Zdalne nauczanie – piątek 03.04.2020 r.

Dzień dobry dzieciaczki 🙂 Dziś w przedszkolu obchodzilibyśmy  „Dzień tęczy”. Poniżej przedstawimy Wam kilka zabaw, które możecie wykonać z rodzicami w domu.  A więc zaczynamy!

  1. Na początku wysłuchajcie piosenkę „Przepis na tęczę” Karoliny Gawlik. W ten sposób dowiecie się jak powstaje tęcza.

Na szarym niebie ktoś namalował
z kolorów kilku ten przepiękny łuk.
Jak to się stało, co jest potrzebne?
Czy ktoś wyjaśnić by to wreszcie mógł?

Ref. Bo jaki jest przepis na tęczę
w podkowę wygiętą pod niebem?
Co trzeba ze sobą połączyć,
by ujrzeć kolorów siedem?

Deszczowe krople to ciut za mało,
aby na niebie dostrzec feerię barw.
Potrzeba słońca jasnych promieni,
żeby zadziałał ten przyrody czar.

Ref. To właśnie jest przepis na tęczę
w podkowę wygiętą pod niebem:
połączyć światło i wodę,
by ujrzeć kolorów siedem!

2. Rodzicu przeczytaj dziecku wyliczankę. Można podczas czytania układać paski kolorów z bibuły lub kolorowych kartek. Od dołu ku górze. Dzieci wówczas szybciej zapamiętają kolejność występowania kolorów.
„Tęczowa wyliczanka” Monika Majewska

Siedem kolorów tęcza ma,
każdy kolory tęczy zna.
Pierwszy fioletowy – jak lawenda uspokaja.
Drugi granatowy – nocą niebo przystraja.
Trzeci to niebieski – kolor nieba w dzień słoneczny.
Czwarty to zielony – jak światło, by pieszy był bezpieczny!
Piąty kolor jest żółty – tak jak budyń bananowy,
Szósty jest pomarańczowy – mógłby też być marchewkowy!
Siódmy kolor to czerwony – kolor serca i miłości.

Dzięki tęczy nikt na burzę się nie gniewa i nie złości.

3. Zachęcamy do wykonania karty pracy 🙂

4. Kochani a teraz mamy dla Was kilka propozycji zabaw z kolorami. Wybierzcie sobie jedno lub kilka. Oto pierwsza propozycja:

  • Praca plastyczna „Kolorowa tęcza”.Na małej gąbce kuchennej (ułożonej pionowo) rodzic lub dziecko maluje grubszą warstwą farby siedem kolorów tęczy. (fioletowy, granatowy, niebieski, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony) . Dziecko przykłada gąbkę boczną krawędzią  w lewym dolnym rogu kartki i maluje nią łuk do prawego dolnego rogu.
  • Praca plastyczna „Zaczarowane kredki” – Dziecko losuje z woreczka lub kartonika 3 kredki. Rodzic przykłada do siebie trzy kolorowe kredki i łączy je ze sobą za pomocą taśmy klejącej. Dziecko przy pomocy zaczarowanej kredki próbuje narysować dowolny rysunek.
  • Zabawa badawcza „Kolory”. Do szklanek lub słoiczków nalewamy wodę. Do każdej wrzucamy po kawałku bibuły. Słomką mieszamy i obserwujemy jak woda nam się zabarwia. Możemy za pomocą pipetki nabierać wodę i wypuszczać ją na białą kartkę techniczną bądź rysunkową.  Za pomocą słomki rozdmuchujemy i powstaje piękna praca plastyczna , która po wysuszeniu mieni się różnymi kolorami. Następnie do zabarwionej wody wkładamy długi zwinięty ręcznik papierowy. Obserwujemy. Po wyciągnięciu ręczników, możemy dolać do każdej szklanki odrobinę płynu do naczyń . Dziecko za pomocą słomki wdmuchuje powietrze i powstają bańki .

  • Zabawa „kolorowy pejzaż” Potrzebujemy pudełeczka bądź kartonu po butach, farby plakatowe, kasztany lub metalowe kulki. Kartkę papieru umieszczamy w kartonie lub pudełku. Na kartce stawiamy kleksy z farb i wrzucamy kasztany. Dziecko potrząsa i kołysze pudełkiem na boki, do przodu i do tyłu obserwując jak kasztany się przemieszają, kolory zmieniają swoje barwy, a na kartce powstaje co raz to innym malunek. To nie tylko możliwość wyrażenia swoje ekspresji, ale również zabawa pobudzająca dziecięcą wyobraźnię. Zgadywanie co przedstawi dany rysunek, dodawanie kolejnych kolorów do naszej pracy sprawia, że rysunek przedstawia co raz ciekawszą ilustrację.
  • Zabawa badawcza „Tęcza”. Do zabawy potrzebujecie: jednego opakowania cukierków Skittles, ewentualnie innych mocno barwionych drażetek, duży talerz najlepiej biały, wodę w temperaturze pokojowej.Wokół rantu talerza układamy cukierki
    w kształcie okręgu, następnie wlewamy powoli na środek talerza wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno. Najlepiej jak talerz stoi w miejscu. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza. Eksperyment robi duże wrażenie na dzieciach.
  • Do zabawy potrzebujecie: Folię spożywczą. Przyklejamy ją do szyby. Farbami pry pomocy tylko naszych paluszków malujemy piękną tęczę.

5. Kochane dzieci posłuchajcie teraz opowiadania „Czarodziej w tęczowym kapeluszu” Po wysłuchaniu opowiadania spróbujcie odpowiedzieć na pytania zadane do teksu.

Pytania:

  • Jak wglądało przedszkole z opowiadania, zanim pojawił się tajemniczy kufer?
  • Kto przyniósł do przedszkola tajemniczy kufer?
  • Co się stało, kiedy dzieci otworzyły kufer?
  • Jak wyglądała zaczarowana kraina, w której znalazły się dzieci?
  • Jak wyglądali i zachowywali się mieszkańcy tej krainy?
  • Co się stało po powrocie z zaczarowanej krainy?

6. Na koniec weźcie do rąk paski bibuły i potańczcie przy piosence pt. „Tęcza- czacza”. Na refrenie podnieście ręce wysoko i machajcie tak jakbyście malowali tęczę na niebie. Wspaniałej zabawy Kochane dzieci przytulamy Was mocno w ten kolorowy dzień i życzymy miłego weekendu Wasze Panie 🙂

źródło:
bliżejprzedszkola.pl
you tube