Barwne motyle – 03.04.

Dzień dobry w piątek!

Tak, tak… już piątek. Dni uciekają, jeden za drugim, drugi za trzecim i tak do niedzieli. Pamiętacie wierszyk o dniach tygodnia, którego się uczyliśmy w przedszkolu? Powtórzmy go razem z rodzicami

„Tydzień ma siedem dni” A. Galica

Tydzień ma siedem dni
Zna je mama, znasz je Ty!
Poniedziałek
Wtorek
Środa
Czwartek
Piątek
Sobota
Niedziela
A w niedzielę razem z mamą
powtórzymy znów to samo.

I właśnie tak to jest z tymi dniami. Ale nie to jest dzisiaj przedmiotem naszego spotkania.

Spójrzcie na obrazek – przyjrzyjcie mu się uważnie. Co na nim widzicie?

A teraz powiedzcie nam, czy łatwo było dostrzec tego motylka wśród kwiatów…
Wasze bystre oczka pewnie wszystko wypatrzą, choć niektóre zwierzątka czasami próbują się przed nami ukryć.
Pomyślcie dobrze, jakie jeszcze zwierzęta „grają z nami w chowanego”.
Poniżej na obrazkach znajdziecie podpowiedzi.

Zastanawiać się możecie, dlaczego te zwierzęta chcą być niezauważalne. Otóż robią to głównie w celu ukrycia się przed drapieżnikami, które mogą mieć na nie apetyt lub kiedy same polują na inne zwierzę. Ich kamuflaże bywają spektakularne. Często nie jesteśmy w stanie ludzkim okiem zobaczyć, że rzeczywiście na danym obrazku lub w najbliższej okolicy jest jakiś zwierzak.

Teraz chciałybyśmy zaproponować Wam Taniec motyli. Obejrzyjcie nagranie załączone poniżej i zaproście do wspólnej zabawy domowników. Spróbujcie razem zatańczyć ich piękny taniec.

https://www.youtube.com/watch?v=5yTjnsoafGU

Mamy nadzieję, że dobrze się bawiliście tańcząc. Jednak to jeszcze nie wszystko na dziś. Czy wiecie drogie dzieci skąd się biorą motyle? Ich rozwój jest nieco zaskakujący. Rodzicu, przeczytajcie wspólnie wiersz D. Gellner „Gąsienica – tajemnica”

Idzie ścieżką gąsienica,
kolorowa tajemnica.
Krótkich nóżek mnóstwo ma…
Jedną robi nam „pa, pa, pa!”.
Do widzenia! Do widzenia!
Czary-mary – już mnie nie ma!
Nitką się owinę cała
i przez zimę będę spała!
Gdy ochłodzi się na dworze,
będę spała, jak w śpiworze.
Już się niby nic nie dzieje.
Kokon się na wietrze chwieje…
Gąsienica w środku śpi
i zamknęła wszystkie drzwi.
A na wiosnę – Patrzcie teraz!
Ktoś w kokonie drzwi otwiera!
Macha do nas skrzydełkami…
Kto to jest? Powiedzcie sami.

Pewnie teraz już wszyscy wiecie, że chodzi właśnie o motyla. Odpowiedzmy sobie jeszcze na kilka pytań. Oto one: 

Co robiła zimą gąsienica?
W czym spała w czasie zimy?
Co stało się z gąsienicą, kiedy nastała wiosna?
W co zamieniła się gąsienica?

Poniżej znajdziecie film, który zilustruje Wam etapy rozwoju motyla. Obejrzyjcie go dokładnie i spróbujcie opowiedzieć jego treść własnymi słowami.

Niesamowite te przeobrażenie, prawda?

Na zakończenie przygotujcie jeszcze kolorowy papier, nożyczki, klej, ołówek, flamastry i rolkę po papierze toaletowym. Spróbujemy wykonać swojego pięknego motyla.

Na rolce od papieru toaletowego narysuj buźkę motyla. Rolkę możesz najpierw okleić kolorowym papierem.

Z kolorowego papieru wytnij skrzydła o dowolnym kształcie. Rodzicu, przygotuj dziecku szablon tych skrzydeł.

Skrzydła możecie ozdobić dowolnym materiałem plastycznym: cekinami, guzikami, bibułą… Następnie przyklej skrzydła do rolki i gotowe!

A jeśli dysponujecie w domu drukarką, to zachęcamy do wydrukowania zamieszczonej poniżej kolorowanki motyla. Dzieci w wolnej chwili pokolorują obrazek najpiękniej jak tylko potrafią, a Wy drodzy Rodzice, w tym czasie chwilkę odpoczniecie.

Kolorowankę, którą proponujemy, możecie ożywić. Wystarczy pobrać na telefon aplikację Quiver i „zeskanować” powstały obrazek. Efekt Was mile zaskoczy. Nasze Ślimaczki miały już okazję spotkać się z takimi czarami… To tak zwana rozszerzona rzeczywistość…

Bawcie się dobrze! Pozdrawiamy p. Agnieszka i p. Ewelina