy, abyście wspólnie z rodzicami porozmawiali na temat różnic między ludźmi, na podstawie Waszych doświadczeń. Zastanówcie się i spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania.
Czym ludzie różnią się od siebie? W czym te różnice mogą nam pomóc? Jak my myślicie? Jaki byłby świat, gdy wszyscy mieli jednakowy wygląd, lubili tę samą muzykę czy uprawiali ten sam sport?
Dzisiaj to już wszystko. Dziękujemy, że byliście z nami i zapraszamy jutro. Życzymy miłego dnia Wasze Panie 🙂