WITAMY 3-LATKI W NASZYM PRZEDSZKOLU

Drodzy Rodzice 3-latków

Już wkrótce Państwa dzieci staną się dumnymi przedszkolakami! To bardzo ważne wydarzenie dla całej rodziny. Bardzo zależy nam, aby dzieci czuły się w naszym przedszkolu możliwie najlepiej, niezależnie od sytuacji. Zanim jednak dziecko zacznie uczęszczać do naszego przedszkola bez obaw i lęków spowodowanych rozstaniem z bliskimi osobami i pobytem w nowym otoczeniu, musi najpierw przejść proces adaptacyjny. Niżej zamieszczamy szereg przydatnych, naszym zdaniem, porad i informacji, dzięki którym ten trudny dla dziecka (i dla Rodziców) okres może stać się łagodniejszy, a może i nawet bezbolesny. Ze swej strony możemy zapewnić o szczerej chęci dobrej współpracy i dołożenia starań, aby tak się stało. 

JAK RODZICE MOGĄ POMÓC DZIECKU W TRUDNYM DLA NIEGO PROCESIE ADAPTACJI?

1) POZYTYWNIE NASTAW DZIECKO DO PRZEDSZKOLA. W domu opowiadaj o przedszkolu, że będzie mogło bawić się z kolegami, rysować, budować itp. Przedstaw realny i pozytywny obraz przedszkola.

2) ŚCIŚLE WSPÓŁPRACUJ Z NAUCZYCIELAMI I DYREKTOREM PRZEDSZKOLA. Relacje oparte na wzajemnym zaufaniu przyniosą oczekiwane rezultaty. Pytaj nauczyciela!

3) PRZYZWYCZAJAJ DZIECKO DO PRZEDSZKOLA STOPNIOWO. Jeżeli dziecko do tej pory nie przebywało z innymi dorosłymi, pozostawiaj je na kilka godzin u dziadków lub znajomych, aby przedszkole nie kojarzyło mu się z pierwszym rozstaniem. Stopniowo dopasowuj rytm dnia dziecka w domu do rozkładu dnia w przedszkolu.

4) POZWALAJ DZIECKU NA SAMODZIELNOŚĆ. Nie wyręczaj go w ubieraniu, podczas jedzenia, mycia rąk i zębów, korzystania z toalety, nie woź w wózku. Chwal wysiłek.

5) KRÓTKIE POŻEGNANIA W PRZEDSZKOLU. Nie wprowadzaj atmosfery pośpiechu, czule ale stanowczo pożegnaj się z dzieckiem. Nie okazuj dziecku własnych lęków.

6) DOTRZYMUJ SŁOWA – DAJE ONO DZIECIOM POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA. W początkowym okresie dobrze jest odbierać dziecko wcześniej. Nie mów dziecku, że zostanie zabrane wcześniej, kiedy to jest niemożliwe, ponieważ będzie nieszczęśliwe.

7) NIE WYPYTUJ DZIECKA: Jak było w przedszkolu? Czy płakałeś? Co zjadłeś? SPYTAJ: Czym się bawiłeś? Jak ma na imię twój kolega? Jeśli dziecko będzie opowiadało co działo się w przedszkolu, koncentruj się na jego samopoczuciu, relacjach z kolegami i podejmowanych zabawach.

8) ZREDUKUJ DO MINIMUM INNE STRESY, nowe sytuacje nie związane z przedszkolem.

Dla prawidłowego rozwoju narządów mowy bardzo istotną jest umiejętność gryzienia pokarmów o różnej konsystencji (mięsa, jarzyn, owoców). Dlatego posiłki w przedszkolu nie są miksowane. Już teraz możecie Państwo codziennie dawać dziecku do gryzienia marchewkę, kalarepkę lub kromkę chleba.

W zdobywaniu tych nowych umiejętności, które w przedszkolu będą bardzo przydatne, pomogą dziecku Państwa postawy:

  • zadowolenie z każdego przejawu samodzielności,
  • cierpliwość oraz systematyczność i konsekwencja.

Proces adaptacji może trwać od kilkunastu dni do kilku miesięcy. Dajcie Państwo dziecku tyle czasu, ile będzie potrzebowało, aby przystosować się do nowych warunków.

Radzenie sobie ze stresem adaptacyjnym jest sprawą indywidualną i u każdego malucha może przebiegać inaczej.

Uniezależnienie się od najbliższych i nawiązanie pozytywnych relacji w nowym, przedszkolnym środowisku są osiągnięciem rozwojowym dziecka, na które warto poczekać.